Ver voordat ik geboren werd, kwam de eerste Corolla in 1966 de fabriek uitrollen. De Beatles veroverden de wereld en dat deed de Corolla ook. De auto werd ontwikkeld aan de hand van de slogan ‘The most wanted car in the market’ en dat is gelukt. Wereldwijd zijn er meer dan 40 miljoen exemplaren verkocht. Inmiddels zijn we twaalf generaties en een naamsverandering verder. Van Corolla naar Auris en van Auris naar Corolla. Net zoals zijn naam is de Corolla weer terug van weggeweest, en hoe! Ik nam deze beroemde Japanner mee op een roadtrip naar Parijs.
Flirt factor
De Corolla komt in een aantal varianten: de hatchback, sedan, TREK (hoger op de wielen!) en de Touring Sports. En die laatste stond in de herfstzon te wachten om met mij op avontuur te gaan. De looks van de Touring Sports zijn sportief, dat kun je niet ontkennen. Wat opvalt is de lage motorkap, de 18” lichtmetalen velgen en zijn brede grille. Dit geeft hem een sportief profiel. Bij de voor- en achterzijde wordt het brede uiterlijk benadrukt door zijn stijlvolle LED lampen. Wil je zijn sportiviteitnog meer benadrukken? Dan biedt de Corolla een bi-tone kleurstelling aan, die hem optisch gezien nog meer een verlaagde look geeft.
Drive
De Corolla die ik test, is een 2.0 liter High Power Hybride. Deze 2.0 werd speciaal voor de Corolla ontwikkeld. Met een toekomstgerichte aandrijflijn heeft deze auto een overdaad aan vermogen en een soepele acceleratie. Dit is namelijk de eerste Corolla die voorzien is van het TNGA-Platform (Toyota New Global Architecture). Het is een mond vol maar het komt erop neer dat de wagen voorzien is van een laag zwaartepunt. Dat in combinatie met dubbele driehoekige draagarmen van de wielophanging verbeteren het rijcomfort. Oneffenheden in de weg zijn een lachertje voor deze auto, dat heb ik aan den lijve kunnen ondervinden op het slechte wegdek rondom Parijs.
Wat opvalt is dat de auto echt leuk stuurt. Ik was blij verrast dat hij inderdaad zijn sportieve naam ook eer aan doet. Hij stuurt strak en direct. Rotondes en op- en afritten zijn ineens heel leuk en hier reageert de Corolla soepel en snel. Motorisch gezien is er een heleboel leuks aan deze auto. De 2.0 heeft een vermogen van 180 pk. Oké, hij trekt niet de straatstenen eruit, maar van 0 naar 100 doet hij toch in 7,9 seconden. Bij het verkeerslicht ben je (soms) als eerste weg. Dat is leuk, maar ook als je al op snelheid bent is even iemand inhalen geen enkel probleem. Door het gecombineerde vermogen van de brandstof- én de elektromotor voel je de power van de auto.
Dit was overigens mijn eerste keer in een Hybride. Als ik eerlijk ben ook de eerste keer dat ik geen V8 onder mijn kont heb. Maar voor alles moet een eerste keer zijn. Als je de startknop indrukt blijft het stil. Ik moest er dus wel heel erg aan wennen dat als je elektrisch rijdt je dus ook geen geluid hoort. Je merkt trouwens geen verschil als hij van elektrisch naar benzine overgaat. En wat voor mij een leuke bijkomstigheid was is dat deze auto – in tegenstelling tot de slurpsloepen waar ik normaal in rondrijd – met gemak 1 op 20 reed in het stadsverkeer en op de snelweg zag ik het verbruik wat stijgen naar 1 op 17. Korte ritjes door de stad kun je, als je je best doet, nagenoeg geheel elektrisch doen. Op het instrumentenpaneel kun je ervoor kiezen het systeem in beeld te brengen waarbij je ziet of je elektrisch rijdt of wanneer dit niet meer het geval is. Dit werkt wel enigszins verslavend want het is bijna een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.
Comfort
Het sportieve design zet trouwens door zodra je in de auto stapt. Tijdens mijn roadtrip naar Parijs heb ik de met Alcantara en leder beklede sportstoelen goed kunnen testen. Ze geven veel comfort en zelfs met mijn lange benen had het zitvlak geen moeite. Voorin is beenruimte genoeg. Het zwarte interieur is afgewerkt met leder en hoogglans pianolak. Ook de rode stiksels die overal in het interieur terugkomen, geven een gevoel van sportiviteit en luxe. Het in hoogte verstelbare stuur glijdt soepel door je handen en is voorzien van alle bedieningsknoppen die je nodig hebt. Prominent aanwezig is het 8” touchscreen. Dit geeft toegang tot het Toyota Touch 2 multimediasysteem. Minpuntje als Apple verslaafde is dat er geen Apple CarPlay opzit. Maar het systeem maakt snel contact met je telefoon, dus zodra mijn Spotify lijstje in het scherm verschijnt, ben ik het alweer vergeten. Want… muziek luisteren in de Corolla is een waar feestje! Maar liefst acht speakers van het JBL Premium Sound System zorgen voor ultiem luisterplezier. Zorgen over de batterij van de telefoon is ook verleden tijd, want deze auto is uitgerust met een draadloze oplader voor smartphones.
Het instrumentenpaneel – het digitale klokkenspel – is een 7” digitaal paneel. Hierop kun je alle belangrijke informatie aflezen van de auto. Het paneel is helemaal in te richten naar je eigen smaak. Of je nu een snelheidsmeter wil zien met een traditionele wijzerplaat of en digitale weergave. Er is zelfs een 3D effect waardoor het display nog meer opvalt. Het allerleukste vind ik wel de Head-Up Display die in de voorruit belangrijke informatie en waarschuwingen projecteert.
Tijdens het rijden kreeg ik het gevoel dat deze auto volledig is gebouwd met veiligheid als uitgangspunt.Het Pre Collision systeem detecteert voetgangers, fietsers en voertuigen die zich in de rijbaan van de auto bevinden. En dat is natuurlijk wel een fijne optie als ik in ‘whisper modus’ aan kom rijden. Mensen horen je niet meer aankomen dus ze zijn zich vaak niet bewust van een naderende auto. Mocht je deze mensen over het hoofd zien, word je door middel van een waarschuwingssignaal hierop geattendeerd. Negeer je dit dan treedt automatisch het remsysteem in werking. Ik heb het gelukkig niet meegemaakt, maar het is wel een heel veilig idee. En natuurlijk is de Full Range Adaptive Cruise Control een optie die eigenlijk in geen enkele auto mag ontbreken. Een fijne uitkomst op lange afstanden. Mocht je in wat drukker verkeer terecht komen, dan kun je overschakelen naar een normale cruise control wat iets meer rust geeft tijdens het rijden. En tijdens die lange afstanden geeft hij ook nog eens na 2,5 uur rijden de suggestie of het niet tijd is voor een pauze met een kopje koffie. Hoe fijn is dat? Een auto die zich om je bekommert!
Tijdens mijn roadtrip had ik niet heel veel bagage mee maar toch twee flinke koffers. Laadruimte genoeg in deze sportieveling. En als je echt heel veel mee wil nemen kan je de achterbank ook nog platgooien. Met een verstelbare en omkeerbare -, de ene kant is tapijt en stevig kunsthars aan de andere -, laadvloer kun je alles vervoeren. Het enige minpuntje wat ik aan het interieur kon ontdekken is dat er voorin weinig ruimte is om iets op te bergen. Ondanks dat ik meestal niet veel nodig heb was de ruimte onder de armsteun een beetje karig. In het daglicht ziet het interieur van de Corolla er watertandend lekker uit. Maar… toen ik in het donker in de auto stapte werd je een klein beetje verliefd. Het zwarte interieur licht op met een koele blauwe sfeerverlichting. Dat in combinatie met de fantastische muziekinstallatie maken het echt een genot om deze auto mee te nemen en niet alleen op een roadtrip!
High Heels Proof
Ja! Absoluut. Zelfs op de lange afstand bleef het comfortabel aanvoelen. En niet alleen van binnen is hij High Heel Proof, want als je op je naaldhakken met je handen vol achter de auto staat kun je met een simpele voetbeweging onder achterbumper de achterklep automatisch openen.
Value for money
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Corolla. Het ‘instapmodel’ de Comfort is er al vanaf € 27.000,-. Dit is een 1.2 Turbo, handgeschakeld. De 2.0 Hybride Automaat waar ik de straten van Parijs mee onveilig mocht maken is vanaf € 32.000,- iets duurder maar deze auto zit dan ook standaard bomvol opties én staat op 18” lichtmetalen velgen.
Door Maria Pels