Nissan Juke: het blijft een markante verschijning

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Flirt factor
8.5 Comfort
8 Drive
8 High heels proof
8.5 Value for money
8

Met een ‘Hollands’ wolkendek boven mijn hoofd mag ik in het normaal zo zonnige Barcelona op pad met de nieuwe Nissan Juke. Een model van Nissan dat na negen jaar eindelijk is vernieuwd! Maar wees gerust zijn ‘bekende’ streken heeft hij behouden, want zoals je ziet is dit nog steeds een markant model.

Flirt factor

De Juke staat natuurlijk bekend om zijn eigenzinnige – of sommige zeggen ‘typische’ – design. Zijn uitgesproken lijnen geven de Juke een unieke uitstraling. Laat ik starten met de neus van de Juke – wat ook iets wegheeft van een auto uit Toy Story, met echt een eigen en vriendelijk smoelwerk. In ‘Nissan-taal’ heet dit een excentrieke grille, waarbij de V-look grille nu wordt vergezeld door een vernieuwde LED-strip. Ook zijn bips heeft een kleine make-over gehad, dat zie je vooral terug in de boomerang lampen die vervangen zijn door horizontale units. Dit maakt hem nog stoerder. De Nissan Juke, je houdt ervan of niet. Volgens mij zit daar niks tussen, maar we kunnen er niet onderuit dat de flirtfactor van deze compacte SUV er echt op vooruit is gegaan. Hij is in die zin allesbehalve saai.

Comfort

Als coureur check ik als eerste altijd de zithouding in de auto. Zit ik lekker en comfortabel in de bestuurdersstoel? Ready to race or… Nou, in dit geval gewoon autorijden. Echter kun je de stoel nu ook – naast naar voor en achter – een stuk lager zetten. Dat gaat absoluut ten goede van je zithouding.

Je zit nóg lekkerder in een auto als je weet dat hij met je meedenkt en voorzien is van de nodige veiligheidssystemen. Bij de nieuwe Juke zijn ze daar in ieder geval niet zuinig mee geweest. Hij beschikt onder andere over adaptive cruise control, lane assist, spraakherkenning en automatisch grootlicht assistentie. De meeste functies zijn gemakkelijk te bedienen op je stuur. Dit geeft je de tijd om ver vooruit te kijken en ontspannen te rijden. De Juke is daarnaast gemaakt voor familylife. Dat betekent dat het comfort op de achterbank dikke prima is. Kinderen, tantes, oma’s en opa’s mogen zeker niet klagen. Doordat de auto in zijn geheel ook langer, breder en hoger is geworden, is er voldoende hoofd- en beenruimte. En ook over je boodschappen, verhuisdozen, kinderwagen, shoppers en ander spul hoef je je geen zorgen te maken. In de kofferruimte kun je nu een echo horen, want waar er eerst ruimte was voor 350 liter, kun je er nu 422 liter kwijt.

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

De Juke zit daarnaast boordevol opties op het gebied van connectiviteit. Zo ben ik gezegend met Apple CarPlay, wat makkelijk en razendsnel te bedienen is. Voor het multimediasysteem kan je kiezen tussen een 7 of 8 inch scherm, waarop je onder andere je navigatie kan regelen.

Drive

Genoeg over het comfort en alle veiligheid aan boord. Ik heb in de omgeving van Barcelona in zowel een handgeschakelde als een automaat versie van de nieuwe Juke gereden. Beide overigens voorzien van een 1.0-liter driecilinder motor die goed is voor 117 pk. Dit is dan ook qua motorisering de enige keuze. Voor nu dan. Nissan meent namelijk dat er ook een plug-in hybride variant aan zit te komen. Even afwachten dus!

De zeventrapsautomaat voelde prima aan. Hij schakelde soepel over en wist zich goed te redden in de Spaanse heuvels. Samen met mijn autobuddy genoot ik van de bochtige wegen, waar ik de Juke niet alleen op zijn sportiviteit testte maar ook of alle systemen die mij veilig moeten houden werken, zoals de adaptive cruise control en het pro pilot systeem. Dit laatste systeem zorgt ervoor dat hij automatisch afstand houdt op de voorganger en accelereert wanneer de auto voor je weer versnelt. Ook de lane assist die zorgt dat ik op mijn eigen weghelft blijf rijden, werkt verfijnd. Hij maakt subtiele, corrigerende stuurbewegingen zodra je te dicht tegen de lijnen rijdt.

Van automaat rijden wordt je soms een beetje lui, dus ben ik ook even op pad gegaan met een handgeschakelde versie van de nieuwe Nissan Juke. Bij het wegrijden merkte ik direct dat ik te maken had met een gevoelige koppeling. Maar na een tijdje gaat dat ook weer wennen. Ook voor de handbak geldt dat de 1.0-liter motor driecilinder de standaard motor is voor Nederland. De auto heeft zes versnellingen en glijdt soepel van de ene versnelling in de andere versnelling. En ook in de handgeschakelde zit, als je dat wil, adaptive cruise control.

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

Value for money

 De Nissan Juke – de Visia variant – rijd je vanaf €23.990,-. Voor meer luxe moet je ook dieper in de buidel tasten: een Nissan Juke Premiere kost al snel €27.990. Voor dat geld heb je een sterke 1.0-liter motor onder je kont en representeer je tegelijkertijd eigenzinnigheid. 

Comments

comments

More from Rianne Bergman
Blog: op naar de Internationale MINI Meeting in België!
Onlangs week vond de Internationale MINI Meeting (IMM) plaats in het Belgische plaatsje...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *