SEAT Tarraco: SEATs Ultieme Voertuig

FemmeFrontaal Awesomeness

7.5 Flirt factor
7.5 Drive
7.5 Comfort
7.5 High heels proof
8.5 Value for money
7.7

“Tarroco, Taco, Tarroca, Tarraca”, de naam van de nieuwste telg uit de SEAT-familie komt nog niet helemaal soepeltjes mijn mond uit rollen. Maar het rijden met de grootste SUV van het Spaanse merk gaat mij verrassend genoeg wél gemakkelijk af. Ik was in Barcelona om SEAT’s hoop in concurrerende tijden te testen: de nieuwe SEAT Tarraco!

Flirt factor

Binnen de Volkswagen vloot heerst er een stiekeme strijd: welke SUV is het mooiste? Wie kan de meeste harten bekoren? De all time favorite Volkswagen Tiguan Allspace, de doe-maar normaal-dan-doe-je-al-SUV-genoeg Skoda Kodiaq of… de nieuwe SEAT Tarraco? Eerlijk is eerlijk, het blijft een kwestie van smaak en ze worden duidelijk geïnspireerd door elkaar. Wat opmerkelijk is aan de nieuwe Tarraco, is dat de SUV een nieuwe look en feel heeft, eentje met een nieuwe smoel en opvallende bips. Dit nieuwe design geeft gelijk een voorbode voor alle nieuwe SEAT’s die nog uit moeten komen in 2019. De lijnen zijn van voor naar achteren scherper, accentueren het lijf beter en de nieuwe grill geeft de Tarraco in ieder geval meer body.

Kleur maakt overigens wel degelijk uit voor de sjans factor van een SUV. Vind ik. Over het algemeen accentueert wit – in dit geval parelmoer – de Tarraco het best. Maar een donkerblauw jasje misstaat hem ook niet.

Comfort

Net als de SEAT Alhambra – herinner je je die nog? – is de Tarraco een 7-zitter. En daar zijn er maar weinig van. Gelukkig worden het er steeds meer! Met de opkomst van patchworkfamilies is dit echt een onmisbare auto op de markt. Zeker als de kinderen nog klein zijn en ze zich nog gemakkelijk op de achterste (derde) rij kunnen wurmen. Extra zitplaatsen achterin is overigens wel een optie. Standaard is de Tarraco een normale 5-zitter.

Het liefst zit ik in – in iedere auto overigens – de liever verwend dan verwaarloosd versie mét lederen bekleding. Stoffen bekleding is standaard, echter met leer zit en rijdt die Tarraco toch echt lekkerder. Het zit allemaal in het hoofd, I know, maar een beetje luxe in een Tarraco is echt niet verkeerd. Neem nou digitale displays: geen enkel merk kan meer zonder. Ook de Tarraco is versierd met een digitaal klokkenpaneel én een 8 inch touchscreen om de navigatie en media te bedienen in de auto. En ook Apple Carplay of Android Auto zijn beschikbaar, alsmede Amazon Alexa waar je lekker mee kan praten. Mijn testauto was voorzien van een extra feature in de touchscreen waarmee ik het scherm met gebaren kon bedienen. Het was even wennen voordat we elkaar begrepen. Maar dat heb ik altijd met Spanjaarden ;-).

Lees ook:  Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto

Drive

Van 1.5 TSI (benzine) met 150 pk tot 2.0 TSI met 190 pk. Hij rijdt keurig. Omdat het zo’n grote auto is, gaat mijn voorkeur altijd uit naar een automaat – in dit geval is dat een 7-traps DSG-bak. Schakelen in een SUV voelt toch net alsof ik de verkeerde schoenen aan heb, bij de verkeerde outfit. Daarnaast – ik weet ’t, het is een open deur – hoe groter de motor, hoe lekkerder zo’n SUV je van a naar b brengt. Ook handig voor als je onder de 10 seconden – 8 om precies te zijn – van 0 naar 100 km per uur wilt opschakelen. Zeker als je van plan bent de SEAT Tarraco te gebruiken als werkmansauto of als vakantieauto naar de wintersport. En als je dan ook nog eentje neemt met vierwielaandrijving, ben je helemaal het vrouwtje of het mannetje. Want van een modderige ondergrond of een steil heuveltje meer of minder wordt de Tarraco niet warm of koud. En heuveltjes af doet ‘ie gewoon automatisch. De Tarraco staat wel open voor een avontuurtje.

De besturing is prima, maar had van mij nog een tandje zwaarder en strakker gemogen voor meer rijbeleving. De zeventrapsautomaat schakelt bijna zo subtiel, dat ik het nauwelijks merk.

Op de openbare weg gedraagt het zich als een heer. Fietsers ziet hij van ver al aankomen en geeft jou vervolgens een seintje. Ook zorgt hij dat je netjes tussen de lijntjes blijft rijden en zit er een noodknop op. Voor het geval dat. En deze drie zaken zijn standaard. Optioneel kun je ervoor zorgen dat je auto zich nog netter gedraagt – althans jij 😉 – met bijvoorbeeld adaptive cruise control, verkeersherkenning of een pre-crash assist. Dat laatste heb ik gelukkig niet hoeven testen, maar het zorgt er in 0,2 seconden voor dat de jouw gordels worden aangetrokken, ramen en dak gesloten worden, alarmverlichting wordt geactiveerd, de motor wordt afgezet en de deuren worden ontgrendeld. Halleluja.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

High heels proof

Met boots aan kan ik mij er prima in redden, zelfs op een off road parcours. En dat met een hangend gaspedaal. Stilletto’s of andere naaldachtige hakken zou ik even achterwege laten bij de Tarraco. Ik vind het ook niet passen bij de auto, een vrouw (of man) all dressed up for the occassion. Een stoere outfit wel, met dito schoeisel.

Value for money

Van klein naar groot hebben we dus nu drie SUV’s/Crossovers van SEAT: de Arona, de Ateca & én vanaf begin 2019 de Tarraco. Hoe Nederlands om direct naar de prijs te vragen… Ik blijf het je helaas nog verschuldigd. Ze zijn er bij SEAT nog niet helemaal uit. Wel verwacht ik dat de SEAT Tarraco met de prijs ergens tussen de Tiguan en de Kodiaq zal bungelen. Het zal niet veel schelen.

Is het waar voor je geld? Dat verwacht ik wel. Al met al krijg je met de Tarraco veel auto voor je geld. Maar je maakt hem pas écht af met een beetje mooie wielen, fijne lederen bekleding, de nieuwste veiligheidssnufjes en de handigste gadgets zoals DAB+ en boxjes van BeatsAudio.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-Benz A 250 e Business AMG Limited: Stijlvol en zakelijk stekkeren
De A-Klasse is volgens Mercedes-Benz een auto voor een nieuwe generatie. Daar...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *