De tijd dat Opel deed waar het goed in is, degelijke auto’s maken, is toch wel voorbij. FemmeFrontaal reed al in de funky ADAM en de classy Cascada. En nu is de Insignia aan de beurt voor een update! De invloed van Hoofd Designer Ivo van Hulten en consorten is duidelijk zichtbaar en voelbaar in de nieuwe Opel Insignia. Wij testen hem in zijn heimat, Frankfurt in Duitsland.
Now we are talking Insignia
Save the best for last? Nope. We starten deze rij-impressie met het beste wat Insignia te bieden heeft, namelijk Insignia Country Tourer. Meteen ook het duurste mannetje uit de Insignia-familie. Dat doen we niet expres, maar op de een of andere manier lijken we toch iedere keer aangetrokken tot de meest kostbare versie van een product. Dat hebben we ook met die onweerstaanbare tas, make-up van Franse modehuizen en hét perfecte jurkje…
Vergeet de populaire SUV of mini-SUV en denk bij het aanschaffen van een assemblage-auto voor de familie weer eens aan de goede oude stationcar. Want de Opel Insignia Country Tourer mag er zijn hoor! Hij heeft evenveel bagageruimte, ziet er robuust en gestroomlijnd uit met zijn groene jasje, heeft een 3.0 infotainmentsysteem (waarover later meer) én vierwielaandrijving. En dat laatste hebben we gevoeld! De ‘normale’ sedans of tourers liggen normaal tot stevig op de weg, maar zijn niet spraakmakend. De Country Tourer met 4×4-aandrijving plakt echt aan het Duitse asfalt, als stroop op een Hollandse pannenkoek. Het hemelwater stortte met bakken naar beneden tijdens onze test met de Opel Insignia Country Tourer (de regensensor doet het!). De wegen waren kleddernat en de berm lag vol met blubber en herfstblad. De Country Tourer wist zich als een ware kameleon elke keer weer aan te passen aan de rij-omstandigheden op deze natte, krappe en bochtige bergweggetjes. Knappe vrouw als je deze soepele Duitser uit de bocht laat vliegen. Bovendien, een beetje blubber maakt hem niet bang. De balans in deze Country Tourer met 250 paardenkrachten is echt ausgezeichnet. En ja, dan kan het eigenlijk alleen maar weer saaier worden…
Zo houd je geld over
Voor familie Modaal die op de centjes wil letten hebben we ook gereden in de vernieuwde sedanversie van de Opel Insignia. Iets minder in balans, gewoon voorwielaandrijving, en iets minder rij-beleving dan zijn avontuurlijke country-broertje, maar niet minder fijn of veilig. Wel aardiger voor de portemonnee! Want (schrijf je mee?) betaal je voor de tiptop Country Tourer toch al snel 45.000 euro of 25% bijtelling. De reguliere Opel Insignia(sport)sedans met bijvoorbeeld een 2,0 CDTI turbodieselmotor en 120 pk worden vanaf 29.000 euro of met 20% bijtelling vooraan in de showroom geplaatst. Hij heeft een gunstig brandstofverbruik dat uiteraard resulteert in traag optrekken. Prima. Een wedstrijdje bij de verkeerslichten strepen we van het lijstje, daar hebben we de Country Tourer voor nodig. Met de Opel Insignia sedan of normale tourer houd je in ieder geval wel geld over voor je impulsieve modetussendoortjes.
Tevreden
De nieuwe Opel Insignia kijkt vanaf nu ook een stukje zelfverzekerder en tevredener de wereld in. Zie je het? Zijn grill is verlaagd en verbreed voor happy face. ‘De Insignia is nu de meest gestroomlijnde vijfdeurs auto ter wereld’, zegt Opel. We hebben de meetlat er niet bijgehaald maar hij doet ons wel denken aan een coupé-model. En dat vinden we leuk.
Pianolak
De cockpit van de Opel Insignia doet echter nogal masculien aan. Het is zeer aanwezig, donker en volgt volle en ronde belijningen. En de knoppen zijn zichtbaar. Veel knoppen overigens en een ietwat oubollig maar praktisch ingesteld multifunctioneel stuur. Je kunt ermee je cruisecontrol instellen, de radio bedienen en naar links en rechts draaien. Wat ik zeg, multifunctioneel. Esthetisch is het niet te vergelijken met het interieur van een Italiaan maar tegelijkertijd voelt het wel aan alsof dashboard en middenconsole zijn gemaakt met hoogwaardig materialen. En een beetje pianolak en chroom doet wonderen! Al met al geeft het een welkom gevoel van luxe in de Insiginia.
Touch me!
Onwijs trots is Opel op haar nieuwe generatie infotainment aan boord. Het Heino-tijdperk is voorbij. Een 8-inch touchscreen (zo groot als een iPad mini) geeft je als bestuurder toegang tot alle extraatjes in de auto: radio, smartphone-aansluiting, Opel-apps, 3D-navigatie en stemcontrole. Opel noemt het IntelliLink. Je kunt oneindig al je favo nummers van Jan Smit, Heino of Reamon in dit infotainmentsysteem opslaan. Erg fancy is daarnaast de touchpad, gesitueerd in het middenconsole van de auto. Met een paar aaibewegingen van je vinger, die lijken op een letter, kun je in de database van Duitse liedjes of in de navigatie op zoek naar een liedje of de juiste bestemming. In het begin leidt het gebruik van de touchpad je een beetje af van het verkeer, totdat je er aan went. Oefenen dus. En als kers op de taart leuk te vermelden dat je het oldschool en gehate instructieboekje van de auto niet, ik herhaal, niet hoeft door te lezen om de cockpit te leren begrijpen. Yeah! In plaats van het gebruikelijke instructieboekje introduceert Opel gewoon een app voor op je smartphone. Wanneer je vervolgens de camera van je smartphone richt op een knopje of melding in het dashboard verschijnt een virtuele laag op je smartphone (augmented reality) met de gezochte informatie. Dat scheelt weer een uurtje langs de kant bladeren met zweet onder je oksels van onzekerheid over een eng rood lampje of dubieus knopje. Hulde!
FemmeFrontaal Editor’s pick
Mede door Dutch Designer Ivo Hulten heeft de nieuwe Opel Insignia de looks, de zuinige rijeigenschappen en de gunstige prijs om nog meer kopers te lokken in deze competitieve automarkt. Behalve het hoge testosterongehalte in het interieur leveren de tourer en sedan toch wel ongeveer alles wat op een zakelijke gezinsautoboodschappenlijstje staat. Meer wensen? Dan nog even doorsparen voor het echte Insignia-werk, de Country Tourer: die zouden wij kiezen!
Signature song
“Here I am baby
Signed, Sealed, Delivered, I’m yours
(You got my future in your hands)
Here I am baby
Signed, Sealed, Delivered, I’m yours”
Stevie Wonder, Signed, Sealed, Delivered
Nice to know:
Standaard is de nieuwe Opel Insignia best uitgebreid. Dat verwacht je niet. De broodnodige veiligheidshulpjes zitten erop zoals elektrisch bedienbare handrem met Hill Assist (voorkomt bij het optrekken plotseling achteruitrollen van de auto op een berg), regensensor (voor als het plotseling met bakken uit de hemel komt), cruisecontrol, fatsoenlijke wielen en verl
ichting bij de pedalen (handig voor als je lippenbalsem zoek raakt). Voor alle overige veiligheid betaal je bij, zoals Adaptive Cruise Control, dodehoekwaarschuwing (die willen we standaard), Lane Change Alert (voor als je plots van rijbaan verandert bij bijvoorbeeld moeheid) en een achteruitrijcamera (handig voor in de sedanversie). Tot slot kun je de optie ‘open & start’ erbij kopen voor als je de Insiginia bijvoorbeeld wilt voorverwarmen. Voor luxepaardjes.
Prijzen beginnen bij 29.995 euro om precies te zijn. En dan rij je in een sedan:1,4 EcoFlex Turbo met 140 pk (benzine). De zuinige dieselversies gaan vanaf 32.995 euro over de toonbank. En dan rij je in een 2.0 CDTI EcoFlex sedan met 140 pk. Prijzen voor de Tourer gaan vanaf 31.195 euro.
Meer foto’s van de nieuwe Opel Insignia en Opel Insignia Country Tourer bekijk ons fotoalbum op Facebook FemmeFrontaal.