Een rood karretje. 1,10 meter lang. Een maximumsnelheid van 45 km per uur en maar liefst 6 hele pk’s. Het koekblik, de Canta LX, verdwijnt uit het Nederlandse straatbeeld. Waarom? Onder andere het feit dat het steeds lastiger is voor de fabrikant om aan de onderdelen te komen.
Autofabrikanten vernieuwen hun producten natuurlijk en daardoor wordt het steeds moeilijker om alle 500 onderdelen, waar de Canta uit bestaat, bij elkaar te sprokkelen. Dus is er besloten de productie van dit invalidewagentje, waar je maar liefst ruim 13k voor neertelt, te staken. Dit tot groot verdriet van mensen met een mobiliteitsbeperking, maar ook onder jongeren was het koekblik erg geliefd. En laten het vooral de jongeren zijn die het wagentje door de stad raggen en hem zonder blikken of blozen op een invalideparkeerplaats knallen. Mede hierdoor is de Canta steeds minder geliefd bij stadsbestuurders. Onze eigen hoofdstad, waar de Canta bijna onderdeel van de cultuur is, willen ze het wagentje vanaf 1 januari 2019 zelfs van de stoep bannen als de eigenaar geen handicap heeft. Al met al zal men zowel juichen als treuren om het verlies van dit eigenaardige bakkie.
Maar, niet getreurd! De Canta verdwijnt niet helemaal. Er komt namelijk een nieuwe. Of hij ook Canta blijft heten en of hij er – enigszins- hetzelfde uit blijft zien, dat houdt de fabrikant voorlopig nog even geheim. Dat de moderne versie van het koekblik komend najaar gepresenteerd wordt én dat er waarschijnlijk een elektrische versie op de mark komt, is al wel bekend. Spannend!
Dus dat was het dan, het tijdperk van de Canta zoals we hem nu kennen. Zo’n icoon in de autowereld mag natuurlijk niet zomaar op de achtergrond verdwijnen, dus een kleine ode is wel op zijn plaats.
Heb jij nou de Rolls Royce onder de Canta’s op de kiek gezet, laat het ons weten en deel je foto!
Header Auteursrecht: picturist21 / 123RF Stockfoto