Bizar: de Bugatti Centodieci

Geen opvolger van de Chiron maar – net zoals de La Voiture Noire – een special edition. Deze Bugatti Centodieci is een buitengewone verschijning en is gebaseerd op zijn voorvader: de Bugatti EB110.

Het merk Bugatti is namelijk al wat langer op de markt; al sinds de jaren 90. Voordat het merk onder Volkswagen viel, was Bugatti van de Italiaanse ondernemer Romano Artioli, de bedenker van de EB110. De nieuwe Centodieci is gebaseerd op deze klassieker. Qua design is het geen moderne uitvoering van de EB110 – zoals bij de oude en nieuwe Alpina A110 wel het geval is. Het is een eerbetoon aan de supercar uit de nineties. Het merk is trots op hun geschiedenis, waarbij de EB110 een grote rol heeft gespeeld. ‘Centodieci’ is dan ook Italiaans voor ‘110’.

Design

Het was de kunst om geen 1-op-1 remake te maken, maar om een auto te ontwerpen die de vorm en de technologie van de EB110 zou interpreteren. Daaruit kwam de Centodieci: nog sportiever en extremer dan de Chiron en de Divo, maar net zo elegant en tijdloos als de La Voiture Noire. Het extreme driedimensionale design is jawdropping. Of je er van houdt, is aan jou, maar we kunnen er niet onderuit dat ‘ie extreem adembenemend is. De EB110 herken je in de kleine hoefijzer grille – een vertrouwd Bugatti beeld -, een rechte neus en de vorm van de achterlichten. De ronde gaten aan de zijkant zijn onmisbaar en daarbij weer een directe verwijzing naar de EB110 Super Sport.

Lees ook:  Wat een snoepje en alleen in Italië: de nieuwe elektrische YPSILON

De witte lak is ook geen toeval. Het designteam besloot de Centodieci in wit te hullen, om zo te contrasteren met de La Voiture Noire. Twee tegengestelde, maar toch gerelateerde wagens. Zoals Yin en Yang.

W16-hart

Bugatti zou Bugatti niet zijn, als de motor niet net zo extreem zou zijn als het design. Waar de EB110 een V12 had, hebben ze die geüpgraded naar een 8,0-liter W16 motor met, jawel, 1600 pk. Van 0 tot 100 in 2,4 seconden, van 0 tot 200 in 6,1 seconden en van 0 tot 300 in 13,1 seconden. En hij gaat niet harder dan een grove 380 km/u… In vergelijking met de Chiron is de Centodieci 20 kilo lichter, wat de een gewicht/pk verhouding op een waanzinnige 1,13 kg op 1 pk brengt.

Comments

comments

More from Rowan Peperkamp
Vers van de pers: Volvo S60 Intro Edition
We moeten nog even wachten, maar in het voorjaar 2019 verschijnt Volvo’s...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *