Duimpjes gaan enthousiast omhoog na een blik op zijn woest aantrekkelijke lijf. Autoraampjes gaan snel omlaag om zijn sexy gegrom te horen. Loerende ogen kijken ons groen van jaloezie na. FemmeFrontaal reed in de Britse Hollywoodster onder de sportscars, de Jaguar F-Type!
Het BMW Z4-complex
De succesvolle man van achter in de dertig of begin veertig, daar mikt Jaguar op in haar F-Type marketing. Een aantrekkelijke, ondernemende doch integere ‘mooiboy’. En binnenkort maakt Jaguar bekend welke BN’er van rond de veertig ambassadeur wordt van de nieuwe Jaguar F-Type. Leuk hoor, wij fantaseren alvast: John Williams, Barry Atsma, Jeroen Spitzenberger… Maar, hoezo mannenauto? Ook Jaguar is bang voor het zogenaamde BMW Z4– of Evoque-complex met het stempel: vrouwenauto. Het zijn echter nog altijd de leading ladies die beslissen of een auto wel of niet wordt aangeschaft. Statistieken liegen niet. De Jaguar F-type, een sexy en krachtige sportauto voor powervrouwen. En dat gaat FemmeFrontaal bewijzen!
Gas op die lolly
Rijden in de Jaguar F-Type gaat niet om de bestemming, maar om de reis. Voor ons rijplezier zetten we het start-stopsysteem en de snelheidsbegrenzer dan ook direct uit. Britse humor voor benzinebewuste geldsmijters. Groen-doeners rijden niet in een Jaguar F-Type. Het oor wil ook wat. Scherpe bochten, open wegen, kleine parkeerplaatsen en steile heuvels – de nieuwe Jaguar F-Type lacht om deze afwisselende weggetjes. Hij ondergaat het met het grootste gemak en creëert ook nog eens een zeer comfortabele rit. Hij is een stuk stugger geveerd dan een reguliere Jag wat maakt dat je het wegdek en haar oneffenheden een klein beetje voelt kriebelen. Lekker. Het zou een misdaad zijn als we niet maximaal het gaspedaal in zouden trappen van de Jaguar F-Type. Het is immers een sportauto, bedoeld voor uptempo rijden en de buurt wakker schudden. En onze testauto draagt niet voor niets een monster van een motor mee – een V6 met 380 pk – dat smeekt natuurlijk om een beetje geseling! De Jaguar F-Type gaat van stilstand tot een rauwe 100 km per uur in een handomdraai: een, twee, drie, vier, vier komma negen seconden! De Jaguar F-Type heeft verder fantastisch uitgebalanceerde remprestaties, wat betekent dat hij op hoge snelheid gedoseerd, gebalanceerd rap en kordaat remt zonder dat je achterblijft met een Jaguar-logo op je net opgemaakte smoel. Superremmen dus.
Attractietaxi
En dan is er nog dat onbeschrijfelijke gevoel dat het geluid van deze Jag je geeft. Schuif als een dj de Dynamic Mode (sportieve optie) open en het F-Type-beest is los! De vering wordt stugger, het stuur zwaarder en hij schakelt sneller op. Je voelt je ‘on top of the world’, zo happy. Zijn stem is rauw, diep en zoooo sexy! Kick hem richting de 3500 toeren, trap daarvoor nog een millimeter extra op het gaspedaal en hij reageert met een bariton-symfonie van geluid direct op je poezelige rechtervoetje. Doe dit vervolgens in alle tunnels die je tegenkomt. De klankkast in de tunnel doet de rest en je medeweggebruikers draaien snel hun raampjes open, zetten hun radiootjes uit en genieten keihard met je mee. Dit is autorijden op niveau. We gillen het uit van plezier. Doei!
Pietje precies
Om de Jaguar F-Type zo wendbaar mogelijk te maken is deze Britse roadster zo licht mogelijk gebouwd. En dat doen de Engelsen heel precies. Alle onderdelen in de Jaguar F-Type zijn gelijkmatig over de voor- en achterkant verdeeld. Met als doel dat het zwaartepunt van de auto zo laag mogelijk ligt. Geen sinecure ladies. Gevolg is wel dat je je ruitenvloeistof bijvult in de kofferbak van de auto. Als een Pietje Precies opent en sluit het dakje zich bij een sloom gangetje van 35 km per uur geluidloos binnen 12 seconden. En voor nog meer grip op het asfalt (hoe stevig wil je plakken?) komt de achterspoiler subtiel bij een gangetje van 100 km per uur omhoog.
Travel light
Stuur je koffers, volgepakt met de mooiste zomerjurkjes, oogstrelende sieraden, nonchalante teenslippers en die vrachtlading aan kleurrijke pumps en spannende boeken, maar alvast met een eersteklas vlucht van KLM van Amsterdam naar Monaco. Travel light is het credo van de Jaguar F-Type. Met een kofferbak zo groot als sokkenlade moet je als vrouw echt keuzes maken. Pak heel slim in, rol je jurkjes op en neem alleen wat flipflops mee en besluit dat je niet meer nodig hebt, dan je F-Type. Want eenmaal gezeteld in deze sportauto kom je er niet meer uit. Met veel aaibaar en duur leder in het interieur en meer dan voldoende been- en hoofdruimte rij je gewoon eersteklas naar je bestemming. Het mat zwarte masculiene interieur combineert comfort en functionaliteit met pure verwennerij. Mijnheer Handsome heeft ook een interessant uit te pluizen entertainmentsysteem, gemakkelijk te bereiken schakelaars, luchtroosters die omhoog rijzen als je de auto start, gezellige sfeerverlichting en een touch screen voor de navigatie. De geteste Jaguar heeft verder een Meridian premium surround systeem dat er net zo veel watt uitgooit als pk’s, namelijk 380 watt. Voor een speciaal momentje tussen jou en Robin Thicke.
Filmster
Hij is beyond stijlvol, kwaadaardig snel en onwijs sensueel. De perfecte roadster voor zondagavondtripjes. Je Audrey Hepburn-look maak je thuis af voor de spiegel want het spiegeltje in de F-Type stelt niks voor, die is niet groter dan een wenkbrauw. De Jaguar F-type laat je vervolgens voelen alsof je een filmster bent, zwaai zwaai. Alhoewel de Jaguar F-Type zelf de superstar is, jij niet (knipoog). De Jaguar F-type, een stijlvolle hippe twist op een luxe icoon. Een ambitieuze volwassen sportauto voor ambitieuze dames met een volwassen portemonnee. Hebben. Punt.
Signature song
“This is our last chance
Give me your hands
‘Cause our world is spinning at the speed of light
The night is fading, heart is racing
Now, just come and love me like we’re gonna die”
Animal – Ke$ha
FemmeFrontaal fotografie door Marjolein Reman. En faboulas jurkjes kun je kopen bij Dutch Fashionlabel Juffrouw Jansen Amsterdam. Meer foto’s met de Jaguar F-Type bekijk je op Facebook FemmeFrontaal!
Nice to know:
In de motor van de Jaguar F-Type zit een speciaal geproduceerde supercharger. Deze zorgt ervoor dat de vraag van de bestuurder, de druk op het gaspedaal en de reactie van de motor hierop bijna direct is. Of wel direct aanvoelt. De motor wakker je vervolgens aan in de Normal, Dynamic (sportief) of slechtweermodus.
Je hebt verder drie smaken F-Types om uit te kiezen, naar gelang je portemonnee of bank aankan:
1. F-Type met 3.0 V6 supercharged motor met 340 pk vanaf 89.900 euro;
2. F-Type S met 3.0 V6 supercharged motor met 380 pk vanaf 104.000 euro;
3. Ultieme F-Type S met 5.0 V8 supercharged motor met 495 pk vanaf 140.300 (now we’re talking!).
Exterieurkleuren zijn niet heel uitbundig, redelijk standaard. FemmeFrontaal’s keuze: Indigo blauw, Italian Racing Red of Firesand (oranje-achtig).
De FemmeFrontaal testauto was de Jaguar F-Type S, V6-motor met 380 pk. Met alle toeters en veiligheidsbellen kwam de totaalprijs neer op 125.750 euro. Dan heb je ook wat, onder meer: cruisecontrol, koplampen die met de bocht meegaan, parkeermannetjes voor en achter met camera, regensensoren, voorruitverwarming, het lekkerste leder, stoelverwarming, opvallende rode remklauwen, elektrische zetelbediening, sportstuur met afgevlakte onderkant, sportpedalen (pump-proof), Jaguar dorpelverlichting (mooi!) en valetfunctie (F-Type kan geparkeerd worden door een parkeerwachter. Hij kan vervolgens de Jaguar F-Type sluiten, maar heeft geen toegang tot de bagageruimte of het handschoenkastje).