Ook regelmatig verdwaald in de wereld van verkeersborden?

verkeersborden

Ook regelmatig verdwaald in de wereld van het verkeersbord? Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de jongeren niet correct verkeersborden kan interpreteren. Hieronder vind je enkele weetjes en anekdotes over die vaak nuttige, maar soms totaal multi-interpretabele symbolen op metaal.

Een stukje historie
De op palen bevestigde hulpmiddelen bestaan al sinds het einde van de 19e eeuw. Ze werden ontwikkeld toen de fiets werd geïntroduceerd als belangrijk nieuw vervoermiddel. De borden hadden zowel een informatieve alsook een waarschuwende functie en bestonden destijds vooral uit tekst, maar met de komst van de auto, die hogere snelheden behaalde, werd de overgang naar symbolen een logische volgende stap.

Inmiddels zijn we zo’n 200 verkeersborden en nog eens ongeveer 50 onderborden rijk. De verkeersborden zijn verdeeld in 11 zogenaamde series. Zo zijn er bijvoorbeeld snelheidsborden, voorrangsborden en rijrichtingsborden.

Verwarring en frustraties
Verkeersborden kunnen regelmatig verwarring, maar ook frustraties oproepen bij weggebruikers. Soms zetten ze meerdere van die palen achter elkaar, waardoor je al bijna stapvoets moet langsrijden om ze allemaal even in je op te nemen. Om vervolgens te moeten concluderen dat sommige elkaar simpelweg tegenspreken, dus ja, dan doen we maar wat.

Daarnaast kennen we allemaal wel zo iemand die zich strikt aan alle borden – en zelfs aan alle afwezige borden houdt. Soms vergeten ze namelijk weleens een zogenaamd einde-verbodsbord neer te zetten na wegwerkzaamheden met snelheidsbeperking. Zo’n perfectionist blijft dan lekker 30 kachelen terwijl je zelf (én de weggebruikers in die sliert auto’s achter je) vindt dat je alláng weer 50 mag.

Lees ook:  Zes mythes over de (vrouwelijke) crashtestdummies

In het programma Weet Ik Veel werd een berg studenten en 3 BN’ers ditzelfde algemene einde-verbodsbord nog voorgelegd en toen bleek dat niet iedereen wist waar het voor stond. Dat verklaart wellicht waarom sommige mensen, zelfs als het er wel staat, alsnog als een slak voor je blijven rijden… Geduld blijft een schone zaak, ook in het verkeer.

Street art
Franse kunstenaar en straatartiest Clet Abraham heeft recentelijk een loopje genomen met de Rotterdamse verkeersborden, door ze te versieren met poppetjes. Dit deed hij al eerder in grote steden als Florence, Rome, Londen en Parijs, waar ze nog steeds te bewonderen zijn. In Rotterdam zijn ze bij Stadsbeheer helaas wat minder tolerant. Omdat in de wet staat dat de verkeersborden altijd het voorgeschreven uiterlijk moeten hebben, worden de stickers verwijderd. Een beetje jammer, want als we iets kunnen gebruiken in het verkeer, is het wel wat meer luchtigheid!

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Rijden in een sportauto grootste afknapper
Wat lezen we nu? Rijden in een opvallende sportauto blijkt de grootste afknapper...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *