Vastberaden op het ijs met de Volvo EX30

The Big Winter Drive | Volvo EX30

Of rijden op een 3,7 kilometer lang ijs-parcours met 75 bochten de ultieme test is om het stuurgevoel van de nieuwe Volvo EX30 te testen? Dat weet ik niet. Maar dat de kleinste Volvo een wanna-have-auto is geworden, daar ben ik wel over uit.

Om de Volvo EX30 onder extreme weersomstandigheden (lees: knetterkoud) te testen reisde ik ver weg van de dagelijkse drukte; naar rust, ruimte en rendieren in Zweeds Lapland. Een reis, van deur tot deur, van bijna zeven uur met als eindbestemming: een pak sneeuw, kilometerslange naaldbossen én glibberig ijs.

Over de Volvo EX30

Het mag dan geen ‘Noorderlicht’ heten, maar de volledig elektrische Volvo EX30 zag het licht nog maar net, begin 2024. Rowan testte de EX30 en schreef in haar review dat deze nieuwe compacte SUV absoluut een favoriet is voor de lease: “Ik heb sinds tijden niet zoveel reacties op Instagram gehad als op de Volvo EX30.” Ook op onze LinkedInpagina tart de nieuwe Volvo de wetten van het algoritme.

Zweeds Lapland

Op de parkeerplaats van het knusse vliegveld van Lapse Luleå stond hij klaar voor mij en mijn autobuddies (dit keer de heren van @snelladen). Ondanks de kortere front is het silhouet onmiskenbaar Volvo en de horizontale T-vormige LED-lampen, geïnspireerd op de hamer van Thor, gaven me een blik van herkenning. We hebben uiteraard meerdere Volvo’s onder de kont gehad en het Zweeds signatuur omschrijven we doorgaans als ‘simplistisch, licht, natuurlijk én kwalitatief’, zoals ook het land is.

Urenlang reden we door een witte wereld, zonder een tegenligger tegen te komen. Een verdwaalde rendier misschien, wat rode houten zomerhuisjes langs de kant van de weg, en ontelbaar veel naaldbomen, maar geen mens. Dat is ook niet zo gek als je weet dat in Zweden slechts 23 mensen per kilometer wonen. In Nederland is dat gemiddeld 504, en in de Randstad 3000. 

The Volvo Big Winterdrive

Een vlak besneeuwd landschap en een grijze lucht waren het decor van de locatie van de ‘The Volvo Big Winterdrive’, zo’n anderhalf uur rijden van het stadje Luleå. Wat in de zomer een uitgestrekt meer is, lag nu een professionele ice track met slalom parcours. Alleen talloze oranje pionnen verraden dat er parcours was aangelegd. Een glibberig parcours van maar liefst 3,7 kilometer lang met een alleen maar krul-bochten. Collega Irwin van Insta autovlog beschreef het parcours als het kapsel van ‘Marge Simpson’, dan heb je misschien een beeld. Helaas was het uitzonderlijk warm, 4 graden, voor eind februari (hallo klimaatverandering…), dus was het ijs waar we op testen spek en spekglad. ESP AANlaten was dan ook het advies…

Lees ook:  Fiat 600e: comeback kid

De spelregels om op ijs te mogen rijden zijn simpel: handjes op kwart voor drie, stilstaan is (eigenlijk) geen optie, en houd afstand van andere EX30’s (en een verdwaalde EX40) zodat het gewicht op het ijs goed wordt verdeeld.

Op het ijs testen we twee elektrische aandrijfvarianten: de Single Motor EX30 met 272 pk en achterwielaandrijving en de Twin Motor Performance met AWD en maar liefst 428 pk.

Ook waren er spijkerbanden onder de auto’s gemonteerd. Deze banden bieden de kortste remweg op bevroren wegen en sneeuw. Hun prestaties op dit soort ondergrond in winterse omstandigheden, zelfs zeer extreme, zijn beter dan van elke andere winterband.

…wat het vermogen ook is; will it drift?

Nee, maar… het kwam wel in de buurt wanneer we de ESP uitzetten, en naarmate het parcours steeds ‘warmer’ en daarmee glibberiger werd. Waarom zetten we de ESP toch af en toe uit? Simpelweg omdat je moet weten hoe de auto ‘natuurlijk’ reageert op extreme weersomstandigheden, om zo ook te kunnen beoordelen ‘hoe veilig’ de auto is mét ESP aan. Klinkt aannemelijk, toch? ????

Om een beetje feeling te krijgen met de winterse omstandigheden, startten we met een slalomparcours over het ijs. Het uiteindelijke doel? Dansend het ijs over met een kont die van links naar recht zou zwaaien. Best te doen met een achterwielaandrijver en stuurtje op standje ‘firm’. Een uitdaging met een AWD; de timing moet perfect zijn om de goede balans tussen overstuur en onderstuur te bewaren.

Welke Volvo EX30 is het het meest fun (euh… veiligst) op het ijs: de Single Motor of Twin Motor?

Dat beide EX30’s uitblinken op een spekglad ondergrond, dat is mij wel duidelijk. De Single Motor met achterwielaandrijving blijft in control. Hij heeft dan ook een stuk minder vermogen om alles uit het ijsparcours te halen. Het korte slalom parcours geeft me net te weinig tijd om op stoom te komen met de auto. De AWD daarentegen met meer vermogen, meer power is de fun-Volvo voor dit slalomparcours. Hij geeft duidelijk voorrang aan de voorste wielen. En ik kan alle parcours op hogere snelheid veilig nemen. Maar hoe ik ook push, en dans van bocht naar bocht, met de ESP aan laat hij me nooit helemaal los.

Uiteraard voel je de auto wat glijden op een plakkaat ijs, maar je voelt ook dat hij continu aan het corrigeren is om te zorgen dat je veilig rechtdoor kunt rijden en de wagen niet uitbreekt. De EX30 is niet van zijn stuk te brengen.

Lees ook:  De nieuwe Skoda Kodiaq komt eraan, en wij reden alvast in een gecamoufleerde versie


Na een beetje spelen op het ijs, en wat zelfvertrouwen, is het tijd om de ESP van de EX30 Twin Motor Performance UIT te zetten.  Tijd om mijn drift ‘skills’  – ooit opgedaan tijdens wat trainingen op de RDW-baan in Lelystad  – in de strijd te gooien op het parcours. Met een grote glimlach op mijn gezicht gooide ik de EX30 een paar keren dwars, maar nooit in de witte sneeuwberm. En ondanks dat ik de auto in deze ‘verboden mode’ af en toe dwars door de bocht heeft, heeft de EX30 mij nooit onaangenaam verrast. Ik zat juist heel zelfverzekerd achter het stuur, met het stuurwiel los in mijn handjes en mijn blik op het parcours (kijk tijdens een drift nooit naar de berm, want dan rijd je er ook in).

Nog wat nabranders voor als je ook het ijs op wilt met een elektrische auto, en je bent toevallig in Lapland?

  • Vermijd plotselinge stuurbewegingen, krachtig accelereren of snoeihard remmen, omdat de auto hierdoor grip kan verliezen en de berm snel in zicht komt.
  • Schakel One pedal drive uit of gebruik de laagste instelling voor One pedal drive.
  • Zet als het kan het stuurwiel op de stand waarbij hij de meeste weerstand heeft.
  • Houd een veilige afstand tot de auto voor je, omdat je een heel veel langere remweg nodig hebt.
  • Houd er rekening mee dat zelfs als de zon de sneeuw en het ijs smelt, het eigenlijk nog gladder kan zijn.

Tot slot nog een paar preps voor rijden in de winter met een elektrische auto (EV):

  • Koud weer is veeleisender voor de batterij en kan leiden tot tijdelijk verminderde prestaties. Voor betere accuprestaties moet je je auto voor het rijden voorbereiden.
  • Gebruik ruitensproeiervloeistof met antivries om ijsvorming in het ruitensproeiervloeistofreservoir te voorkomen.
  • Gebruik sneeuwkettingen of kies voor spijkerbanden op sneeuw of ijs.
  • En verwarm de auto van tevoren vast op met je app, dat scheelt km’s in je range.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nissan Qashqai: Smoelt en voelt goed!
Hoe Nissan’s nieuwe ‘cashcow’ van buiten smoelt weten we sinds de lancering...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *