De Peugeot 3008 heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een onbetwiste bestseller, met meer dan 1.320.000 rijders in 130 landen. Ondanks dat het huidige model nog steeds populair is, heeft Peugeot een nieuwe volledig elektrische E-3008 gelanceerd. Een nieuw begin voor het merk? Odiel reisde af naar de Côte d’Azur voor een roadtrip met deze, nu al spraakmakende EV van Peugeot.
Alles is nieuw aan de Peugeot E-3008. Niet alleen is het platform kakelvers, ook de gloednieuwe batterijen en elektrische motoren leveren meer bereik en kracht dan wat je zult vinden in de kleinere E-2008 SUV. Ik heb alleen wel een spoileralert: de E-3008 met de allerhoogste range ziet pas eind 2024 het levenslicht.
Looks
De Peugeot E-3008 is het eerste model dat gebruikmaakt van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Dit modulaire – dus flexibele – platform is toe te passen op verschillende modellen van het concern. Een crossover of SUV mag ik de E-3008 niet noemen, maar het ontwerp flirt er wel mee. Een fastback met een coupé-achtige aflopende daklijn is een betere definitie voor de nieuwe E-3008. En aan zijn looks te zien heeft het huidige 408 model gestaan voor het ontwerp van de newbie. Het resultaat is een auto die er – voor een compacte SUV – groot én sportief uitziet. Met een lengte van 4,54 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meter, en een wielbasis van 2,73 meter, blijft de E-3008 wel een van de compactere opties in het C SUV-segment.
Op het eerste gezicht is de gloednieuwe E-3008 herkenbaar als een afstammeling van de Franse leeuw, en toch is hij anders. Het lijnenspel is eleganter, strakker en de grille die in GT-versie hetzelfde kleurenspel heeft als de rest van de auto – maakt nu pas echt indruk. Aan de voorzijde vallen verder de lange motorkap en relatief hoge en zwart glimmende spatborden op. De kenmerkende lichtsignatuur met drie ‘klauwen’ is behouden gebleven, maar de vormen van zowel de koplampen als de grille hebben een transformatie gehad. De grille van de E-3008 dient als een visuele illustratie van de elektrische aandrijving van de auto.
En als je dan toch opnieuw een entree maakt, waarom dan niet in een knaller van kleur? ‘Bleu Obsession’ is een kleur blauw die van het wegdek afspat. Het maakt niet heel veel uit in welk jasje je de E-3008 steekt. Of het nou blauw, rood, wit of grijs is, zoals onze testauto in Cannes, de E-3008 kan het allemaal hebben. De splinternieuwe E-3008 GT arriveert niet alleen in opvallende kleuren, maar ook in standaard two-tone design met een glanzend zwart dak. Ook de onderste delen van de voor- en achterbumper, de wielkasten en de dorpelbeschermers zijn uitgedost in dezelfde glanzende zwarte tint, waardoor de allure van de E-3008 nog meer tot leven komt. Een opvallend kenmerk vond ik wel de laadklep, die is enorm. Als ik hem open, lijkt het net de muil van een leeuw.
Drive
Genoeg over het uiterlijk, tijd voor een roadtrip in Zuid-Frankrijk. Ik test nu dus de 100% elektrische 3008 (een hybride en een plug-in hybride versie van de nieuwe 3008 komen later). Voor nu bestaat de line up uit drie stekkerversies:
- Single Motor met 210 pk (batterij van 73 kWh) met een range van 525 kilometer.
- Dual Motor met 320 pk (batterij van 73 kWh) met een range van 525 kilometer.
- Long Range met 230 pk (batterij van 98 kWh) met een range van 700(!) kilometer.
De Single Motor is er als eerste, vanaf mei 2024 al. Dus die test ik nu ook.
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur voelt het alsof ik in de 408 plaats neem. Hoewel hij een stukje kleiner is, voelt dat niet zo. En ook de rijeigenschappen van de 3008 hebben mijns inziens meer weg van de 408 dan van de oude 3008.
Hoewel Peugeot haar best heeft gedaan het gewicht van de nieuwe E-3008 te verminderen, zoals een aluminium accubak, een lichtmetalen motorkap en een composiet achterklep, blijft het een stevige auto voor zijn formaat. De E-3008 met zijn 73 kWh batterij weegt iets meer dan 2,1 ton, daarmee is hij zo zwaar als een Volkswagen ID.4.
De besturing is licht en de ophanging rolt een beetje, door de verhoogde carrosserie en het extra gewicht. Eenmaal in de bocht is hij gripvast en scherp. De relatief zacht gedempte carrosserie zorgt bij hobbels voor een ontspannen rit. De E-3008 heeft net als andere EV’s drie rij-smaken om uit te kiezen: dynamisch (lees: sportief), normaal (lees: normaal) en ECO (lees: geduldig).
Peugeot heeft eindelijk de enkele B-modus vervangen door peddels op het stuur, waarmee drie verschillende niveaus van regeneratief remmen kunnen worden geactiveerd. Met de flippers aan het stuur stel ik het regeneratief remsysteem in. Dit slimme systeem maakt het intuïtief en moeiteloos om de mate van energieterugwinning en de remkracht aan te passen naar eigen voorkeur. Met de linker paddle kan de regeneratie worden verhoogd, terwijl de rechter paddle deze juist verlaagt. Het is maar net waar jij je comfortabel bij voelt. De e-3008 blinkt nog niet uit in snelladen; hij vindt 160 kW voldoende. Een 22 kW boordlader is beschikbaar, maar daar hangt wel een extra prijskaartje aan.
Comfort
Ook het interieur en alle tech aan boord hebben een complete restyling gehad. Normaal gesproken kruip ik zo in een onbekende Peugeot en rij ik binnen twee seconden weg. Maar nu, in Cannes, moet ik opnieuw de Peugeot-collegebanken in om alle techniek aan boord te leren kennen. Waar verstel ik mijn zijspiegels? En wat voor apart geluid maakt het knipperlicht?
De nieuwe 3008 is uitgerust met een 21-inch scherm dat zowel het digitale instrumentenpaneel als het infotainment touchscreen integreert. Dit scherm is op de achterkant gemonteerd, waardoor het lijkt te zweven boven het dashboard. Er zijn slechts nog enkele fysieke schakelaars aanwezig – de versnellingspook die momenteel op het dashboard is geplaatst en die in het donker slecht zichtbaar is, is er nog een van, naast de Start/Stop-knop en een volumeregelaar. Daarnaast zie ik een rij van vijf ‘iToggles’ (met nog eens vijf binnen handbereik) waarmee ik toegang krijgt tot essentiële functies zoals navigatie of media. Deze iToggles kunnen ook worden aangepast als snelkoppelingen, zoals voor een favoriete radiozender, belangrijke telefooncontacten of directe toegang tot de rijbaanassistent of de waarschuwingspagina voor snelheidslimieten. Maar dat is nog niet alles wat een complete transformatie heeft ondergaan.
Ik neem je snel mee voor een korte 360-graden rondleiding, zoals Roos Reedijk van ‘Kijken zonder Kopen’ zo goed kan: ‘ik zak comfortabel weg in zachte alcantara bekleding met verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel binnen handbereik. Mijn smartphone plaats ik in de inductielader en ’s avonds test ik de sfeerverlichting (acht kleurenopties) voor een romantische rit. Als je kiest voor zwarte lederen bekleding, heb je de optie om het glazen dak toe te voegen voor wat extra vitamine zon tijdens het rijden.’ Dan heb je een beeld.
De ruimte op de achterbank is redelijk, maar niet zo ruim als in vergelijkbare elektrische auto’s. De hoofdruimte is echt voldoende voor iemand van 1 meter 80, maar er is beperkte beenruimte voor een bestuurder van dezelfde lengte, zeker als de bestuurder ook 1 meter 80 of langer is.. De bagageruimte (denk aan de muil van de leeuw) is vlak en breed, met een capaciteit van 520 liter, en de achterbank kan in delen van 40/20/40 worden neergeklapt.
Value for money
Met een verkoop van miljoenen exemplaren in zeven jaar tijd voor de tweede generatie 3008, zijn de verwachtingen hooggespannen voor het nieuwe model. En de nieuwe E-3008 stelt niet teleur als een aantrekkelijke midsize SUV. Het uiterlijk is erg goed gelukt met haar gestroomlijnde daklijn, glinsterende grille, verticale LED-strips en krachtige proporties. En ook binnenin is hij al even nerdy. Op wat praktische bezwaren na, zoals de hoeveelheid fysieke knoppen (of beter het gebrek eraan), zoals een fysieke knop in de deur voor de verstelling van de zijspiegels (wil ik weer terug). Hoewel de 3008 in niets meer lijkt op de oude, straalt de nieuwe E-3008 wel weer elegantie uit. Als je op zoek bent naar een stijlvolle cruiser, verdient de E-3008 zeker een plekje op je lijstje.
De Peugeot E-3008 wordt snel geleverd, met de eerste auto’s die al in mei bij de dealer verwacht worden. Ondanks de prijs van haar concurrenten (Tesla Model Y en Renault Scenic) houdt Peugeot vast aan een ambitieuze vanafprijs van 48.190 euro voor de e-3008 (Allure) en 52.690 euro voor de rijker uitgeruste e-3008 GT (testversie).
Foto’s met Odiel erop: Pepijn van Eck dagelijkseauto.nl