Ford Focus ST: Party Popper

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
8 Drive
5 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
7.2

De sleutel van de Ford Focus ST brandt in mijn hand, want de toevoeging ST staat bij Ford voor auto’s met een serieuze fun factor. Ik kan dan ook niet wachten om achter het stuur van dit vat-vol-fun te kruipen. Kan de Ford Focus ST mijn verwachtingen waarmaken?

Flirt Factor
Er is geen twijfel over mogelijk. De Focus ST in deze kleur, ‘Tangerine Scream‘, valt op. Het is net een bodybuilder die op het strand alle aandacht trekt. Het smoelwerk heeft een bredere grill gekregen en de koplampen zijn wat scherper geworden. Zijn spoilers zijn als aangespannen spieren op de auto te vinden en hij pronkt met zijn zeshoekige uitlaat (hexagonaal). Ik trok écht overal de aandacht met deze party popper. Flirten? Geen probleem. Maar, ik moet toegeven, een beetje ‘Sjonnie gehalte’ heeft hij wel.

Drive
De Focus ST biedt mij een 2 liter EcoBoost motor met 250 pk op de voorwielen, en dat is veel. Er worden dan ook allerlei ingewikkelde systemen gebruikt om dit geweld gecontroleerd op de weg te houden. Ik moet goed opletten bij snel optrekken. Door de kracht die dan vrij komt op de voorwielen wil het stuur nog wel eens naar links of rechts getrokken worden. Beide handjes aan het stuur dus, dit is niet het moment om iets uit je handtas te pakken! Ook is er door Ford gewerkt aan een beter stuurgevoel ten opzichte van het vorige model en de communicatie gaat een stuk beter. Ik heb meer feeling met het wegdek en hij valt de bochten lekker aan. Het onderstel voelt fijn en vertrouwd. Maar…. heb je net uren voor de spiegel gezeten om je kapsel te modeleren? Stap dan niet in de Focus ST, deze auto is zo hard geveerd dat je hoofdkustwerkje tijdens een woeste rit als een plumpudding naar beneden stort.

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Ford-Focus-ST-2015-geel

Comfort
Je zou het niet denken, maar de Ford Focus ST is best praktisch. Het is een hatchback, hij heeft dus vijf deuren, en dat biedt potentie voor dagelijks rijden met meer dan twee passagiers. De ruimte op de achterbank is goed te noemen, geen afgeknelde benen van het te krap zitten op de achterbank. Ook de kofferbaktest doorstaat hij glansrijk. En heel praktisch: per ongeluk op de parkeerplaats met de autodeur een deukje maken in de portier van de buurman – of vice versa – is verleden tijd. Ford heeft namelijk ‘Door Edge Protectors’ bedacht. Dit is een stukje rubber dat naar buiten klapt als je de deur open doet waardoor de rand van de portier én de lak beschermd blijven.

Ford-Focus-ST-2015-interieur

Eenmaal binnen word ik omhelst door de lederen sportstoel. HIj zit heerlijk, maar ik kan me voorstellen dat een wat forser iemand iets te veel steun heeft aan de zijwangen. De stoelen zijn nogal smal. Het afgevlakte stuur houdt lekker vast en gelukkig is die wirwar van ellende aan knopjes verdwenen. Alle toeters en bellen zijn in het nieuwe 8 inch infotainmentsysteem met touchscreen getoverd. De Focus ST luistert gehoorzaam naar mij door het ‘SYNC 2- systeem’, wat ik met mijn stem bedienen: “Keulen”, graag. Wat ik ook echt handig vind is dat het opbergsysteem in het middenconsole aan te passen is aan het formaat van een flesje drinken, met als resultaat nooit meer rollende drinkflesjes in de auto.

Ford-Focus-ST-2015-hoge-hakken

High Heels
In de Ford Focus ST vind je geen flippers aan het stuur en is dus ook geen (semi) automaat. In de ST is het nog ouderwets schakelen. Dit is slecht nieuws voor dames die van hoge hakken houden, helemaal omdat het een ‘hangend’ gaspedaal is. Dus het gaspedaal is aan bovenkant vastgemaakt en aan de onderkant zwevend. Ik kan mijn hak daardoor niet ontspannen laten rusten op het automatje, mijn pump blijft er namelijk achter hangen. Het (ont)koppelen van de Ford Focus ST gaat ook wat zwaar. Goed nieuws voor mijn beenspiertjes maar niet voor de juweeltjes aan mijn voeten… De ST is vooral gymschoen-proof dus!

Lees ook:  Volvo EX90: Op de drempel van perfectie

Ford-Focus-ST-2015-achter

Value for money
Met welke auto kan ik deze hysterische stuiterbal het beste vergelijken? Ik denk dat de Golf GTI er het dichtst bij de in de buurt komt. Ik zie de GTI echter toch meer als de jongen die op de dansvloer beschaafd staat te dansen, terwijl de Ford Focus ST –  als jongeman  – op diezelfde dansvloer dansvloer maling heeft aan alles en compleet uit zijn dak gaat. De Ford Focus ST is dus de jongen waarmee je op stap wilt!

De autoverkoper overhandigt mij de sleutel van de Focus ST (in uitvoering ‘ST3’ met cruise control, leren sportstoelen, 18 inch wielen en boordcomputer) voor €42.805. Prijzen beginnen bij €37.110. Daarnaast is hij door het start/stop-systeem zuiniger geworden en drinkt hij volgens fabrieksopgave 6,8 liter op 100 km. Echter, bij mij was de Ford Focus ST een ruime liter dorstiger.
De Ford Focus ST is ook te koop als stationwagen (meerprijs 1.000 euro) én er kan ook mee gedieseld worden in de vorm van Ford Focus ST TDCi met 185 pk. En dat is lekker wat hiermee valt hij in 2015 nog in de 20% bijtellingscategorie! Hij is alleen leverbaar in de uitgebreide ST3 versie en heeft een vanafprijs van 41.260 euro.

Fotografie: Thomas Bakker Fotografie.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Hyundai IONIQ 5 N: Een Kanon van een Elektrische Auto
Eerlijk is eerlijk, voor iemand die haar nek verdraait bij het horen...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *