Toyota GT86 TRD: Orange is the new…

Als ik mij een schoenenkastje aan auto's kon veroorloven stond de Toyota GT86 TRD er in. Tussen alle flatjes en pumps heb je immers ook coole gympies nodig. Vette sneakers op wielen waarin je je verleidelijk én stoer voelt!

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8.2

Als ik mij een schoenenkastje aan auto’s kon veroorloven stond de Toyota GT86 TRD er in. Tussen alle flatjes en pumps heb je immers ook coole gympies nodig. Vette sneakers op wielen waarin je je verleidelijk én stoer voelt!

Over de top
Als één kleur deze zomer het straatbeeld heeft bepaald, dan is het wel oranje. Gecombineerd met een killer body van de Toyota GT86, maakt het de Toyota GT86 TRD onweerstaanbaar. De GT86 is een compacte achterwielaangedreven sportcoupé. TRD staat voor Toyota Racing Development. En het rare, de TRD heeft niet meer power dan de vertrouwde Toyota GT86, namelijk 200 pk, maar hij is wel een stuk vetter! Wat is er zo ‘dik’ aan de Toyota GT86 TRD? Nou, zijn wulpse dijen achter, dikke spoiler en diffuser, verlaagde veren voor nog meer stugheid, schitterende knalpijpen die ook nog eens lekker veel herrie maken, remklauwen waar je U tegen zegt, stabilisatietechniek zodat hij blijft kleven op de weg, een grote rode TRD-startknop, harde sportstoelen en tot slot wielen om van te smullen. Een killer body dus, en lekker over de top. Want dat kan Toyota. Ik zie het als compensatiegedrag van de Japanners voor alle christelijke straatvervuiling die ze ook op de markt zetten, Prius, Auris… (gaap).

ToyotaGT86TRD_femmefrontaal_wielen

Standje lager
De perfecte outfit voor de GT86 is een jeans met truitje of aantrekkelijk huispak. Charmant instappen is in de TRD-versie namelijk geen optie en parmantig met je beentjes achter het stuur zitten ook niet. Je ligt namelijk in de auto. “Pomp jij de stoel omhoog?”, vraagt de importeur mij verontwaardigd. Oeps. “Nee hoor!”.  En ook de pumps gaan uit en mijn Sparco raceschoenen gaan aan. Wel cool, doordat je jezelf al liggend vervoert, kijk je uit over de fantastische oranje welvingen van de Toyota GT86 TRD. Dit geeft mij een echt supercar gevoel.

Lees ook:  De vernieuwde Škoda Octavia (2024): Improvement in the details

ToyotaGT86TRD_femmefrontaal_interieur

Yoga
Door de fantastisch stevige rally-stoelen heeft je lichaam bijna niet door dat je een bocht door snelt. De achterbank is bijna niet te bereiken en biedt weinig beenruimte. Mijn stagiaire-voor-een-dag, Seckin, heeft daarom de nieuwste yoga-standjes op de achterbank getest. Echte sportwagenliefhebbers gaan genieten van de eenvoudige lay-out van het interieur van de bolide: grote vierkante knoppen en hard plastic all over. Luxe omdat het moet, maar het zit er allemaal wel in: navigatie, cruise control, bekerhouders…

ToyotaGT86TRD_femmefrontaal_voor

Puberaal
De handgeschakelde zesversnellingsbak van de Toyota GT86 TRD kijkt je aan met een blik van: “groen rijden is voor mietjes!”. En schakelen is zoals schakelen ooit bedoeld is geweest; strak, zwaar en kort. Datzelfde geldt voor de elektrische besturing van de Toyota GT86 TRD, die is stevig, maar ook messcherp. Het zwaartepunt van de TRD is héél laag waardoor hij als honing aan het asfalt plakt. De extra dikke wielen onder de TRD-versie zorgen aan de ene kant voor meer grip op de weg, maar aan de andere kant ook dat de auto sneller spoort. Het effect daarvan is dat de auto een beetje naar links of naar rechts trekt wanneer je bijvoorbeeld door een kleine geul rijdt. Je stuurt het veiligst als je de handjes keurig tien voor twee op het stuur houdt. Dit is ook de beste houding om wat rubber van de banden te gummen bij een potje driften met de Toyota GT86 TRD. Net als we de swung te pakken hebben – alle veiligheidsknoppen uit en wennen aan de dikke sloffen –  worden we als puberjongetjes die een fikkie hebben gestookt weggestuurd van de parkeerplaats. Sssst….

De rauwe donderende toon uit de shiny knalpijp van de Toyota GT 86 TRD klinkt als muziek in mijn oren, maar is nét niet te overdreven. En zoals het een echte sportwagen betaamt, zit je in de GT86 met je billetjes dicht op het zwarte asfalt. Tussen je billen en het wegdek zit namelijk slechts 46 centimeter.

Lees ook:  Een assorti van Peugeots onder de Spaanse zon: de Peugeot e-308, Peugeot e-208 én Peugeot E-3008

ToyotaGT86TRD_femmefrontaal_zijkant

Editor’s pick
De Toyota GT86 TRD, een enigszins betaalbare sportwagen mét attitude. Zo eentje waar de buren van schrikken. Maar waar puberjongens of -meiden, al dan niet gevangen in een volwassen lichaam, stik jaloers op zullen zijn. Een noeste sportwagen waar ik onmogelijk weerstand aan kan bieden. Weg met die zogenaamde vrouwenauto’s. Ik zeg: doe mij er maar zo eentje!

“When I met you in the summer
Took my heart a beat sound
We fell in love
As they leaves turned brown”
Calvin Harris – Summer

Toyota GT86TRD

Nice to know:
Waar komt de naam GT86 vandaan? Op de voorspatborden prijkt het embleem GT86. Het 86-logo verwijst naar de technische eigenschappen van de 2-liter boxermotor. De boring en de slag van de motor is namelijk exact 86 mm. De boring is de diameter van de cilinder en de slag is de afstand die de zuiger omhoog of omlaag beweegt. De boring maal slag maal het aantal cilinders geeft de cilinderinhoud van een motor weer. Volgt u me nog?
Enfin, wat moeten deze opvallende wielen kosten? Voor een standaard Toyota GT86 moet je bijna 40.000 euro aan de dealer overhandigen. Wil je deze extra getunede GT86 rechtstreeks vanuit de fabriek, dan moet je daar nog eens ruim 25.000 euro voor neertellen. Dus in totaal moet je spaarpotje rond de 65.000 euro zijn.
En, wat slurpt dat nou? Ik reed bijna 11 kilometer op 1 liter, best zuinig voor als je van stevig rijden houdt. Het is en blijft wel een Toyota.

Fotografie: Allard van Grafhorst, Wangan Warriors en Facebook Allard van Grafhorst fotografie.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Ontdek Frederique: van ijsdriften in Noorwegen tot E30 als daily drive – onze nieuwe redacteur
Frederique Withagen (24) is niet zomaar een autoliefhebber; ze komt uit een...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *