“Quadrifoglio Verde”, ik spreek het nog maar een paar keer hardop uit om mijn uitspraak te oefenen, want ik heb het gevoel dat ik die twee woorden de komende week vaak ga zeggen. Het betekent klavertje vier en dat logo wordt alleen op Alfa’s geprikt die zich onderscheiden door hun design, uitrusting, techniek en sportieve karakter. FemmeFrontaal heeft de sleutel van een Alfa Romeo Mito QV in handen!
Klavertje Vier
In 1923 verscheen dit klavertje vier voor het eerst op de raceauto van coureur Ugo Sivocci. Deze ervaren racer had het imago van ‘second best’, maar toen hij als symbool van geluk het klavertje vier op zijn Alfa Romeo verfde won hij de ene race naar de andere. Helaas vergat hij op een dag deze Quadrifoglio Verde op zijn bolide te verven en, je raadt het al, verongelukte toen ook meteen. Ter nagedachtenis aan de coureur is het vierkant om het logo vervangen voor een driehoek, de ontbrekende hoek staat voor Sivocci.
Matgrijs mantelpakje
Tot zover de geschiedenisles. Er staat een Alfa Romeo Mito QV in een matgrijs mantelpakje met een broche in de vorm van een klavertje vier naar me te knipogen, dus tijd om dat mantelpakje aan te trekken. Ik word verwelkomd door een carbon lookalike plastic op het dashboard en in de deuren, dat ziet er meteen al goed uit! Het dasboard is mooi glooiend door de ronde vormen die het heeft en op de tellers staat het Italiaanse ‘Acqua’ voor de watertemperatuur en ‘Benzina’ voor het benzine pijl. Leuk detail!
Italiaans interieur
Het Quadrifoglio logo komt subtiel terug in het interieur. De stoelen, pookhoes en handrem worden versierd met witte en groene stiksels, om vooral niet te vergeten dat het hier om een sportieve versie van de Mito gaat. Het infotainmentsysteem is met een 5 inch touchscreen klein te noemen maar werkt prima. Binnen no time laat ik mijn smartphone met de Alfa Romeo Mito QV communiceren en knalt er een lekker muziekje uit de Bose speakers. Navigeren gaat met een TOMTOM systeem wat overzichtelijk en duidelijk is.
De lederen sportstoelen omhelzen mij en voorin is er ruimte zat. Ik mis alleen wat extra opbergvakjes voor bijvoorbeeld mijn telefoon. Deze wil ik niet kwijt in een bekerhouder of in de armsteun. Achterin is er voor kids voldoende ruimte en ook de kofferbak is best ruim, lekker diep ook. Let alleen wel op bij zware boodschappen, door de diepte is de tildrempel hoog.
Ciao handbak en Bongiourno flippers
Het stuur is goed te verstellen en zo te zien is het ‘Ciao’ aan de handbak en ‘Bongiourno’ flippers aan het stuur. De TCT versnellingsbak (semi automatische transmissie) is wel een verbetering ten opzichte van de oude, maar laat het schakelen toch niet helemaal aan mij over. Bij maximaal 6500 toeren schakelt hij zelf al, echt jammer want het is juist zo leuk om dit soort auto’s in de toeren te jagen.
Ik vind de welbekende ‘DNA-knop’ op het middenconsole. Standaard staat deze in N, de normale mode voor cruisen op de snelweg. Duw de knop twee seconden naar voren en de Alfa Romeo Mito QV gaat over in D. De versnellingen worden wat langer, de dempers wat stugger en het sturen wat zwaarder, dat is dus de meest sportieve modus. Duw de knop vanaf N weer twee seconden naar achteren en de A mode wordt geactiveerd, wat meer tractie geeft bij slecht weer. Ik merk echter niet schokkend veel verschil tussen alle standen.
In het vooronder ligt een 1,4 liter turbomotor met 170 pk en 230 Nm en snelt van 0 naar 100 in 7,3 seconden. Maar het is geen krijger, zelfs in stand D volgt er een enorm gat tussen het gasgeven en daadwerkelijk vooruitkomen (turbogat). Ze stuurt niet messcherp zoals ik zou verwachten van een Quadrifoglio Verde maar houdt bij droog weer wel goed grip in de bochten door het aangepaste onderstel. De Alfa Romeo Mito QV is met 6.0l op 100km/u ook zuiniger dan het vorige model, maar mijn ‘sportieve’ rijgedrag leverde 8,3l op 100km/u op.
Alfa liefde
Wat me opvalt is dat ik in een enorm bad met ‘Alfa-liefde’ val. Overal waar ik kom word ik wel aangesproken over de mooie matgrijze ‘Grigio Magnesio’ lak die de Alfa Romeo Mito QV siert, de guitige koplampen en de titanium look op bijvoorbeeld de handgrepen en spiegelkappen. De kleine achterspoiler en de dubbele verchroomde uitlaatstukken geven haar een subtiel sportief uiterlijk. Het Quadrifoglio Verde logo op de flanken maken het af. Liefkozend word ik geplaagd of ik het Alfa virus nou ook al te pakken heb.
Ik vraag me alleen af waarmee de QV te vergelijken is? Ze zit wat betreft concurrentie in een niemandsland. Je koopt geen Alfa om gewoontjes te zijn en in dit geval ook niet om de snelste te zijn. De Ford Fiesta ST (182pk), Peugeot 208 GTI (200pk) en Renault Clio RS (200 pk) zijn allemaal sneller. Je koopt haar ook niet omdat ze de goedkoopte van het stel is. Haar prijskaartje begint namelijk bij €26.950. Bijna al haar concurrenten zijn in de basis goedkoper.
Waarom dan toch een Alfa Romeo Mito QV kopen? Omdat het een Alfa Romeo is, ze stijl heeft en de Mito er meer upper-class uitziet dan haar concurrenten. Zie de Alfa Romeo Mito QV als een premium warmhatch in plaats van een hothatch, dan heb je er een goede metgezel aan.
Signature Song
“Oh, feeling crazy
The moon is up
The night is hazy
Let’s get lost in the shadows
Somewhere we can go
And no one else can find”
Pitbull ft. Chris Brown Fun
Lees ook:
Rij-impressie Alfa Romeo 4C
Rij-impressie Alfa Romeo Guilietta QV
Fotografie: Merel Dorssers
#FemmeFrontaal (Evelin) had een week lang het matgrijze mantelpakje genaamd Alfa Romeo Mito QV aangetrokken. De…
Posted by FemmeFrontaal on dinsdag 4 augustus 2015