Toyota Yaris: Working class hero

De Toyota Yaris maakt veel tongen los. Bemind door vijfenvijftigplussers en gehaat door stadse yuppen. De compacte stadsauto met het ‘grijze-pruiken-complex’ slaat dit jaar terug met de derde generatie Yaris.

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
7 Drive
6 High Heels proof
5 Flirt factor
7 Value for money
6.4

De Toyota Yaris maakt veel tongen los. Bemind door vijfenvijftigplussers en gehaat door stadse yuppen. De compacte stadsauto met het ‘grijze-pruiken-complex’ slaat dit jaar terug met de derde generatie Yaris. De nieuwe compacte Yaris heeft namelijk alles wat je als hardwerkende Nederlander nodig hebt om in alle luxe van ‘A’ naar ‘B’ te reizen. Van bescheiden muis in de stad tot kittig katje op de autoweg.

Een oude Toyota Yaris haal ik op de provinciale weg bij voorbaat al in. Want voor je het weet hang je er tien minuten te lang, tien kilometer per uur te langzaam, achter. Consumenten die de nieuwe Yaris aanschaffen, hebben echter niet langer meer een excuus om de boel op de weg te vertragen. Ik heb het getest. Een Yaris kan echt sneller! De nieuwe spruit van Toyota weet namelijk met zijn ‘vvt-i’ downsize-technologie uit een 1.3 liter-motor maar liefst 99 pk te persen. Het beestje is met gemak in staat om tussen de 50 km/h-zones snel te accelereren naar 120 km/h-zones. Daarbij moet je wel hoog in de toeren rijden wil je het sportieve gevoel van deze Sporty Spice Yaris voelen. Het speciale sportonderstel van de ‘Dynamic’-versie komt met een beetje vaart de wegligging van het karretje zeer ten goede. De Toyota Yaris glijdt soepel over het asfalt en beweegt scherp en gemakkelijk door de bochten. Maar pas op de hobbels in de weg! Neem ze gentle, anders worden je tere billetjes alsnog door de stugge sportvering in de schietstoel gelanceerd.

Toyota Yaris voor

Aan de buitenkant is de Toyota Yaris een compacte bolide, aan de binnenkant is het echter een ander verhaal; beenruimte, hoofdruimte én buikruimte in overvloed! De bestuurdersstoel is flexibel en kan gemakkelijk in alle mogelijke hoogtes en laagtes worden versteld. Ideaal voor zowel de reuzen als kabouters onder ons. De stoelen zijn comfortabel, maar zitten net ietsjes te ruim. Ze missen goede lendesteunen. Verder is het interieur eenvoudig en degelijk met veel ‘plastic fantastic’ kunststoffen in de cabine. Niet uitgesproken spannend. Althans… op de accessoires na. De radio én het navigatiesysteem zijn echt top voor deze klasse. Ze maken rijden in de Yaris werkelijk fun! De bluetooth van de smartphone koppelt zich eenvoudig aan het audiosysteem en bijna intuïtief word je door het audiomenu geleid. Muziek van je Ipod afspelen gaat bijna als vanzelf en ook het instellen van de juiste navigatieroute spreekt voor zich. De importeur van Toyota wist me tevens te vertellen dat het audiosysteem toekomstproof is ontwikkeld, zodat je in de toekomst een upgrade kan kopen en de kans hebt om ón board’ je e-mails en socialmediaberichtjes te laten voorlezen door Toyota.

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

De Toyota Yaris is al jaren een van de topmodellen in de massaproductie van compacte auto’s. Die positie wil Toyota behouden én vergroten. De massaconsument houdt nu eenmaal niet van opzichtige modellen (’Wat zal de buurman zeggen?!’), wil een betrouwbare (niet kapot te krijgen!) zuinige bolide zonder te veel onderhoudskosten of heeft er simpelweg het geld niet voor over. Voor die laatste groep biedt deze nieuwe Yaris uitkomst. Voor dezelfde prijs is hij een stuk atletischer gebouwd, en met zijn sportieve robuuste 16-inch-velgen veel jonger gekleed, dan zijn twee voorgangers. Chic zijn ook de richtingaanwijzers in de spiegelkappen en de  donker geveegde koplampen. Absolute pluspunten. Als Toyota de nieuwe Yaris nog een stukje lager op zijn pootjes zou zetten en zou kiezen voor een vette chromen uitlaat in plaats van het huidige lullige knalpijpje onder de auto, is de ‘Arnold Schwarzenegger-look’ van de Yaris helemaal compleet.

Toyota Yaris

Zal je portemonnee ook van deze auto kunnen houden? Reken maar. Voor de ‘Omroep-Max-kijkers’ en lezers van ‘Ouders van nu’; het gamma begint bij 10.990 euro voor de 3-deurs 1.0 VVT-i comfort-versie. Voor de gereden testauto moet je meer duiten neerleggen. De 5-deurs VVT-i Dynamic-versie is er vanaf 18.240 euro. Massa is kassa. En de massa wil een vriendelijk en betrouwbaar karretje dat zuinig rijdt en niet uit de toon valt. Daar speelt Toyota met de nieuwe Yaris wederom uitstekend op in. Bij vlagen deed de Toyota Yaris me zelfs denken aan rijden in een hatchback. Mijn collega’s en vrienden herkenden de nieuweling in eerste instantie niet eens als een Yaris. Ik zeg: dat biedt hoop voor Toyota die met dit model óók de Oh Oh Cherso Posse wil bekoren!

Lees ook:  Vernieuwde Toyota Yaris: never change a winning team

Signature song
“A working class hero is something to be If you want to be a hero well just follow me”
John Lennon, Working Class Hero

Testauto: Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic, 5-deurs. #Drie woorden om deze auto te beschrijven: Vriendelijk, kwalitatief, atletisch én degelijk (ja, toch een vierde woord). #Hoe groen is deze auto? Volgens de boekjes verbruikt hij 1 liter op 19 km. Heb ik uiteraard niet gehaald. Ga uit van 1  liter op 17 km bij sportief rijgedrag. Zuinig dus! #Wat is het beste aan deze auto? Keyless de motor starten, de hatchback-rijbeleving én absoluut het intuïtieve audio-en navigatiesysteem. #Wat zijn de nadelen van deze auto? Hij staat net iets te hoog op zijn pootjes. En alhoewel het uiterlijk flink is aangepakt, is de nieuwe Yaris qua looks nog steeds niet onderscheidend genoeg ten opzichte van zijn andere doorsnee Japanse vrienden. Met de beperkte kleurkeuze (slechts tien kleuren) kun je ook niet flink uitpakken om van de nieuwe Yaris jouw ‘iYaris’ te maken.

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Prijskaartje Jaguar F-TYPE Coupé
De Jaguar F-Type vonden we al beyond stijlvol, kwaadaardig snel en onwijs...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *