Zelf autorijden in Thailand: dit is wat je moet weten!

Thailand_visum_roadtrip

Zelf autorijden in Thailand is een spannend vooruitzicht. Want hoe houd je je staande in de chaos van Bangkok? En hoe vind je je weg op lokale wegen. Vriend van FemmeFrontaal én oud autojournalist Harold Rolloos woont sinds negen jaar in het Land van de Glimlach, en rijdt inmiddels (door ervaring) ontspannen in zijn thuisland. Ik vraag hem naar de do’s en don’ts van rijden in Thailand.

Als ik aan autorijden in Thailand denk krijg ik het Spaans benauwd. Bumper aan bumper in Bangkok, lokale wegen met gaten in het asfalt, onoverzichtelijke kruispunten, brommers die overal tussendoor kruipen en ongeduldige taxichauffeurs. Maar volgens Harold moet dit je er niet van weerhouden dit fascinerende land te ontdekken mét de auto.

Thailand_visum_roadtrip

Go with the flow

“Ik herinner me nog goed dat ik best nerveus was. Maar eenmaal achter het stuur was het ‘go with the flow’. Na een paar kilometer in deze gekte was ik best snel gewend”, vertelt Rolloos over zijn eerste rijervaring in Thailand.

Huurauto

Heb je de tijd én een geldig visum op zak, ontdek dan dit prachtige land op je eigen houtje. Het makkelijkst doe je dat met een huurauto. Zo trek in alle vrijheid van miljoenenstad Bangkok naar afgelegen traditionele dorpjes in the middle of nowhere. Rolloos: “In Thailand zijn de internationale verhuurders actief. Vaak spreken de medewerkers redelijk Engels. Voor het besturen van een auto heb je een internationaal rijbewijs nodig. Een tip: maak altijd een rondje om de huurauto voor je instapt en film dit als bewijs, mocht je later beticht worden van schade”.

Basis regels

Een verschil met andere delen van de wereld is dat je in Thailand, net als in het Verenigd Koninkrijk, aan de linkerkant van de weg rijdt, en dat de bestuurdersstoel zich aan de rechterkant bevindt. ‘Rechts heeft voorrang’ geldt hier niet. In Thailand geldt het recht van de sterkste; het grootste voertuig gaat voor. Op stedelijke wegen is de maximumsnelheid meestal 60 kilometer per uur. Op plattelandswegen geldt een maximumsnelheid van 90 km per uur, en op de snelweg mag je maximaal 120 km per uur rijden.

Lees ook:  Airbag Anekdotes: “Gas! Vluchtstrook! Flitste het door mijn hoofd. Een enorme klap volgde”

Anticiperen

Stap je achter het stuur in Thailand zorg er dan voor dat je scherp bent, en snel kan anticiperen in het verkeer. Zoals je ook in Rome zou doen. Maar het rijgedrag van Italianen kennen we een klein beetje, hoe zit dat met de Thai? Rolloos: “Je komt hier de gekste dingen tegen op de weg. Van te vol geladen pick-up trucks tot spookrijdende auto’s en motorfietsen. Mijn advies: rijd niet te hard en blijf constant goed opletten. En realiseer jezelf dat je als buitenlander vrijwel altijd de schuld krijgt.”

SUV

De belangrijkste verbindingen tussen de grote steden en toeristische plekken zijn vierbaanswegen, en eenvoudig berijdbaar. Lokale wegen kunnen na een verfrissende tropische bui wel eens flink onderlopen met regenwater. En in de echt afgelegen gebieden vind je soms onverharde wegen. Rolloos: “Over het algemeen zijn de wegen in Thailand prima. Plan je een roadtrip? Kies dan voor een SUV. Niet alleen vanwege de hoge zit en de ruimte, maar ook omdat je dan over minder begaanbare wegen kunt rijden.”

Thailand_visum_roadtrip

Bucket list route

Hoe verder je het land intrekt, weg van de chaotische steden, hoe rustiger het wordt op de weg. Ook Harold plant nog regelmatig een road trip in. Zijn mooiste autoroute in het land? “Het noorden van Thailand. Prachtige bergwegen met mooie vergezichten. Mijn mooiste roadtrip liep van Chiang Rai naar Nan via Phayao.”

Visum

Thailand is de perfecte bestemming voor een unieke rondreis. Plan je je autoreis voor maximaal 30 dagen, en heb je een Nederlands paspoort, dan hoef je geen visum aan te vragen. Blijf je langer dan 30 dagen on the road dan moet je een visum voor Thailand aanvragen. Deze kan je minimaal vier dagen voor je vertrek aanvragen. Liever doe je dat lekker op tijd zo’n 90 dagen voorafgaand aan de reis. Je kan dan kiezen voor een single-entry variant of een multiple-entry variant. Een single-entry variant is 90 dagen geldig voor een maximale verblijfsduur van 60 dagen en een multiple-entry variant is zes maanden geldig.

Lees ook:  Van autostrada tot bergpas met de Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Foto’s: Harold Rolloos – Thailand

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Verzekering elektrische auto duurder dan voor benzine auto
Elektrische auto’s worden steeds populairder. Logisch, want ze zijn beter voor het...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *