Ik voel me net de Zweedse rechercheur Saga Norén uit de misdaadserie ‘The Bridge’ als ik de Oresundbrug vanuit Denemarken naar Zweden oversteek. Al doe ik dat niet in een olijfgroene klassieke Porsche 911S uit 1977 waarmee zij in de serie rondscheurt, maar in de splinternieuwe Peugeot E-5008.
Mijn Franse roadtripmaatje neemt me mee op een gevarieerde route van Kopenhagen (zie kaart), over de beroemde brug, naar Ahus in Zweden. Perfect om de E-5008 beter te leren kennen!
Looks
De eerste 5008 dateert alweer van 2009 en was toen een MPV. In de tussentijd is er veel veranderd. De inmiddels derde generatie van de 5008 heeft zich ontwikkeld tot een (elektrische) SUV die rijplezier biedt aan zeven personen. En dan bedoel ik echt zeven personen, dus niet vijf personen en twee lilliputters. Deze ruimte met drie zitrijen is vooralsnog zeldzaam bij EV’s. Auto’s als de Mercedes Benz EQB, KIA EV9 en Volvo EX90 bieden dit aantal zitplekken ook, maar zijn prijziger.
Het herkenbare design van de nieuwe E-3008 is ook doorgevoerd in de kersverse E-5008. De auto oogt strak en heeft de hoeveelheid opsmuk zoveel mogelijk beperkt. Chroomdelen zijn bijvoorbeeld vervangen door kleuraccenten. Nu ik het toch over kleur heb; er is keuze uit zes degelijke varianten. Ik reed de Okenite White variant, maar de Obsession Blue (hieronder) is de meest opvallendste van het stel.
Drive
De auto deelt het platform met de eerdergenoemde E-3008 maar heeft een verlengde wielbasis, dit zorgt voor een zee aan ruimte. Hierover later meer. De EV komt in twee uitvoeringen (Allure en GT) en drie pakketten:
- 213 pk (73kWh) en 502 km
- 231 pk (96 kWh) en 660 km
- 322 pk (73 kWh) Dual Motor AWD en 500 km
Geen fan van een EV? Pas de problème. Er komt ook nog een MHEV met 136 pk en een PHEV met 195 pk. Een ideale auto voor Zakeljk Leasen.
Ik reed de 213 pk, 73kWh variant met 502 km (WLTP). Mijn rijverbruik was 18,2 kW per 100 km en brengt me omgerekend dus 401 kilometer ver. Laden kan met maximaal 160 kW, niet spectaculair snel, maar binnen 10 minuten kun je weer 100 km verder. Wil je zo optimaal mogelijk gebruik maken van de actieradius, laat de Sport-modus dan voor wat het is en zet de Peugeot E-5008 in ECO-modus. De auto gaat dan zo energiezuinig mogelijk met de batterijcapaciteit om. Heb jij een zware rechtervoet? Volgens Peugeot is met de 96 kWh batterij en een snelheid van 130 km per uur een rijbereik van 392 kilometer mogelijk.
Ik zou het niet aanraden om (Evelin-style) lekker sportief te gaan rijden met deze SUV, daar is deze ook niet voor gemaakt. Het is een ideale gezinsauto met een stabiele wegligging, responsief op het stroompedaal en stuurt soepel. De efficiënte aandrijflijn zorgt voor voldoende vermogen en koppel, dus ik rijd comfortabel mee met het verkeer.
Comfort
Het interieur is identiek aan die van de Peugeot E-3008, dus daar geen verrassingen. Wat opvalt is de panoramic i-Cockpit. Het 21-inch scherm geeft aan de linkerkant boven het stuur allerlei rij-informatie terwijl in het midden zaken als connectiviteitssystemen, navigatie, media en verwarming geregeld kunnen worden. Hoewel ik zelf van de ‘ouderwetse’ knoppenbediening ben kan je wel tien snelkoppelingen (i-Toggles) maken, zodat je niet elke keer het systeem in hoeft te duiken.
Waar ik ook niet in hoef te duiken is de eerdergenoemde derde zitrij. Door het Easy Acces-systeem (de tweede rij stoelen kantelt en schuift naar voren) kan ik tres chique instappen. Als de tweede rij stoelen wat naar voren staat is zelfs de beenruimte op de derde zitrij comfortabel genoeg voor een ritje naar de Franse Riviera. Pak de auto dan wel licht in, want je hebt nog 348 liter kofferbakruimte over met alle zitrijen actief. Met de derde rij weg geklapt kan je bijna het driedubbele meenemen aan bagage (916L). Genoeg voor je kampeertent, opvouwmeubels, opblaasbare kajak en elektrische koelkast.
Value for money
Zoek je een volledige elektrische zevenzitter om er met je (samengestelde) gezin of vriendengroep eropuit te gaan, of zoek je juist lekker veel opbergruimte in het C-SUV-segment, dan heb je met de Peugeot E-5008 de juiste auto te pakken. Nice to know, je krijgt je tot acht jaar of 160.000 km garantie op de auto als je de auto elke twee jaar via fabrieksvoorschriften laat onderhouden.
Met welke prijzen moet je rekening houden? (prijzen augustus 2024):
- EV 73 kWh 210 pk Allure € 49.520
- EV 73 kWh 210 pk GT € 53.620
- EV 96 kWh 230 pk Long Range Allure €54.020
- EV 96 kWh 230 pk Long Range GT €58.120