Het kopen van een Jeep Wrangler is een beetje als het kopen van een paar Dior hakken: je ziet er fantastisch uit, maar normaal vooruit komen is een stuk uitdagender. Ik ging op pad met de stoere Jeep Wrangler. Een bijzondere auto voor iemand die nog maar net bij FemmeFrontaal werkt. En ja, deze valt wel op met zijn kanariegele kleur!
Flirt factor
Een jonge meid in de knalgele Jeep Wrangler. Ja hoor, dat zorgde toch wel voor wat bekijks toen ik even bij de Appie boodschapjes kwam doen. Behalve zijn uitgesproken kleur, zijn gigantische wielen, heavy metal look, en vierkante voorkomen is zijn robuuste offroad-look natuurlijk dé eyecatcher.
Comfort
Toen de Jeep werd gelanceerd – dan praat ik over de Tweede Wereldoorlog – was de auto het toonbeeld van eenvoud: een frame, een motor, een aantal stoelen, en net genoeg carrosserie om je lijf te beschermen. Het dashboard bestond uit slechts een paar metalen platen. De huidige Jeep is een stuk complexer: airbags, airconditioning, stoelverwarming, radio, navigatie. En nog meer luxe. Gelukkig zie ik her en der in het interieur wel moeren, schroeven en metalen platen die het nostalgische gevoel van de Jeep weer benadrukken. De materialen gebruikt in de Jeep zijn geschikt voor alle weersomstandigheden. Duurzaamheid met een snufje luxe.
Eenmaal plaatsgenomen op de bestuurdersstoel voelt het alsof je boven op het stuurwiel en het dashboard zit. Wat een uitzicht! De meeste knopjes zijn eenvoudig te vinden en te gebruiken. Wel zit de automatische bediening van de ramen niet aan de deur zelf maar in het midden van het dashboard. Met als gevolg dat ik iedere keer misgrijp. Maar dat mag de pret niet drukken. Mijn familie settelt zich inmiddels op de achterbank: liggend, staand en op de kop. Man, wat een ruimte!
Drive
“Well I am driving a Wrangler!”. Maar eenvoudig is het niet want ik moet mijn handen goed aan het stuur houden. Deze offroader is namelijk beweeglijk. Met zoveel speling in het stuur bepaalt hij op elk onbewaakt moment zelf welke kant hij op gaat. En dat kan weleens niet de juiste richting zijn. Mijn flirtbak wordt aangedreven door een 2.8 liter dieselmotor met 197 pk en 460 nm koppel. Voor een wedstrijdje optrekken bij de verkeerslichten zou ik dus een andere auto kiezen, want snel is hij niet. De Jeep Wrangler heeft parttime-four-wheel-drive, wat betekent dat de power naar de achterwielen gaat totdat je de auto in 4WD-modus zet. En voor het zwaardere terreinwerk kan ik ook nog kiezen voor een lage gearing (terreinversnelling). Die schakel ik in stilstand in. Daarvoor is het tweede pookje naast de versnellingspook. In lage gearing zijn de normale versnellingen gehalveerd en de tweede versnelling is de eerste versnelling geworden. Volg je mij nog? Alles gaat dus langzamer voor meer controle. Ook heeft de motor veel meer kracht voor het trotseren van een hoge zandheuvel.
High Heels Proof
De Jeep Wrangler heeft een oldschool hangend gaspedaal. Ik zou hier echter ook niet in rijden met hoge hakken. Sneakers of lieslaarzen, dat past meer bij deze auto en het wegdek waarop je met de Wrangler wilt rijden.
Value for money
De Jeep Wrangler is voor christelijke Kia-rijder doorzeefd met ongemakken. Hij is niet praktisch om te parkeren en rijden vergt wat stuurmans kwaliteiten. De Jeep Wrangler is gebouwd om kruipend over heuvels te klimmen of om over onverharde wegen te rijden. Maar zoals je ook niet met high heels van Dior even snel boodschappen doet bij de supermarkt, is de Wrangler niet gemaakt voor softies. Alleen voor stoertjes!
De geteste Jeep Wrangler is er vanaf €90K, inclusief gele kleur en luxe opties. De vanafprijs is echter €34K (niet juichen) exclusief BTW en BPM, voor bedrijfswagens. Is het ’t waard? Tsja. Als je looks belangrijk vindt en terreinrijden je hobby is. Je maakt er echt de blits mee, zowel op de normale weg als op het strand (knipoog).
Fotografie: Raymond Zonneveld
Nieuwsgierig naar meer rijtesten met Jeep?
– Rijtest Jeep Renegade
– Rijtest Jeep Grand Cherokee