BMW 4 serie coupé: Verrukkelijk

Er waren eens twee autoladies van FemmeFrontaal. Marjolein (fotograaf) en Odiel (testredacteur). En er was slechts één auto. Een felblauwe BMW 4-serie coupé. Als twee tijgerinnen vochten ze elkaar de BMW uit. “Ik wil rijden!” schreeuwde Marjolein boos. “Nee, ik mag het gaspedaal nu eens intrappen!” krijste Odiel teleurgesteld. Ze trok Marjolein aan haar lange blonde haren achter het stuur vandaan. Alleen Marjolein zette zich schrap en beet keihard in het zacht lederen stuurwiel van de 4-serie. En ze liet niet meer los…

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
9 Drive
10 High Heels proof
8 Flirt factor
9 Value for money
9

Er waren eens twee autoladies van FemmeFrontaal. Marjolein (fotograaf) en Odiel (testredacteur). En er was slechts één auto. Een felblauwe BMW 4 serie coupé. Als twee tijgerinnen vochten ze elkaar de BMW uit. “Ik wil rijden!” schreeuwde Marjolein boos. “Nee, ik mag het gaspedaal nu eens intrappen!” krijste Odiel teleurgesteld. Ze trok Marjolein aan haar lange blonde haren achter het stuur vandaan. Alleen Marjolein zette zich schrap en beet keihard in het zacht lederen stuurwiel van de 4 serie. En ze liet niet meer los… 

Hebben we nu echt een bitchfight over een BMW 4 serie coupé? 
Ik bedoel, we praten niet over een miljoenenbak waar alleen Hollywood-filmsterren in rijden. We praten ook niet over de allersnelste supercar op het asfalt. Nee. We hebben het over een middenklasse coupé met te veel kekke opties en een prijskaartje van 70.000 euro. Wat maakt deze BMW 4-serie coupé dan specialer dan al die andere coupés?

marjolein_reman_fotografie_bmw420d_01

Door zijn gestroomlijnde atletische uiterlijk, indringende blik in zijn koplampen, aanwezige grill, stevige sloffen en hemelblauwe kleur straalt onze BMW 4 serie coupe zelfverzekerdheid en karakter uit. Okay, voor sommigen straalt hij net iets te veel zelfvertrouwen uit, maar ik  houd wel van een beetje arrogantie in design om je te onderscheiden tussen alle eenheidsworsten op de weg. Als hij onderhuids maar een attent en charmant karakter heeft zoals mooiboy Jan Kooiman. Al vanaf de eerste ontmoeting gun ik hem een flirterige glimlach.

En hoffelijk is deze vierwieler. Alsof hij me helpt in mijn jas, komt de autogordel net na het instappen automatisch naar me toegeschoven. Om te voorkomen dat ik uit mijn jasje scheur als ik met mijn hand naar achteren grijp om de autogordels te zoeken. Erg welkom in een coupé waarbij de portieren wel erg breed zijn. De gordelbutler (zoals dat heet) is niet het enige charmante aan de BMW 4 serie coupé. Erg galant is ook de fancy ‘head up display’ van BMW. En nee, er zit geen vlekje op mijn voorruit. De head-up display is een soort mini-bioscoopje op de voorruit. Compact, maar groot genoeg, geeft hij vlak voor me in de voorruit weer welke snelheid ik rijd, wat de maximale toegestane snelheid is, wanneer ik rechts of links moet afslaan en naar welke radiozender ik luister. Met als resultaat dat ik mijn ogen puur gericht op het wegdek kan houden. Althans, dat is het idee. En dat lukt me in eerste instantie niet. Gebiologeerd blijf ik de eerste kilometers naar het informatieve vlekje op de voorruit staren. Zo gaaf vind ik het!

Lees ook:  Mazda2 Hybrid (2024): Is twinning ook echt winning?

BMW 4 serie coupe femmefrontaal

BMW 4 serie coupe femmefrontaal

En dit was nog niet het laatste hoffelijke hoogtepunt. De BMW 4 serie coupe blijkt namelijk ook nog eens een held met inparkeren. We kennen inmiddels de parkeersensoren en camera’s voor én achter. Maar deze coupe biedt nog een ander briljant snufje: camera’s gesitueerd in het spatbord bij de voorwielen en eentje op de achterklep. En dat ziet er A héél grappig uit als je ervoor gaat liggen, maar het belangrijkste B, de camerabeelden (bird-eye) vanaf de zijkant helpen me de BMW krasvrij in te parkeren. Deze Duitser heeft dus overal ogen! Ook geniet ik maximaal van het superstrakke premium geluidssysteem van Harmon Kardon in de BMW. Dat betekent dubbel genieten van Armin van Buuren, Frank Sinatra en Hazes. Okay, femmefrontaal is verwend: want al deze hoffelijkheid kost wel geld, de waarde van alle opties op deze testauto is al een auto waard. Daarnaast is zijn hoffelijkheid alleen bedoelt voor slanke rijders, ben je zwaarlijvig dan zitten de sportstoeltjes, vrees ik, wat krap.

Oplettendheid is pluspunt drie van het karakter van deze BMW 4 serie coupe. In een diesel met in totaal 180 pk geeft de 4-serie mij de ruimte mijn rijsmaak zelf te bepalen. Voel ik mee met het milieu, dan zet ik de eco-knop aan waardoor de BMW wat vermogen inlevert en überzuinig rijdt. Heb ik zin in een snelle kick, doe ik de sportmodus aan. Een kleine schok in de auto maakt me vervolgens duidelijk dat ik maximaal in de toeren mag rijden én flipperen als ik het wil. Ik verbaas me over zijn trekkracht, is dit ook 184 pk? Top! En ook het gemiddelde verbruik is top, 5,9 liter bij 100 km. Daar kan mijn MINI niet aan tippen! Het onderstel vind ik echt subliem. Sportief en comfortabel. Als een strijkijzer glijdt hij over het asfalt. Stuiteren en deinen komt niet voor in zijn woordenboek. Hij stuurt intuïtief en lekker direct, zoals het hoort bij een BMW, met een pinkje als het nodig is.

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023

BMW 4 serie coupe femmefrontaal

Een BMW 4-serie coupé is dus best praktisch met veel handige vakjes en stapelbakjes, parkeerhulpjes, touchpad en touchscreen-navigatie, head-up display et cetera. Maar het is nou niet direct de ideale familie-auto. Het is een coupé, wat betekent dat hij slechts drie deuren heeft. Je moet dus behoorlijk lenig zijn wil jij je kinderstoeltje(s) ontspannen kunnen bevestigen op de achterbank. Maar hey, waar een wil is, is een weg als je per sé een sportieve driedeurs coupe wilt. Wil je dat niet, niet getreurd, BMW heeft onlangs een vierdeursversie van deze rakker geïntroduceerd, de BMW 4 serie Gran Coupé.

Best problematisch hoor als een auto in de weg staat van je vriendschap. De sterke aantrekkingskracht van deze heerlijke BMW hield ons beiden in de greep. De BMW 4 serie coupé is een auto die iedere dame in haar ‘auto-schoenen-kastje’ moet hebben. Dat als het een keertje tegenzit, je een slechte haardag hebt of te lui bent om je aan te kleden, je altijd stoer en goed ‘gekleed’ aankomt met deze verrukkelijke Duitser!

Signature song
“Formidable, formidable
Tu étais formidable, j’étais fort minable,
Nous étions formidables,
Formidable,Tu étais formidable,
J’étais fort minable,
Nous étions formidables”
Stromae, Formidable

BMW 4 serie coupe femmefrontaal

Nice to know:
Deze BMW 4 serie coupé is (voor de kenners) de opvolger van de oude BMW 3 serie coupé. De standaard vanafprijs van de 420d (diesel/184 pk) die wij reden is rond de 47.000 euro. De totaalprijs van onze testauto was echter ruim 70.000 euro. We hadden de ‘pretpakket-auto’ met onder meer een High Executive Pakket, innovatiepakket, M sportpakket (uiterlijk van de allersnelste BMW) met de allerduurste lampjes en ook nog eens een fancy audiosysteem. Niet echt reëel dus. Een basisniveau BMW 4 serie coupé (benzine) kost 46.914 euro.

Meer foto’s zien van de nieuwe BMW 4 serie coupé? Check dan ons fotoalbum op Facebook FemmeFrontaal!

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Een goede gozer maar nooit de geile man…
Aziatische auto’s: ze zijn technisch te betrouwbaar en hebben vaak de look...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *