Ford Focus ST-line: een Focus met ballen!

FemmeFrontaal Awesomeness

8.5 Flirt factor
9 Drive
6 High heels proof
8 Comfort
8.5 Value for money
8

De Focus-broers hebben allen dezelfde bouw en je herkent ze gemakkelijk aan hun overeenkomende gelaatstrekken. Toch hebben de Active, Titanium, Vignale en de ST-line echt andere karakteristieken. De Titanium is de meest gangbare uitvoering, de Active wordt gezien als een cross-over en de Vignale is de luxepoes van de familie. Maar laat de ST-line toch meer mijn type zijn: gespierd en met ballen. Daar houden we van!

Flirt factor

Na drie generaties van de Focus, schoof Ford alles van de tekentafel. De Focus kreeg geen facelift, maar een compleet nieuwe look. Begin 2018 werd de compleet nieuwe Ford Focus onthult, die dus vanaf het witte vel weer helemaal opnieuw ontwikkeld werd. Het is met recht de meest gestroomlijnde van alle generaties. Naar mijn mening is het ook daadwerkelijk een compleet andere auto. Toch is de – iets grotere grille – wel herkenbaar Ford-design. De ST-line heeft naast een goed gevormd lijf, ook knappe kijkers (LED dagrijverlichting en halogeen koplampen) en een sportief kontje. Hij is wat mondiger dan zijn broer – ja, die uitlaat hoor je echt! – en hij leunt wat nonchalant achterover, waardoor hij lager op zijn wielen staat dan bijvoorbeeld de luxe Vignale of de Active (wat stiekem een cross-over is). Toch is het ook een gentleman. Zodra je de portier opentrekt, komen er beschermers tevoorschijn, die de de deurranden beschermen. Zo zorgt deze Focus er in ieder geval voor, dat jij geen lakschade – of nog erger – veroorzaakt bij de auto naast je. Ook je eigen deuren blijven zo schadevrij. Mijn 5-deurs testauto was gehuld in een regenjas in de kleur Desert Island Blue. Een prachtige, helderblauwe kleur die het om kijken waard is en die de sportieve belijning van een ST-line extra benadrukt. Ook een agressiever vormgegeven diffuser en een duidelijk aanwezige dakspoiler benadrukken dat deze jongen wat vaker naar de sportschool gaat dan zijn broers.

Van binnen is de Focus simpel, maar stijlvol. Het volledig zwarte interieur wordt aangevuld met blauwe interieurverlichting, carbonite accenten op de deurpanelen en op het dashboard. Het donkere interieur wordt doorgetrokken in de zwarte hemelbekleding, wat op de achterbank een beetje benauwd voelt. Een mooi panoramadak – wat voor meer ruimtelijkheid zorgt – had deze auto wat mij betreft afgemaakt.

Drive

Net zoals bij bijvoorbeeld BMW (M-line en M-sport) worden de sportieve modellen bij Ford onderverdeeld tussen ST en ST-line. Baas boven baas. De ST is namelijk nóg dikker dan de ST-line, dus dat een ST een feest is, daar twijfel ik niet aan. De ST-line daarentegen, moest zichzelf nog bewijzen. Met een tamelijk lage verwachting – zo kon het alleen maar nóg leuker worden – stapte ik achter het stuur. Ik maakte meteen kennis met de gevoelige rem, aangezien ik bij het eerste de beste remmoment al bijna met mijn neus op het stuurwiel zat. Dat leer je snel af! Vervolgens leerde ik de 1.5-liter EcoBoost benzinemotor met 182 pk beter kennen. Toen ik vanaf Amstelveen – thuisfront van Ford – de snelweg opdraaide, riep ik nog net niet hard op: ‘Show me what you’ve got!’ De hoge koppel is snel duidelijk voelbaar en hallo zeg, deze ST-line is echt rap! De turbo doet vroeg zijn werk en de Focus heeft weinig nodig om lekker van zijn plek te komen. Daarbij heeft de ST-line, in vergelijking met zijn broers – een wat stuggere vering, wat de wegligging optimaal maakt. Dit is echt leuk autorijden. Het lederen, afgevlakte stuurtje ligt lekker in de hand en stuurt soepel. Je kan goed voelen dat er sprake is van elektrische stuurbekrachtiging, wat maakt dat ik ‘m het liefst in zijn sportstand zet. Niet alleen voor het gewillige gasrespons, maar ook omdat hij dan net wat zwaarder stuurt. De versnellingsbak glijdt van de ene versnelling in de andere, als warme boter op mijn pancakes. De pedalen hangen echter allemaal vrij hoog, wat rijden met hakken niet de meest comfortabele optie maakt in deze Ford Focus. En wat maakt het ook uit, het optrekken werkt verslavend, dus die hakken kunnen gewoon op de achterbank.

Naast een 1.5-liter EcoBoost met 182 pk en handgeschakelde zesbak, is er ook nog een 1.5-liter EcoBoost met 150 pk en een achttrapsautomaat. De 1.0-liter EcoBoost komt in een handgeschakelde zesbak met 85, 100 of 125 pk en een achttrapsautomaat met 125 pk. Voor ieder wat wils dus.

Comfort

De lederen bestuurdersstoel knuffelt mij op de juiste plekken. Ik verbind mijn telefoon makkelijk met Apple CarPlay, zodat ik gelijk mijn laatst bezochte locaties, navigatie en eigen muziek bij de hand heb op het 8-inch touchscreen. Mijn favoriete nummers knallen uit de (optionele) Bang & Olufsen speakers. Wat maakt een goed audiosysteem toch een hoop verschil! De geluidswerende voorruit zorgt ervoor dat ik nog meer van deze speakers kan genieten en niet afgeleid wordt door geluid van buitenaf. Als ik wel afgeleid raak, zijn er gelukkig een hele hoop veiligheidssystemen aan boord die mij een handje helpen. De Adaptive Cruise Control (ACC) bijvoorbeeld, met Speed Sign Recognition en Lane-Centering. De ACC kan zich vanzelf aanpassen aan de verkeersborden, maar let wel op: soms neemt hij ook borden mee van parallelwegen. Voor je het weet remt je auto af naar 80 op een 120 weg, dus een beetje alertheid is met deze optie wel vereist! Mocht dit bij jouw voorganger het geval zijn, dan helpt Evasive Steering Assist de bestuurder, om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken en zo een aanrijding te voorkomen. De Focus is ook voorzien van een Head-up display (die je kan verstellen!), waardoor je moeiteloos je ogen op de weg houdt.

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

Ook leuk om te weten, is dat de nieuwe Ford Focus gebruik maakt van FordPass Connect modem. Dat betekent dat de auto beschikt over een WiFi-hotspot en jij – of je bijrijder – je cockpit dus kan gebruiken als rijdend kantoor. Kan goed van pas komen als je mobiele databundel je in de steek laat. Voor als je je écht niet meer kan herinneren of je de auto nu wel of niet op slot hebt gedaan, kun je met de FordPass app de deur nogmaals van een afstand vergrendelen. Ook kun je via deze app zien waar je auto zich bevindt en wat de vloeistofniveaus zijn. De auto’s met een achttrapsautomaat kunnen ook van een afstand opgewarmd worden, mocht het een ijzige ochtend zijn.

Value for money

‘Mijn’ Ford Focus was een ST-Line Business met een waarde van ruim 36K. Voor dit geld heb je echter wel veel auto én veel rijplezier. De Focus wordt niet voor niets best sturende auto uit zijn klasse genoemd. De Ford Focus ST-line is te bestellen vanaf €27.960 en dan heb je een 1.0-liter EcoBoost zesbak, met 125 pk. Zijn broertjes beginnen bij €31.160 (Vignale), €27.960 (Active) en €27,510 (Titanium).

 

Photography by Marjolein Tetteroo

 

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Max Verstappen krijgt zeldzame Aston Martin Valkyrie
Naast Tag Heuer en Jumbo, is ook Aston Martin sponsor van Max...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *