Alfa Romeo 4C: Wanna play?

Drop dead gorgeous, rauw, snel, noest en ongeduldig. Alsof ik een dagje mocht oppassen op een hyperactief meisje. FemmeFrontaal testte de Alfa Romeo 4C! En de rij-impressie is ook nog eens opgenomen op video. Bekijk hem NU!

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
10 Flirt factor
8 Value for money
8.2

Drop dead gorgeous, rauw, snel, noest en ongeduldig. Alsof ik een dagje mocht oppassen op een hyperactief meisje. FemmeFrontaal testte de Alfa Romeo 4C!

Dus zo voelt het om beroemd te zijn! Terwijl ik triomfantelijk met de Alfa Romeo 4C alle burgerbakkies op de snelweg inhaal, zie ik mensen al rijdend de camera van hun mobieltje op me richten. De auto-paparazzi! Levensgevaarlijk natuurlijk. Door een oud Golfje werd ik zelfs tientallen kilometers gestalkt. Totdat ik er zat van was en mijn Italiaanse brulaap aan het werk zette. In mijn binnenspiegel zag ik het arme Golfje steeds kleiner worden. Wat wil je ook met een vederlicht sportkarretje van 895 kilogram (zo licht als een Fiat 500) gemaakt van 25% koolstofvezel en aangedreven door een 1750cc 4 cilinder turbomotor met 240 pk die van 0 – 100km/pu gaat in slechts 4,5 seconden. Je aait het gaspedaal en ‘whoesh’ je bent weg!

Alfa Romeo 4C_FemmeFrontaal_

Heupen
Overal zie ik rondingen. Hips do not lie! Alfa’s mooiste meisje van de klas was als concept in 2011 voor het eerst te zien op de autosalon in Geneve. In 2013 werd ze vervolgens met veel bombarie gelanceerd. De Alfa Romeo 4C doet aan vroeger denken. De kenners zien de Alfa Romeo 33 Stradale uit 1967 erin terug. Stukje nostalgie. In 2014 heb ik eindelijk even wat me-time met de 4C.

Herrie
Alles aan deze auto straalt fun uit. Ik durf te beweren dat zelfs de niet-autoliefhebber gecharmeerd is van deze Alfa. Wauw! Luister eens naar het geluid van de Alfa Romeo 4C. Oh man, zo rauw. En wat een bulk herrie. De radio zit er voor de sier in en hoeft niet aan. En lekker even met je vriendin bijkletsen in de auto, vergeet het maar. “Wat zeg je!?” schreeuwt mijn fotografe in een poging mij te verstaan tijdens een potje optrekken. Bonny Tyler klinkt schor en hard uit de knalpijp. Ik dacht dat de Jaguar F-Type (8 cilinder) genieten was, maar dit is pas joy!

Alfa Romeo 4C_FemmeFrontaal_rollercoaster

Spoort wel
Normaal gesproken ben ik niet het type dat met d’r snufferd onder de motorkap gaat bij iedere auto. Ik heb die gewoonte van mannen sowieso nooit begrepen. Maar de middenmotor is toch echt een eyecatcher. Via het glas in de achterruit kun je hem bewonderen. Onder de kap ligt dus een bescheiden 4-cilindermotor, eigenlijk dezelfde motor als de Guilietta QV heeft. En omdat de 4C zo licht is, sjeest hij over het wegdek. Comfortabel is anders, maar het bochtenwerk is fantastisch. En het levert een verwende glimlach op. Hij rijdt zoals rijden ooit bedoeld is geweest! En ik houd wel een beetje van noeste arbeid. Dus stevig gassen, flipperen en zwaar sturen. Hij heeft zelfs geen stuurbekrachtiging (van een beetje krachttraining ben ik niet vies), maar bij voldoende snelheid, voel je daar niets meer van. En het asfalt, dat laat ze niet meer los! Tuurlijk de auto spoort vreselijk snel. Hij ligt namelijk ook nog eens onwijs laag op de weg en heeft dikke wielen. Beide handjes aan het stuur houden dus! De vering is met recht stevig te noemen. En de remmen zijn ronduit briljant. Ik stop iedere keer 100 meter eerder dan verwacht.

Lees ook:  BMW i5: kan de nieuwe Fünfer als EV haar reputatie waarmaken?

Alfa Romeo 4C_FemmeFrontaal_interieur

Ik zie ik zie wat jij niet ziet
Omdat de Nederlandse vrouw redelijk pragmatisch is als het om auto’s gaat, test ik ook de praktische kanten van de 4C: 1) Kan ik gemakkelijk in- en uitstappen? 2) En kan ik er gemakkelijk mijn zonnebril, parfum, haarborstel en handtas in
kwijt?
Antwoord 1: Nee, tenzij je een Roy Donders-huispak aantrekt. Soepel zittende kleren en een paar sneakers maken de in-en uitstapprocedure voor de buitenwereld al een stuk charmanter. Antwoord 2: Nee, mits je solo in de 4C rijdt, want dan kan je alle spullen op de bijrijdersstoel plempen. Handige vakjes heeft dit Italiaanse wonder niet. Travel light! De kofferbak is namelijk zo groot als een babybadkuipje. Een stuur, flippers, gaspedaal, remmen, simpele radio, alle basics zijn aan boord aanwezig. Geen navigatie maar wél achteruitrijpiepjes. En die piepjes heb je keihard nodig bij een manoeuvre op het asfalt. Want je kunt net zo goed een zak over je hoofd trekken bij een sessie keren op de weg of krap inparkeren. Door haar Rubens-figuur zie je bijna helemaal niets meer in haar buiten- en binnenspiegels! Alfa zegt dan ook niet voor niets: “The Alfa Romeo 4C has more to do with the heart than the brain”.

Alfa Romeo 4C_FemmeFrontaal_voorkant

Fan-tas-tisch
Stak ik die ochtend in alle vroegte trots en triomfantelijk mijn tong uit naar alle andere weggebruikers: ‘zie mij shinen in de Alfa Romeo 4C!’. Zo leverde ik de 4C aan het eind van de dag met de tong op de grond van vermoeidheid weer in bij de importeur. Blij maar ook gevloerd was ik van mijn dagje oppassen op dit drukke meisje. Ragazza occupata! En dat is nou net de supercar-ervaring die je mag verwachten van de Alfa Romeo 4C: niet praktisch maar oh zo fan-tas-tisch!

“I’m addicted to you, hooked on your love,
Like a powerful drug, I can’t get enough of,
Lost in your eyes, drowning in blue
Out of control, what can I do?
I’m addicted to you!”
AVICII, Addicted To You

Lees ook:  De New Range Rover P530: de koning(in) te rijk

Nice to know:
De Alfa Romeo 4C is best zeldzaam nog. Wereldwijd zijn er 3500 van verkocht, waarvan 1000 stuks in Europa en +/- 40 exemplaren in Nederland. De wachttijd is inmiddels opgelopen tot 1 jaar. En daar zit geen potentiele Nederlandse eigenaresse bij heb ik begrepen. Tijd voor verandering dames. Wie durft de 4C aan en heeft een spaarpotje van 60.000 euro – 70.000 euro klaar liggen om deze rockstar Alfa Romeo te kopen? PS. Wat slurpt dat nou? Nou, dat valt reuze mee. Theoretisch 6,8 l op 100 km, bij mij natuurlijk ietsjes meer.

Wil je meer gave foto’s zien van de Alfa Romeo 4C gemaakt door Ilona Makkinga, I’M Photographer, check dan Facebook FemmeFrontaal!
Camera en edit: Van Binsbergen Media.

 

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Bonjour Haute Voiture: DS stelt zich graag opnieuw aan je voor
Au revoir Citroën, bonjour Haute Voiture. Gisteren, dinsdag 15 november, was hét...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *