Neerlands’ trots, ontwerper Laurens van den Acker, is hoofdontwerper bij Renault en werd jaar uitgekozen tot ‘Ontwerper van het Jaar 2016’ door Autocar Magazine. Hem was gevraagd Renault opnieuw, wereldwijd, op de kaart te zetten en vooral een nieuwe smoel te geven. In 2012 was het de Renault Clio de eerste in een reeks van succescvolle modellen die van den Acker ontwierp voor Renault. Afgelopen jaar was het opnieuw de beurt aan de Clio. Niet gek, want de Clio is een van de bestverkochte auto’s in haar segment: in 2015 wereldwijd meer dan 400.000 exemplaren verkocht! De Renault Clio kreeg een subtiele make-over. Na vier jaar waren wij benieuwd en onderwierpen de opgefriste variant, de stationwagenversie, aan een rijtest.
Flirt factor
De verlichting heeft duidelijk een upgrade gekregen. De LED “Pure Vision” lichttechnologie die gebruikt is, is maar liefst 20 procent krachtiger dan reguliere halogeen verlichting. Als je een hogere uitrustingsniveau hebt, heb je daarbij ook nog C-vormige dagrijverlichting. Dan de kleur. Er is namelijk keuze uit vier nieuwe(!) kleuren; te weten Rouge Intense, Bleu Iron, Gris Titanium en Blanc Nacré. Wij rijden in een Rouge Intense variant en die is zeker intens te noemen. Een mooie rode kleur, waarmee je terecht kan pronken op de snelweg. En meer nog; opvallen doe je ook zeker. Daarnaast is de voor- en achterbumper van de Clio vernieuwd en kan je kiezen uit nieuwe motoren. Wij rijden de versie met een dCi 110 dieselmotor, maar je kan ook (onder andere) kiezen uit een TCe 120 benzinemotor. Voor de rest zijn het vooral subtiele (hoogwaardige) veranderingen aan binnen- en buitenkant die de opfrisbeurt van de Clio compleet maken. Overigens kan je optioneel ook nog kiezen uit andere wielen en wielkleuren.
Drive
Hoewel wij de Clio hierboven typeren als perfecte gezinsauto, wil dat niet zeggen dat de Clio een ‘slappe bak’ is. De dCi 110 dieselmotor die wij rijden is snel en pittig. En eenvoudig om te onthouden, dCi 110 betekent in dit geval ook 110 pk’s. Fijn! Bovendien is het ook nog eens behoorlijk zuinig rijden. Het voelt haast af en toen alsof we in een rood snelheidsduivel zitten, maar dan met een prettig soft randje.
Comfort
Maar belangrijker natuurlijk, hoe is onze rijervaring met de opgefriste Renault Clio? Wat we in eerste instantie als plus willen vermelden is de vele ruimte binnen. 445 liter kan er precies in. Niet de aller ruimste, maar wel voldoende plek voor vakantie naar Frankrijk met zijn tweeën of drieën. Ook vinden wij in de kofferbak een dubbele bodem voor allerlei kleine prullaria, handig! Zitcomfort is perfect en als gezinsauto functioneert hij dan ook prima. Zo kan je een kinderstoeltje eenvoudig kwijt op de achterbank en de achterbak geeft meer dan genoeg ruimte om onder meer de kinderwagen goed en netjes op te bergen. Daarnaast zorgt de uitstekende verlichting voor een erg prettig en veilig gevoel in mist en ’s avonds onderweg. You can’t be missed!
Ook de technische gadgets aan boord, bij Renault heet dat het ‘R-Link infotainment werken intuïtief. Ik scroll eenvoudig door alle menu’s en het scherm reageert direct als ik erop klik. Tijdens het rijden komen we de tijd goed door dankzij het optionele Bose audiosysteem dat speciaal voor de Renault Clio ontwikkeld is. Het systeem heeft dan ook in totaal zeven luidsprekers waarvan een krachtige subwoofer in de kofferruimte. Dat laatste klinkt oldschool he, maar het is wel dik.
Value for money
De vernieuwde Renault Clio kent een aantal subtiele veranderingen, maar het geeft het geheel wel net een fijne upgrade. Comfort, snelheid, veiligheid… het voelt allemaal net wat beter (en luxer) dan bij de vorige uitvoering van de Clio. Dat heeft Laurens van den Acker dan ook zeker niet onverdienstelijk gedaan. De vanaf prijs van de nieuwe Clio is €15.990. Ik reed echter in de all-inclusive versie van de Renault Clio Estate uit de serie Intens met alles erop en eraan, daar tel je dan al snel ongeveer €27.000 euro voor neer. De vanaf prijs was €22.990.