Nederlanders wereldkampioen schade rijden

Altijd gedacht dat alleen temperamentvolle Italianen brokken maken in het verkeer? Verrassing! Nederlanders voeren de wereldranglijst aan wat betreft schade rijden aan auto’s. Daarnaast besparen we zoveel mogelijk op onderhoud en lijken onze talenten niet te liggen bij het inparkeren. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Redshift Research in opdracht van Marktplaats en eBay, onder ruim 10.000 respondenten in tien landen waarvan 995 Nederlanders.

Altijd gedacht dat alleen temperamentvolle Italianen brokken maken in het verkeer? Verrassing! Nederlanders voeren de wereldranglijst aan wat betreft schade rijden aan auto’s.  Daarnaast besparen we zoveel mogelijk op onderhoud en lijken onze talenten niet te liggen bij het inparkeren. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Redshift Research in opdracht van Marktplaats en eBay, onder ruim 10.000 respondenten in tien landen waarvan 995 Nederlanders.

In vergelijking met andere landen wereldwijd blijkt dat de typisch Nederlandse zuinigheid niet wordt toegepast op onze auto’s. Zo blijkt dat Nederlanders wereldkampioen schade rijden zijn; 64% heeft weleens schade gehad aan de auto terwijl dit percentage wereldwijd gemiddeld op 60% ligt. Alleen al in 2012 liep een kwart van de Nederlandse autobezitters een of meerdere schades op aan hun auto. Opvallend: driekwart van de schaderijders laat de schade niet meteen repareren maar rijdt er mee door.

Remco Armee, directeur Marktplaats Auto’s licht toe: ”In tijden van economische crisis wordt op onderhoud van auto’s al snel bezuinigd. Maar wanneer mensen uiteindelijk overgaan tot reparatie, worden ze wel creatiever. Zo zien we op Marktplaats dat steeds meer mensen zelf op zoek gaan naar een automonteur in de buurt of naar een vervangend onderdeel om autoschade te verhelpen. Zo steeg in 2012 het aantal aangeboden auto-onderdelen met 15% ten opzichte van 2011”.

Non-talent voor inparkeren
Dat de vraag naar auto-onderdelen en diensten groot is, is wellicht te danken aan het feit dat Nederlandse automobilisten vaak moeite hebben met inparkeren. We hebben ook wel erg krappe parkeerplaatsen. De meeste schade liepen Nederlandse automobilisten afgelopen jaar op door kleine ongelukken (in 32% van de schadegevallen). Opvallend is echter dat nummer twee en drie van de schadelijst worden ingenomen door het raken van een vast object (14%) of andere auto (14%) tijdens het inparkeren. Alleen de Italianen parkeren slechter in dan de Nederlanders; circa 25% van hen heeft afgelopen jaar tijdens het parkeren een andere auto geraakt. Het grootste deel van de Nederlanders blijft vervolgens met de beschadigde auto (krassen, deukjes, etc.) doorrijden. Slechts een kwart van de mensen laat de schade direct repareren, terwijl dit percentage wereldwijd op 36% ligt.

Lees ook:  Next level elektrisch rijden met de nieuwe Peugeot E-3008

Laks in auto onderhoud
Naast het feit dat we relatief veel schade rijden, onderhouden we onze auto ook niet goed. Zo blijkt dat: In Nederland 58% zorgt voor periodieke check ups en onderhoud en 56% regelmatig de olie checkt/vervangt. Daarnaast controleert 60% regelmatig de bandendruk en wast 39% maandelijks de auto;
De Italianen na Nederland de meeste schade hadden afgelopen jaar (22%). Zij onderhouden hun auto echter wel beter: 70% brengt de auto regelmatig voor een onderhoudsbeurt, 72% checkt en vervangt de olie regelmatig en 30% repareert schade direct. Duitsers besteden het meeste aandacht aan hun auto’s: 75% checkt regelmatig bandendruk, 78% vervangt de ruitenvloeistof regelmatig en 60% zorgt regelmatig voor een onderhoudsbeurt.

Best gênant schade rijden, althans zo voelt het toch. Geef je zelf eens bloot: Op welk ‘vaststaand object’ (parkeerpaaltje, bloempot, rotsblok, oma…) ben jij weleens gebotst?

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Hoe kun je een Univé autoverzekering afsluiten die bij je past?
Heb je grote twijfels of je een Univé autoverzekering hebt gevonden die...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *