Vorig jaar schreven wij er nog een artikel over: Rijklaarmaakkosten, zin of onzin? Als tip gaven wij de autoverkopers mee om deze kosten inzichtelijk te maken, in plaats van weg te moffelen op de offerte. En wat denk je? Ze hebben naar ons geluisterd! Nou ja, met een beetje extra hulp van de Consumentenbond dan die een petitie zijn gestart. En dat heeft de ACM wakkergeschud.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) – dit is een bedrijf dat erop toe ziet dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt onze consumentenbelangen – vindt dat de autobranche de prijzen van nieuwe auto’s transparanter moet maken. Omdat importeurs van automerken bijna altijd verantwoordelijk zijn voor alle landelijke advertenties, worden zij in eerste instantie aangesproken. Na 1 november 2016 kunnen importeurs beboet worden als de onvermijdbare kosten niet in de adviesprijs vermeld worden.
Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: ‘Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn. Onvermijdbare kosten moeten gewoon in de advertentieprijs staan.’ En daar zijn wij het helemaal mee eens! Amen.
Bron: ACM