Mercedes-Benz C350e: zakenvrouwauto

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
8 Flirt factor
8 Value for money
8.4

Voor zakenvrouwen die van snelheid én groen-doen houden heeft Mercedes-Benz de C350e ontwikkeld. Een stijlvolle plugin Mercedes-Benz C-klasse die wordt aangedreven door een ultrazuinige elektro-en benzinemotor. Bye bye business Volvo, let’s go German! Maakt je hart al een sprongetje?

Dan moet ik je helaas teleurstellen, want nog voor de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz C350e, was de auto al uitverkocht. Huh? Tsja, met maar 7% bijtelling op een nieuwwaarde van zeker €60.000 euro liep het storm bij Mercedes, een beetje zoals de ‘Drie Dolle Dwaze-dagen’ bij de Bijenkorf. Op = op.


(scroll even door naar 2m17 voor onze plugin-avontuur!)

Wat is er zo bijzonder aan de Mercedes-Benz 350e?

Op de eerste plaats: hybride versus pk’s. Ik ben echt een sucker voor sportief rijden en kick daarom ook op een snelle acceleratie. Precies deze eigenschappen beheerst de stijlvolle Mercedes-Benz  C350e. Met 279 pk en een warpsnelheid van 0-100 km/h in 5,9 seconden lanceert hij me in mum van tijd van de ene meeting naar de andere. Daarnaast voel ik dat de aandrijving vanaf de achterwielen komt en dat bevordert het sportieve rijgedrag alleen maar. De elektromotor van de Mercedes-Benz C350e zit verstopt onder de versnellingsbak, achterin hebben de Duitsers de accu’s geplaatst. Ook al predikt Mercedes met de C350e dat de sedan bedoelt is voor braaf rijgedrag en niet anders, de heren uit Stuttgart hebben toch flippers aan het stuur bevestigd. Zo kan je, als het moet, het uiterste uit alle paardjes halen.
Op de tweede plaats: de luxe. Mercedes houdt ervan zijn rijders te verwennen. De Mercedes-Benz C350e biedt comfortabele zacht lederen stoelen, aantrekkelijke styling, aaibare materialen op het dashboard en zachte sfeerverlichting. In de achteruitkijkspiegel zie ik met dit goede licht mijn opkomende rimpels zelfs niet meer… (knipoog).

marjolein_reman_fotografie_femmefrontaal_mercedesc350pih_01-4

Op de derde plaats: de unieke grill. De lamellen in de grill gaan namelijk open als de motor meer rijwind nodig heeft. Eenmaal dicht zien de lamellen er filmisch uit.

marjolein_reman_fotografie_femmefrontaal_mercedesc350pih_01-11

Op de vierde plaats: de slimme gadgets aan boord. Om alle ‘smart ass’ gadgets van de Mercedes-Benz C350e te begrijpen is een college ‘techniek’ vooraf absoluut geen overbodige luxe. Want ook al wil mijn rechtervoet de 279 pk (totaal aantal pk’s van verbrandings- én elektromotor) uitbuiten, deze auto leert je als vanzelf zuinig te rijden. Standje ‘ECO’ is het advies van Mercedes-Benz. In die stand denkt de auto namelijk met je mee bij afremmen, vooruitkijken en het inschatten van de snelheid van je voorganger. Een bijzondere ervaring, omdat dat meedenken wordt geuit in communicatie via het gaspedaal. Ik voel hem licht trillen als ik het gas iets moet loslaten. Kies ik voor de meest zuinige rij-modus dan kiest de Mercedes-Benz C350e zelf of hij de verbrandingsmotor of de elektromotor inzet. Omdat ik veel in de stad rijd kies ik handmatig (bij voldoende accu), voor geheel elektrisch rijden. In de regel kan je de C350e bij normaal rijgedrag in totaal 30 km elektrisch laten rijden. En dan nog iets slims, wanneer je een langere afstand moet afleggen voer je de bestemming eerst in het navigatiesysteem in. De C350e plant dan schoonste route voor je in. Hij bepaalt naar gelang de route (via de snelweg, stad of heuveltje op en heuveltje af) wanneer hij op de elektromotor, benzinemotor of op beide motoren rijdt. Let wel: hij rekent de schoonste route uit. Dat is niet persé de zuinigste route…!

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

marjolein_reman_fotografie_femmefrontaal_mercedesc350pih_01-8

Op de vijfde plaats: zijn sublieme wegligging en rijgedrag. Luchtvering en cruise control is standaard op de nieuwe Mercedes-Benz C350e. Vooral de luchtvering is bijzonder. Ik kan de C350e al stilstaand a la ‘Kanye West-style’ laten zakken. Maar interessanter is de luchtvering voor onderweg. Richels, drempels, gaten in de weg, deze smooth operator zorgt ervoor dat ik er weinig van merk.
Hey, in de verte doemen wat gave bochten op. In alle enthousiasme zet de Mercedes-Benz C350e in de Sport + rij-modus. Alles verandert! De gasrespons wordt feller en de sterke benzinemotor staat op standje Usain Bolt. De elektromotor wordt nu puur gebruikt om kracht bij te zetten. Whoehee, Miss FemmeFrontaal is niet meer te stoppen!

Wat is opmerkelijk aan de Mercedes-Benz C350e?

Op de eerste plaats: waar is de automaatpook? Laat ik het maar gelijk bekennen… Bij mijn kennismaking met de Mercedes-Benz C350e kwam ik de eerste tien minuten niet van mijn parkeerplek af. Ik heb namelijk tien lange, hele lange, minuten gezocht naar de automaatpook. ‘Hij moet in de D van Drive, maar waar zit nou die bloody Drive-pook, arghhh!! Hey, verhip… gevonden! Met een lichte draai aan het stuur zag ik dat de automaatpook een hendel aan het stuur is, zoals je ook je richtingsaanwijzer en ruitenwissers aan doet. Oké. Kinderlijk eenvoudig blijkt en ook nog eens hartstikke ergonomisch. Maar pas op als het regent… en je bent gewend dat de ruitenwissers rechts zitten… Daar sta je dan ineens midden op de weg stil (knipoog).

marjolein_reman_fotografie_femmefrontaal_mercedesc350pih_01-12

Op de tweede plaats: het beruchte sterretje. Heb je de iconische ster op de motorkap van de Mercedes-Benz C350e al gespot? Mijn testauto heeft een oldschool ster zoals je die ziet op taxi’s. Het straalt autoriteit uit, maar ook de geur van tabak en sigaren. Bovendien, roofgoed als je in Amsterdam-Oost, West en Noord woont. Gelukkig is er een alternatief, gewoon een dikke (nog grotere) ster verwerkt in de grill van de C350e. Dat geeft de C350e net even een stoerdere en jongere look.

Lees ook:  Rijtest Volvo EX30: Dit wordt weer een zakelijke lease topper

Op de derde plaats: het ruimtegebrek. Door alle beschikbare kabels om de Mercedes-Benz C350e op te laden (uit of thuis) heeft de Benz helaas weinig ruimte meer over in de kofferbak, slechts 350 liter. Dat is maar liefst 100 liter minder dan in een normale C-Klasse. En dat betekent op roadtrip toch een koffertje of schoenendoosje minder.

marjolein_reman_fotografie_femmefrontaal_mercedesc350pih_01-10

Say yes to the car? Ja, als je als businesswoman (ondernemer of in loondienst) de kans krijgt om dit jaar nog groen-te doen is dit een prachtige prijspakker van Mercedes. Maar dan wel met een mooie ster verwerkt in de grill, beloofd? En misschien heb je dan mazzel en heeft een leasemaatschappij hem nog op voorraad of je moet wachten tot einde kwartaal drie van 2015. Maar dan kun je nog net voordat de nieuwe belastingplannen ingaan profiteren van deze zakenvrouwauto.

Signature song
“See, I really can’t relate to your Volvo
And you can’t get these shoes at the Aldo
When I let a dude go, that’s his loss
I was cutting them checks, I was his boss!”
Madonna – I don’t giva a…

marjolein_reman_fotografie_femmefrontaal_mercedesc350pih_01-3

Nice to know:
Het prijskaartje voor een standaard C-Klasse 350e is €58.000. De bijtelling, een magische, 7%. Hij heeft maximaal 279 pk en racet als een malle naar de topsnelheid van 250 km/u. Theoretisch verbruik is 1 op 47, CO2 uitstoot, 48 gr/km en ons testverbruik was 1 op 17 (foei). Het addertje onder het gras. Een zelfde Mercedes 350e met extra opties als een panoramadak of trekhaak betaal je 14% bijtelling. De Mercedes-Benz C350e is voor de ruimtefreaks onder ons ook als stationwagen, ofwel Estate, verkrijgbaar.

Fotografie: Marjolein Reman.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Nieuwe Peugeot 308: Mooi Minimalisme
Honderdveertig kilo is hij afgevallen, zijn smoel heeft een kleine make-over gekregen...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *