Honda HR-V TURBO Sport: De Mel C van Honda

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
7 Drive
7 Comfort
7 High heels proof
7 Value for money
7

Naast de standaard Honda HR-V, komt het Japanse merk nu ook met een HR-V TURBO Sport. Met zijn robuuste looks hint deze Honda naar sportiviteit. Net zoals Mel C van de Spice Girls dat deed met haar sneakers en Adidas broeken. Maar is deze Mel C op wielen ook het sportiefste meisje uit de klas? Ik vloog naar Lissabon om het te ervaren!

Flirt factor

In het algemene designconcept van de HR-V worden de looks en stroomlijning van een coupé gecombineerd met de veelzijdigheid en kracht van een SUV. Honda heeft het design een upgrade gegeven om zo de verfijning en de aantrekkingskracht van de HR-V te verbeteren. Maar waardoor is de HR-V TURBO Sport anders dan de ‘normale’ HR-V? Het coupé-achtige design maakt de HR-V in de beginselen al wat sportiever, maar het zijn vooral de details die de toevoeging ‘sport’ niet overbodig maken. Schreeuwt het nieuwe design ‘sport’? Nee, maar dat deed Mel C ook niet. Zij gaf haar Spice Girl naam vorm door subtiele hints te geven in de vorm van een zweetbandje, een setje sneakers, een trainingsbroek of een kort topje van een alom bekend sportmerk. Ze had ook een complete tennisoutfit aan kunnen trekken. Zo geeft de HR-V TURBO Sport ook subtiele hints. Denk bijvoorbeeld aan de voorsplitter, de sideskirts, de gevormde wielbogen en een agressiever achterwerk. Een honinggraat grille, zwarte spiegelkappen, dubbele uitlaten en 18 – in plaats van 17 – inch lichtmetalen velgen dragen ook bij aan het sportieve karakter. De scherpe lijnen die over de gehele carrosserie doorgetrokken worden, geven de HR-V een naar voren gerichte houding. Klaar om een sprintje te trekken over het asfalt! De zijkanten zijn daarbij, in tegenstelling tot de voorkant en achterkant, juist vrij simpel en rustig vormgegeven. Toen ik mijn tas op de achterbank wilde zetten, moest ik gewoon zoeken naar de deurhandgrepen. Deze zijn namelijk in de C-stijl verwerkt. Moet je ook maar net weten.

Honda geeft je keuze uit negen carrosseriekleuren, maar heeft de TURBO Sport ook nog een apart trainingspak aangemeten in de vorm van een Platinum Grey Metallic kleur. Ook de kleur Midnight Blue Beam Metallic is nieuw aan het assortiment toegevoegd.

Drive

De Honda HR-V is verkrijgbaar met een 130 of 182 pk sterke benzinemotor. Deze benzinemotoren zijn ook verkrijgbaar met de populaire CVT van Honda, die ze hebben verbeterd. De CVT moet het gevoel geven van verschillende versnellingen, door het gebruik van besturingssoftware die exclusief voor Europa is ontwikkeld. De software simuleert als het ware zeven snelheden en zorgt daarmee voor een geoptimaliseerde toewijzing van versnellingsveranderingen.

Ik heb zowel met een CVT als met een handgeschakelde 6-versnellingsbak de straten rondom Lissabon mogen verkennen. Naar mijn idee kwam het sportieve karakter van de HR-V TURBO Sport niet tot zijn recht met een CVT onder de motorkap. De handgeschakelde 1,5-liter benzinemotor was wat dat betreft een stuk leuker! De 182 pk kwam veel beter uit de verf en zelf schakelen maakt een autorit sowieso al een stuk sportiever. De HR-V TURBO Sport is gemaakt voor bestuurders die wél een subcompacte SUV willen rijden, maar óók waarde hechten aan een dynamische rijervaring. Daarom is hij – naast zijn 182 pk – uitgerust met een op maat gemaakte ‘Performance Damper’-technologie. Deze technologie maakt onderdeel uit van een upgradepakket dat een goede balans moet bieden tussen chassisstijfheid, ophanging en stuurgevoel en dat merk je op de weg. De bochtige bergweggetjes rondom Lissabon bieden een prachtig testgebied voor dit soort technologieën. Het viel op dat de auto lekker in de bochten ligt en ook aardig direct stuurt: je kan bochtjes nemen terwijl je je handen in de ideale stuurstand (kwart voor negen) houdt. Al met al is het een vlotte, compacte SUV, die geschikt is voor rijders die nèt iets meer pit willen, maar die het wel handelbaar en voorspelbaar willen houden.

Comfort

Het HR-V TURBO Sport-model heeft speciale stoelen die bekleed zijn met zwarte stof én donkerrood lecer. Deze donkerrode kleur – moet je van houden – is ook terug te zien in de rest van het interieur en wordt afgewerkt met glanzend zwarte accenten op zowel het dashboard als de middenconsolepanelen. Het interieur oogt verfijnd, maar is niet geheel aaibaar. De gebruikte materialen zijn soms lastig te herleiden – ‘huh, is dit nou plastic of leer?!’ – en doen een beetje afbreuk aan de gewenste luxe uitstraling. De stoelen bieden prima steun in mijn rug, maar het zitvlak is voor mijn 1.76 echt te kort. Zeker voor lange ritten is het fijn als de stoelen je ook wat steun in je knieholtes bieden. Wil je een ruimtelijker gevoel? Dan kun je altijd nog kiezen voor een groot panoramisch glazen schuifdak, dat uniek is in deze klasse.

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

Qua connectiviteit zit het wel goed in de HR-V. Via het 7-inch touchscreen in het midden van het dashboard heb je toegang tot het Honda Connect-systeem. Dit systeem is uitgerust met vooraf geïnstalleerde apps, maar via de het Honda App Centre kun je het infotainmentsysteem verder personaliseren. De standaard geïnstalleerde ‘Aha’-app geeft je toegang tot duizenden audiostations met muziek, nieuws, podcasts en audioboeken. Aan entertainment geen gebrek!

Daarbij heeft deze HR-V geen ruimte in hoeven leveren om zijn sportieve karakter te behouden, vanwege Honda’s Magic Seat-systeem. De 60:40-ingedeelde stoelen op de tweede rij kunnen super veelzijdig gebruikt worden, waardoor je het altijd aan kan passen aan je passagiers of de lading. Magie! Het systeem heeft drie ‘modi’. Utility-stand: de rugleuning van de achterbank kan naar voren worden geklapt terwijl het zitvlak wordt verlaagd, waardoor er een lang, plat oppervlak ontstaat. Tall-stand: de voorzijde van de achterbank wordt omhoog gezet en in een verticale positie vergrendeld, zodat er van vloer tot dak een hoge laadruimte ontstaat voor hoge voorwerpen achter de voorstoelen. Long-stand: de rugleuning van de bijrijdersstoel wordt naar achteren geklapt in een horizontale positie, terwijl de rugleuning achter naar voren wordt geklapt, waardoor er een soort ‘tunnel’ ontstaat voor voorwerpen met een lengte tot bijna 2,5e meter.

Value for money

Voor €28.765,- heb je het basismodel van de Honda HR-V op de stoep staan. Dan heb je nog een vrij ‘kale’ auto. Wil je er eentje met meer pit? Dan kom je uit op de HR-V die ik getest heb: de HR-V TURBO Sport. Met een handgeschakelde 1.5-liter benzine motor kost hij €37.645,- en met een CVT kost hij net geen 40.000 euro, wat best een dot geld is. Maar voor dat geld heb je dan wel de Mel C van Honda voor de deur, inclusief goed achterwerk.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Wereldpremière Mazda MX-5 30th Anniversary Edition
30 jaar geleden werd de eerste Mazda MX-5 onthuld, op de Chicago...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *