Formule 1 voor dummies deel 4: Formule 1-termen

Formule 1

Ben je na de sensationele overwinning van Max Verstappen op 15 mei jl. ook ten prooi gevallen aan het Formule 1-virus? Maar weet je niet goed waar je op moet letten? Wat is bijvoorbeeld een compound? En hoe zit het ook al weer met downforce? No worries, speciaal voor jou presenteert FemmeFrontaal: Formule 1 voor Dummies!

Deel 4 van de vierluik ‘Formule 1 voor Dummies’: Formule 1-termen

Compound:
Met compound wordt in de Formule 1 het type band (eigenlijk het type rubber van de band) bedoeld. Pirelli, de bandenleverancier, heeft momenteel zeven compounds ontwikkeld die gebruikt kunnen worden in de Formule 1: ultra soft (paarse rand), super soft (rode rand), soft (gele rand), medium (witte rand) en hard (oranje rand). Als het regent of de baan nat is dan zijn er nog de intermediates (groene rand) en full wets (blauwe rand).

Constructeurstitel:
Naast het wereldkampioenschap voor coureurs is er ook het constructeurskampioenschap. Deze constructeurstitel is erg belangrijk voor de teams (en er kan veel geld mee worden verdiend). Hierin worden alle punten die de twee coureurs van elk team krijgen opgeteld in een apart klassement

Downforce:
Dat is de kracht waarmee de auto tegen de grond aan wordt gedrukt. Dit wordt onder meer bepaald door de afstelling van de vleugel. De coureurs en hun engineers proberen de auto in het weekend zo optimaal mogelijk af te stellen. Daarbij zoeken ze een balans tussen downforce en snelheid. Ze willen dat de auto goede grip heeft (downforce), maar dit mag niet (teveel) ten koste gaan van de snelheid van de auto.

Drive through penalty:
Tijdens de race kan een coureur een straf krijgen voor bijvoorbeeld het veroorzaken van een botsing of het overtreden van een regel. Eén van die mogelijke straffen is de drive through penalty. De betreffende coureur moet dan binnen vier rondjes nadat hij de straf heeft gekregen een keer door de pitstraat rijden.

DRS:
Het beweegbare deel van de achtervleugel heet het Drag Reduction System. Als een coureur dichter dan één seconde van de coureur voor hem (op het DRS-meetpunt van het circuit) rijdt dan klapt dit deel automatisch open op het DRS-gedeelte van het circuit. Tijdens dit rechte stuk circuit heeft de auto dan minder weerstand en wordt een hogere topsnelheid gehaald. DRS wordt pas vrijgegeven vanaf de derde raceronde en wordt alleen gebruikt bij droog weer.

Lees ook:  Waarom een oldtimerverzekering?

ERS-systeem:
Dit Energy Recovery System (ERS) slaat energie op die vrijkomt bij het remmen. Deze exra energie kan een coureur daarna inzetten voor een korte  – maximaal 6,7 seconden per ronde – extra pk boost.

Kampioenschap:
Er zijn dit seizoen 21 races. Per race krijgen de eerste 10 coureurs die over de finish komen punten voor het kampioenschap. Respectievelijk: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1. De coureur met de meeste punten aan het einde van het seizoen is de kampioen!

Max Verstappen:
Onze Nederlandse trots! Geboren op 30 september 1997 is hij de jongste debutant, de jongste leider in een GP, de jongste coureur op het podium en de jongste winnaar van een GP in de Formule 1 ooit! Begonnen in de kart en na één seizoen Formule 3 rijdt Max sinds het seizoen 2015/2016 in de Formule 1. Na één seizoen en vier races bij Toro Rosso maakt Max de overstap naar Red Bull Racing en wint op 15 mei 2016 zijn eerste race, de GP van Spanje. Daarmee is hij tevens Nederlands’ eerste Formule 1-winnaar! Max is de zoon van Jos Verstappen, oud Formule 1-coureur en Sophie Marie Kumpen, oud-Belgisch kampioen karten.

Motorleveranciers:
In de Formule 1 zijn er maar een paar motorleveranciers die de verschillende teams van motoren voorzien: Mercedes, Renault, Ferrari en Honda. Mercedes levert bijvoorbeeld, naast het eigen fabrieksteam, ook motoren aan Williams, Force India en Manor. Zo rijdt Williams bijvoorbeeld met een eigen auto (chassis) en een motor van Mercedes.

Onderstuur:
Onderstuur en overstuur hebben te maken met het stuurgedrag. Bij onderstuur wordt de maximale grip van de voorbanden overschreden. De auto wil dan als het ware rechtdoor in een bocht  – of in ieder geval een flauwere bocht nemen dan de bedoeling is.

Overstuur:
Bij overstuur wordt de maximale grip van de achterbanden overschreden. De achterkant slipt dan weg en de auto wil een kleinere bocht maken, alsof de achterkant de voorkant in wil halen. Dit kan resulteren in een spin.

Lees ook:  Lancia, de terugkeer naar eigenzinnigheid

Pitstop:
Tijdens de race moeten de coureurs verschillende keren wisselen van banden. Dit doen ze in de pitstraat, een soort bypass van het circuit waar de monteurs staan opgesteld voor de garages (pitboxen) van de teams. Tijdens een pitstop rijdt een coureur door de pitstraat, stopt bij zijn team, laat zijn banden wisselen en rijdt vervolgens aan het einde van de pitstraat het circuit weer op. Het is belangrijk dat een pitstop zo snel en efficiënt mogelijk verloopt om zo min mogelijk tijd te verliezen.

Formule 1

Pole position:
De coureur die de snelste tijd neerzet in Q3 van de kwalificatie mag vooraan starten. Deze eerste startpositie heeft pole position.

Power unit:
De power unit in de Formule 1 bestaat uit zes elementen:
1. De internal combustion engine (ICE),
2. The motor generator unit-kinetic (MGU-K),
3. The motor generator unit-heat (MGU-H),
4. The energy store (ES),
5. Turbocharger (TC),
6. Control electronics (CE).
Tijdens een seizoen mogen al deze elementen elk vijf keer vernieuwd worden. Is een auto bijvoorbeeld aan zijn zesde turbocharger toe, dan krijgt de coureur een grid straf.

Stint:
Het aantal rondes dat een coureur in een bepaalde periode rijdt. Bijvoorbeeld in de aangesloten rondes in een training voor de coureur weer terugrijdt naar de pitbox. Of de rondes tijdens de race tussen of voor een pitstop.

Virtual safety car:
Als er iets is gebeurd op de baan maar de situatie niet ernstig genoeg is om een safety car de baan op te sturen dan zet de wedstrijdleiding de virtual safety car in. Langs het circuit verschijnen de letters ‘VSC’ op de LED-borden. De coureurs mogen tijdens een virtual-safety car-periode niet inhalen en zijn verplicht vaart te minderen. Wel mogen ze de pitstraat inrijden voor een bandenwissel.

Lees ook deel 1, 2 en 3 van de vierluik Formule 1 voor Dummies:
Deel 1: het raceweekend
Deel 2: het bandenreglement, mogelijke straffen en de vlaggen
Deel 3: op welke F1-teams moet je letten?

Comments

comments

Written By
More from Manon Pleiter
Over waterkastanjes, de Schepper en het zevengesternte: de betekenis van vijf Japanse automerken
De Japanse autoindustrie staat bekend om hun kwalitatieve goede auto’s. Maar niet...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *