Als het over auto’s gaat, zijn het meestal bronstige mannen die er met elkaar over bomen in de kroeg, waarbij twee of meerdere mannen elkaars autokennis testen middels een potje ver plassen. Als de mannen horen dat ik ook helemaal maf ben van alles op vier wielen, wordt er met een verbaasde blik enthousiast gereageerd. “Dat hoor je niet vaak, een vrouw die van auto’s houdt!”
Alle aandacht gaat uit naar mij. En pretoogjes kijken mij aan. Heerlijk. Zou je denken. Onverdeelde aandacht van het manvolk aan de bar. Aan drankjes geen gebrek. Maar wacht, gelijk na het eerste drankje vervolgt het potje ver plassen waar ik kennelijk ook ineens onderdeel van uitmaak. PLEH! Ik word getest op mijn autokennis en overladen met ingewikkeld cilinder- en koppeljargon. Of ik ook alle Italiaanse helden in de racerij ken? En of ik nu, onder het genot van een wit zoet moezelwijntje, alle ontelbare en onlogisch genaamde modellen van Mercedes kan ophoesten? Ik stamel wat en kom ermee weg. Ik pareer de vraag. Waarom heeft Mercedes zijn modellen lange tijd vernoemd naar de cilinderinhoud van de motor? Lekker belangrijk. Het effect van die motor, dat is interessant. En als dat Super Geil ist noem je die auto toch gewoon Mercedes SG? We gaan verder met de quiz. Of de Pagani Zonda ook mijn droomauto is? Nee, niet echt. En of ik ook opgewonden raak van honderden pk’s onder de motorkap? Nee, ik rijd geen dragraces, dus 500 pk vind ik niet altijd opwindend.
Lief bedoeld hoor. Maar heren, ik heb een vagina. Ik word niet jullie ‘mini-me’ in vrouwelijke vorm. Ik houd van auto’s zoals ik ook van mijn favoriete designers in kleding hou. In mijn afvinklijstje kijk ik naar vorm, inhoud, originaliteit en sexiness van een auto. Mijn FemmeFrontaal missie is vrouwen een podium geven om over hun geliefde snelle, slome, afgerauste, vintage of fancy auto te lezen en te schrijven en hen te helpen bij het uitzoeken van een nieuwe stoere liefde op vier wielen. Wij gaan toch ook niet met de mannen een ‘potje aan de haren trekken’ spelen als we het hebben over welke outfit het beste bij Porsche 911 Carrera 4S past? Verwacht van de FemmeFrontaal redacteuren dus geen technisch gezwets over cilinderinhoud of maximale koppel van een auto, maar persoonlijke rijbelevingen met dé vrouwelijke touch en een knipoog naar techniek.
Photocredit header Marjolein Reman.