Hoe Nissan’s nieuwe ‘cashcow’ van buiten smoelt weten we sinds de lancering in november. Belangrijker is HOE hij voelt! Of de nieuwe Qashqai de FemmeFrontaal kofferbaktest overleeft? Of hij überhaupt wel pump-proof is? En of hij een beetje pit heeft? Om dit te testen vloog FemmeFrontaal naar Spanje om de beentjes van de nieuwe Nissan Qashqai eens flink te strekken.
De Nissan Qashqai was in 2007 haantje de voorste met een compleet nieuw type auto; de crossover. Crossovers, uitgevonden voor mensen die een klein beetje geïntimideerd raken door SUV’s. Of gemaakt voor mensen die met hun stampot etende kids uit hun hatchback zijn gegroeid. Twee miljoen stuks heeft Nissan er van verkocht. Kijk maar eens rond in je buurt. Je vindt er vast wel één. De Qashqai heeft daarna gezelschap gekregen van veel copy cats (denk Kia Sportage, en Hyundai ix35). Dus na zeven jaar werd het tijd voor een stevige metamorfose. Uiterlijk én innerlijk, want Nederlanders houden van lage bijtelling.
Metamorfose
De nieuwe Nissan Qashqai heeft een compleet nieuw gezicht gekregen en is toch nog altijd herkenbaar als een Nissan Qashqai. Knap gedaan. Hij is daarnaast wat gegroeid in de lengte en breedte en heeft een lagere instap, alhoewel de zit nog steeds erg hoog is (flirten met vrachtwagenchauffeurs is mogelijk). Blij verrast waren we met zijn nieuwe smoel! Zijn ietwat christelijk conservatieve blik heeft door zijn krachtige grill en stoere koplampen plaatsgemaakt voor een vriendelijke en ferme smile met een hoog ‘don’t-worrie-be-happy-gehalte’.
Slim
De zetels zitten puik. Ze geven veel steun in onderrug. Ideaal voor lange weekendtripjes of om bij te komen van een lange werkdag. De Nissan Qashqai heeft verder gimmicks aan boord waarvan je je afvraagt: waarom heeft niemand hier eerder aan gedacht? Neem bijvoorbeeld de bergruimte in de middenconsole. Daar zit de USB-aansluiting – op zich niets nieuws. Maar er is een kleine gleuf gemaakt voor de USB-kabel, zodat de klep makkelijk sluit. En weleens per ongeluk geschakeld met je flesje water? In het interieur van de QASHQAI vind je in de middenconsole extra diepe bekerhouders waar je flesje goed verborgen zit en je je niet kan vergissen. De kofferbak biedt 20 liter meer ruimte dan zijn oudere broer. Dat is een hoop extra ruimte voor je dagelijkse boodschapjes, tasjes, laarzen of die hockeystick. In totaal biedt de Nissan Qashqai bagageruimte van 430 liter met de achterbank in positie. Ga al dat spul maar eens proppen in een Ford Focus of Volkswagen Golf, gaat je niet lukken. De Nissan Qashqai is geslaagd voor de kofferbaktest!
Voelen
Hij stuurt verrassend intuïtief en comfortabel, zonder teveel speling in het stuur. Wel zo veilig bij plotselinge manoeuvres in stedelijke jungles als Madrid. En zijn 1.6 liter en 1.5 liter dieselmotoren zijn krachtig genoeg. Met een kleine vertraging bij het optrekken en reactietijd in de tweede versnelling, wat overigens gebruikelijk is voor zuinig afgestelde diesel auto’s. En ladies; het ligt echt aan de zuinige afstelling en niet aan de pumps die ik droeg. Flink toeren maken dus wil je rap vooruit komen in de lage versnellingen. Het geeft echter geen problemen tijdens het beklimmen van heuvels. De respons van de 1.2 liter benzinemotor sprak me als stadsmeisje meer aan. Beide smaken (diesel of benzine) hebben een geweldig laag brandstofverbruik en lekkere lage co2 uitstoot. Tevens allemaal zesbakkies (handgeschakelde versies) en allen versiert met een start/stop-systeem. Yes, we love lage bijtelling!
Safety first
Japanners en veiligheid: dat zit bijna altijd goed. Ook bij de nieuwe Nissan Qashqai. En hoe meer je van plan bent te betalen, hoe meer veiligheid de nieuwe Nissan Qashqai zijn nieuwe eigenaar geeft. Een paar belangrijke veiligheidssnufjes: Around View Monitor (voor perfect zicht rondom de auto), Park Assist (hij stuurt, jij geeft gas en je parkeert samen zonder schade), Front Collision Avoidance (als jij kleeft op je voorganger remt hij vanzelf af), verkeersborden herkenning en tot slot rijbaanassistentie zodat je op goede weghelft blijft rijden. Dit laatste zet ik het liefst direct uit. Rijbaanassistentie werkt namelijk een beetje als een zenuwspiraal. Als je met de ring de draad aanraakt (dus als bestuurder van de QASHQAI buiten de lijntjes van het wegdek kleurt), gaat er een irritante zoemer af. Als coureur een bochtje afsnijden of een slome Spanjaard inhalen is dus niet toegestaan. Bij het zenuwspel moet je dan als straf officieel weer opnieuw beginnen… *knipoog*
Apps and more
Ook smart: de Nissan Qashqai praat met je smartphone. Het nieuwe NissanConnect-systeem opereert op basis van de onlangs geïntroduceerde Google® Search- en Send To Car-functies, waarmee je als bestuurder vanuit huis bijvoorbeeld een route kunnen inprogrammeren. Of via Tripadvisor een vakantiebestemming linken met het navigatiesysteem.
De Nissan Qashqai is wederom meer dan een normale crossover. Hij is verrassend ruim, praktisch en goed geprijsd. En opnieuw een auto met een hoge gunfactor, gok ik. Dat betekent dat Nissan ook met deze heilige koe weer kan cashen. Vier steekwoorden om de nieuwe Nissan Qashqai beschrijven: stoer, avontuurlijk, ruim en 2014-proof!
Signature song
“Because I’m happy
Clap along if you feel like a room without a roof
Because I’m happy
Clap along if you feel like happiness is the truth
Because I’m happy”
Pharrell Williams – Happy
Nice to know:
De nieuwe Nissan Qashqai is al vanaf 25 november leverbaar. De eerste leveringen beginnen in eind januari 2014. Dan staan ze ook in de showroom bij de dealers. De prijzen zijn niet spectaculair hoger dan zijn voorganger. Concurrentie ligt namelijk op loer.
1.2 DIG-T 85 kW/115 PK – gemiddeld verbruik 5,8 l/100km – vanaf 23.150 euro
1.5 dCi 81 kW/110 PK – gemiddeld verbruik 3,8 l/100km – vanaf 26.150 euro (20% bijtelling)
1.6 dCi 81 kw/110 PK 0f 96 kw/130 PK – gemiddeld verbruik – 4,4 l/100km – vanaf 30.450
Omdat de auto in lengte en breedte is gegroeid ten op zicht van zijn voorganger komt er vooralsnog geen Nissan Qashqai +2 versie (=7 persoonsauto) uit. Ook een Nismo (Nissans huistuner) versie van de Nissan Qashqai staat nog niet op de planning. Daar lijkt het ons ook niet echt een auto voor, hoog op de wielen over het asfalt scheuren is natuurlijk een beetje kansloos, kuch.