Kia, het troetelbeertje van de laag geprijsde auto’s. Als je Kia zegt denk je aan de prijsbewuste consument én aan kleine gebakjes op wielen. Echter na onze testweek met de Kia pro_cee’d GT is dat beeld bij FemmeFrontaal toch wel bijgesteld!
Kick ass wannabe?
Pro_cee’d, welke snelle marketeer heeft dat bedacht? De naam komt van het woord ‘European Design’. Mooi gevonden, maar hoe moet dat klinken in een radiocommercial? ’Pro_cee’d met underscore, cee, dubbel ee, apostrof, dee’? Enfin, ontworpen en ontwikkeld met de Europeaan in het achterhoofd. Want Europeanen met iets meer smaak willen een SUV om mee te pochen en een GT om mee scheuren. Als luxeauto heeft Kia de populaire Sportage ingevlogen. Als asfalttijger in spé heeft Kia de competitieve pro_cee’d gepimpt en getuned als GT. De normale pro_cee’d had al trekjes van een Audi A3. En met zijn sportieve silhouet is het een van de meest opvallende hatchbacks van nu. Wees niet verbaasd, de ontwerper die verantwoordelijk is voor deze Kia is Peter Schreyer, wiens werk ook de originele Audi TT is. Maar dat terzijde, heeft de pro_cee’d ook alle kick ass eigenschappen van een GTI of is het een wannabe?
Stickerschok
Zijn smoel is opgevrolijkt met een onwijs opvallende Kia-grille met twee glimmend zwarte vlakken en vier led-dagrijlampen aan weerszijden. Ook zijn bips is een stuk gespierder dan normaal, met verticale rijen lampen en twee lijvige uitlaten. Maar wacht, waarom springt die helse grote sticker met de tekst op de achteruit ‘7 jaar garantie’ mij constant in het oog? Die onwijs lange garantie – unique selling product point van Kia– is ook een doorn in het oog van onze FemmeFrontaal fotograaf. Naarstig proberen we het er met onze nagels af te krabben, maar helaas. Zou je het overigens zeven jaar volhouden met een Kia? Na zoveel jaar ontstaat er normaal gesproken sleur in je relatie…
Kia pro_cee’d GT waardig
Ook de cabine van de Kia pro_cee’d GT heeft een fijn GT sausje meegekregen. Met onder meer speciale Recaro sportstoelen. Voor als je nog nooit in Recaro sportstoelen hebt gezeten; ze zitten heerlijk! Past altijd, net als fijne Nike sportschoenen. Zijdelingse steun: check. Lende steun: check. In hoogtes verstelbaar: check. Voor alle lengtes verstelbaar (reus of kabouter): check.
Het ‘capforward’ design van het dashboard vinden we persoonlijk minder geslaagd voor een GT. Je ziet dit design ook terug in bijvoorbeeld een Honda. Wat betekent dat je een onwijs groot dashboard voor je hebt. Met als gevolg dat je het idee hebt dat de neus van de Kia zo groot is als de neus van Pinokkio. Waar eindigt hij? Dit geeft een onzeker gevoel bij het inparkeren omdat je moet inschatten waar de neus van de pro_cee’d stopt. Gewenning, weten we. Of gewoon parkeerpiepjes vóór als extra optie nemen.
Alle klokjes in het dashboard geven je overigens wel het idee dat je in GT-cabine rijdt met een digitale turbo- en snelheidsmeter. En die turbometer omhoog rausen is verslavend! En GT waardig of niet… Yes! Er zit een groot panoramadak in. Laat dat zonnetje maar op ons Kia-bolletje schijnen.
Audi attitude
Met je Audi attitude in een Kia pro_cee’d GT. Waarom? Omdat het kan. En omdat niemand dat verwacht. Altijd leuk om verrassend uit de hoek te komen op de snelweg. De pro_cee’d rijdt niet stug en stuitert niet over het wegdek. Hij rijdt eerder comfortabel en soepel, met krachtige en subtiele remmen die zorgen voor een gedoseerde remweg. En vlot opschakelen als ware je op het circuit is best leuk in deze pro_cee’d GT. De Kia pro_cee’d GT voelt verder sportief in de bochten. Het is geen Focus ST ervaring, maar het reageert wel kortaf bij plotselinge uitwijkmanoeuvres. Maar waar is nou dat verslavende GT motorgeluid? Dat andere weggebruikers van de weg af buldert. De Kia heeft twee vlezige uitlaten maar je hoort er in de cockpit niets van. Hup we doen ons zijraampje naar beneden en … ja, we horen wat gegrom de uitlaten uit pruttelen. Hij doet het wel! Tip aan Kia, plaats een zogenaamde soundsymposer (boxjes die het GT geluid van buiten naar binnen brengen) in de pro_cee’d GT voor het ultieme rijdersgevoel.
Goodybag
Zoals een goede ‘all inclusive’ accommodatie ontvang je bij Kia veel voor weinig geld. Niet standaard bij veel merken zijn bijvoorbeeld regensensoren. Bij de Kia pro_cee’d GT wel (voor en achter). En ze werken ook nog eens op tijd. Ook stopt Kia in deze goodybag standaard een navigatiesysteem mét achteruitrijcamera (handig!), geblindeerde achterruiten (voor als je celebs vervoert), metalen pedalen (pump-proof) én rode remklauwen (is roze ook een optie?). Je kunt hem met extra opties natuurlijk zo veilig en zo gek maken als je wilt.
Leuker dan een wannabe
Eerlijk is vals, zou een vriendin zeggen. Bij het ophalen van de Kia pro_cee’d GT werd ons al direct duidelijk gemaakt dat we hem niet konden vergelijken met bijvoorbeeld een Focus ST of een Volkswagen GTI. Maar hey, wat is er mis met een wannabe GT? Want je mag en kan hem niet vergelijken met snelle Jelles als de Focus ST of Volkswagen GTI. Maar de pro_cee’d GT is wel een onwijs lekkere en rappe hatchback om mee te rijden. En dat gelardeerd met 200 pk aan vermogen en zijn wild aantrekkelijke uiterlijk, dan lach je nog steeds 90% van het wegdek uit bij een potje optrekken bij de verkeerslichten!
Signature song
“If you want my future, forget my past
If you wanna get with me, better make it fast
Now don’t go wasting, my precious time
Get your act together, we could be just fine”
Spice Girls – Wannabe
Nice to know:
Kia biedt de keuze uit twee pro_cee’d GT versies: een normale GT en een First Edition GT (1.6 t-gdi). De normale GT versie is er al vanaf 29.995 euro en de First Edition versie (tevens testauto van FemmeFrontaal) is er vanaf 31.595 euro. Maar dan heb je ook wat. Bij de First Edition versie zit er bijvoorbeeld een panoramadak in en kun je je handjes tijdens de koude wintermaanden opwarmen aan het stuur. Alleen verkrijgbaar in wit, dat dan weer wel.
De topsnelheid van deze GT is 230 km per uur. En hij moet in 7,7 seconden de honderd hebben aangetikt. Het gemiddelde verbruik (fabriekscijfers) is 7,4 l/100 km, wij reden 8,5 l/100 km met hem. De bijtelling voor deze GT is tot slot 25%.
Meer faboulas foto’s van de Kia pro-cee’d GT van FemmeFrontaal fotograaf Marjolein Reman, check Facebook FemmeFrontaal.