Nieuwe Peugeot 5008: It’s huge. It’s great.

nieuwe Peugeot 5008

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Flirt Factor
8 Drive
8 Comfort
7.5 High Heels proof
8.5 Value for money
8

Peugeot heeft haar 5008 radicaal veranderd, en met succes! FemmeFrontaal test de grootste SUV – de nieuwe Peugeot 5008 –  van Peugeot in het Portugese Lissabon!

Liever kijken naar de nieuwe Peugeot 5008?


Flirt Factor
I know, alles met vier wielen is beter dan wachten op de trein of je kids op de bus zetten. Maar wat als jouw gezinsauto net zoveel stijl zou hebben als jij? En ook nog eens betaalbaar, want kinderen hebben kost al zoveel – je zou er een Ferrari van kunnen kopen. Doe dan die boring MPV voor deur weg, ga in ieder geval voor een SUV. Had de vorige Peugeot 5008 – een MPV die eerder leek op een busje – nog de flirt factor van een muurbloempje, de nieuwe Peugeot 5008 krijgt toch al snel de flirt factor van een flamboyante levensgenieter. Hij lijkt dan ook in niets op zijn voorganger. Van muurbloempje naar: “Wat een mooie grote auto!” Een gespierde, stoere auto die hoog op de wielen staat, een brede smoel heeft, flinke bips en wielen waar je U tegen zegt.

nieuwe Peugeot 5008

Drive
Ruim 150 kilometer rij ik door Portugal. Over drukke snelwegen, door pittoreske witte dorpjes en korrelige zandpaden met grote gaten in de weg. Hoewel de 5008 geen vierwielaandrijving heeft, heeft hij wel allerlei slimme ‘grip-control-opties’ om offroad functies te imiteren. Daarnaast ligt hij rotsvast op de weg. De besturing is licht en direct en ik kan tijdens de trip ook echt genieten van alle natuurschoon en mensen die ik onderweg tegenkom. De roadtest door Portugal verloopt uitermate comfortabel en soepel. Nu heb ik ook het geluk dat ik een stevige motor test, een 2.0-liter BlueHDi met 150 pk. Wat ervoor zorgt dat ik altijd voldoende power heb om te accelereren. Met een standaard 1,2-liter driecilinder turbomotor zal die ervaring allicht net iets anders zijn. Ik hou zelf enorm van schakelen, maar dan in een echte rijdersauto, zoals een Peugeot 308 GT. In het geval van een luxe sedan of SUV ga ik liever voor een automaatbak, gewoon omdat het je roadtrip nog relaxter maakt.

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

nieuwe Peugeot 5008

Comfort
“Hallo spiksplinternieuw dashboard!” Alles is anders in vergelijking met de oude 5008. Dit is de nieuwe designfilosofie van de Fransen: minimalistisch, stijlvol, hoekig, strak en verrassend. Achter het fijne en piepkleine stuurtje pronkt de ‘i-Cockpit’ van Peugeot. Ik ga even goed rechtop zitten, anders zie ik de klokjes niet goed. Na wat prutsen geeft de i-cockpit zijn beste show. Alles is volledig digitaal voor mijn neus, van tellers tot klokjes.

nieuwe Peugeot 5008

Mijn ogen glijden verder af naar het midden van het dashboard waar ik op pianotoetsen stuit die ik ook al vond in de 3008. Dit zijn de sneltoetsen voor de touchscreen in het midden van het dashboard te bedienen. Met als hoogtepunt de massagestand ‘cat pow’ (jah echt) en het interieurparfummetje ‘harmonie’ (jah echt).

Praktisch gezien is de nieuwe Peugeot 5008 net even ruimer dan de 3008, 90 centimeter langer. En in vergelijking met de vorige 5008 16,5 centimeter langer. Hij biedt daarnaast drie volwaardige zitplaatsen voor passagiers achter en twee petit zitplaatsen voor de allerkleinsten onder ons op de laatste rij. Zeven plekken dus, en tegelijk zijn deze zetels neerklapbaar en in de lengterichting te verschuiven voor als je geen passagiers meeneemt maar bijvoorbeeld aan het verhuizen bent of grote inkopen hebt gedaan. De bagageruimte dan huge. It’s great. Om niet op te scheppen, er is ruimte voor zeker 2000 liter aan prullaria als je alle stoelen plat legt. It’s tremendous.

High Heels proof
De Peugeot 5008 heeft een hangend en stroef gaspedaal. Prima voor hakken met normale hoogte, maar ga je voor stiletto’s achter het stuur, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je met je hakken achter het matje haakt. Better safe than sorry, neem standaard sneakers mee. De pedalen van de GT-line zijn het aantrekkelijkst; chromen pedalen met stroeve noppen.

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

Value for money
Let’s face it, zo’n nieuwe dikke Peugeot 5008 is toch vele malen aantrekkelijker dan al die oude MPV’s of stationwagens bij in de buurt? Maar concurrentie ligt op de SUV-loer, denk aan de nieuwe Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail en de Volkswagen Tiguan Allspace.

nieuwe Peugeot 5008

De nieuwe Peugeot 5008 is ook veilig en wordt geleverd met een rits aan rijhulpsystemen: die het rijden nog veiliger maken zoals: een Safety Pack, met automatische noodremsysteem (AEBS) en Distance Alert systemen; Active Lane Keeping Assistance (LKA) en Smart Beam Assistance om er maar een paar te noemen.


Wat kost een Franse stijl op de oprit?
Prijzen variëren natuurlijk en zijn afhankelijk van welke motor je kiest, alles is mogelijk: van een standaard benzinemotor tot snelle GT-versie of dieselvariant. Maar ook het uitrustingsniveau heeft impact op de prijs: Acces = standaarduitrusting, dus redelijk kaal (€32.660) en de Allure (€37.660) en GT-line (€51.950) zijn lekker uitgebreid.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
 Friends of MX-5 wordt jouw nieuwe BFF
Tickets voor Tomorrowland, een reis naar de USA, een date met racelegende...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *