Nieuwe Lexus CT200h: La Dolce Lexus

Het zonnetje schijnt uitbundig. Het dakraampje gaat open om de warme zonnestralen op mijn bolletje te ontvangen. Uit het premium audiosysteem schalt Italiaanse muziek en ik voel me sereen. En dat terwijl ik rijd in één van de meest chaotische steden in Europa, wild west Rome. Ik test de gloednieuwe chocoladebruine Lexus CT200h.

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
8 Drive
8 High Heels proof
7 Flirt factor
8 Value for money
8

Het zonnetje schijnt uitbundig. Het dakraampje gaat open om de warme zonnestralen op mijn bolletje te ontvangen. Uit het premium audiosysteem schalt Italiaanse muziek en ik voel me sereen. En dat terwijl ik rijd in één van de meest chaotische steden in Europa, wild west Rome. Ik test de gloednieuwe chocoladebruine Lexus CT200h.

De Lexus CT200h, ooit één van de allereerste testauto’s voor femmefrontaal. De kleinste rakker uit de lange en grote Lexus familie. De benjamin. De betaalbare Lexus. De Lexus voor de middenklasser. In 2011 werd de CT200h geïntroduceerd en ik vond het toentertijd al een puike Japanner om mee voor de dag te komen. Ik raadde hem zelfs aan bij vrienden en vriendinnen. Zijn looks en de fiscale bijtelling speelden daarbij een belangrijke rol. En nu is het tijd voor update, vond Lexus. Om de strijd met de Audi A3, BMW 1-serie en de succesvolle Mercedes Benz A-klasse aan te gaan heeft Lexus de afgelopen jaren niet stil gezeten. Powerlady en chief engineer Chika Kako werd aangesteld om de nieuwe CT200h een nieuwe smoel (vette grill), dikke doch aerodynamische bips en verfijndere techniek mee te geven.

LexusCT200h_femmefrontaal_

Powervrouw
Ze wordt aan mij voorgesteld als een filmster. Haar uitstraling is zacht, maar ook krachtig: een powervrouw. Ik heb een interview met de stoere dame die bij Lexus de lakens uitdeelt. Van concept, tot business case en tot akkoord van het definitieve model, is ze verantwoordelijk geweest voor de CT200h. “Het was onwijs leuk, maar niet makkelijk. Ik ben opgeleid als engineer. Deze functie verreist echter zoveel kennis van andere technologieën dat ik nog steeds iedere dag bijleer”, vertelt ze enthousiast. Waarom zouden juist vrouwen in de Lexus CT200h moeten rijden? Chika Kako: “Vrouwen vinden comfort, design en veiligheid belangrijk. Daarnaast zit er nu een verbeterd audiosysteem in, zodat je nog beter van je favoriete muziek kan genieten. En ook de keuze in kleuren is groter, zowel in het interieur als exterieur”. We hebben ook een kort gesprekje over de modelnaam: CT200h. De ‘CT’ staat voor Compact Tourer. De ‘200’ staat voor een 1.8 liter motor die het gevoel geeft van een 2.0 motor, dus vandaar het getal 200 in de merknaam. En de ‘h’ staat natuurlijk voor hybride. Best simpel, mannelijk en fantasieloos om je auto te noemen naar de omvang van de inhoud van de motor. Als u de mogelijkheid had de auto een andere naam te geven, welke naam zou u de CT200h dan geven? Ik overval haar met deze vraag. Maar ze lacht wel uitbundig en ze vraagt of ik een idee heb voor een nieuwe modelnaam voor de CT200h. Want stiekem begrijpt ze mijn vraag en zegt ze: “Dan zou ik dat dolgraag willen weten!”.

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

LexusCT200h_femmefrontaal_Kika

Smooth operator
Verder met de rij-impressie. Ik voel me absoluut niet opgejaagd in de Lexus CT. De benzinemotor en elektrische aandrijving zijn zo subtiel afgesteld dat de CT zich als een ware ballerina door het chaotisch en maffe verkeer van Rome baant. Echt een voelbaar verschil met de oude CT. Het onderstel is soepel, maar stug genoeg zonder sompig te zijn. Ideaal voor lange ritten en je bijrijders worden niet snel misselijk. Hij stuurt direct en sportief. En het lederen stuurtje ligt lekker in de hand. De trekkracht in de ‘eco-stand’ is in vergelijking met het oude type ook verbeterd. Het rijgeluid is tot het minimum beperkt, alsof je in een klein kluisje zit. En het kan nog stiller. Tot 60 km/u rijd je met een volgeladen accu namelijk volledig elektrisch, zonder brandstofverbruik. Dat doet hij dan maximaal twee kilometer lang. Maar als je in de tussentijd remt, optrekt en weer remt, laadt de accu op en kan hij een stuk langer puur elektrisch rijden. Ideaal voor stadsgebruik dus. Ik stel de modus in op ‘Sport’, want hee, Italianen houden nu eenmaal van doorrijden! Het toerental loopt op en ik hoor zelfs een bruut brulletje van onder de knalpot. En ja hoor: met gemak trekt hij binnen 10 seconden een sprint naar 100 km/u. Als een echte Italiaan baan ik me vlot, snel en wendbaar door de stad. Pas echter op met remmen als je net in de auto hebt plaatsgenomen, die is namelijk behoorlijk subiet doch gedoseerd afgesteld. Na twee dagen vervaagde het Lexus logo eindelijk van mijn smoel *knipoog*.

LexusCT200h_femmefrontaal_interieur

Nerdy
De auto zit verder bomvol met de verbeterde technologieën. Voor de social media verslaafde (wel op een P van Parkeerplaats of op de B van Bijrijdersstoel) is er de optie om een WiFi-connectie in de auto te installeren. En lukt het je niet om ergens voor de deur te parkeren, dan maakt het navigatiesysteem een QR-code die je kunt scannen met je smartphone om de eindbestemming te voet te bereiken. Het standaard geluidssysteem heeft een kwalitatieve boost gekregen en als je je oortjes echt wil verwennen, kies je voor het premium Mark Levinson geluidssysteem van Lexus. In het dashboard is verder een enorm lcd-multi display (navigatie/parkeerhulp/audio) opgenomen dat wordt bediend met een lichtgevoelige muisachtige knop op het middenconsole.

Lees ook:  Naar deze vijf auto’s waren jullie het meest nieuwsgierig in 2023

LexusCT200h_femmefrontaal_kofferbak

Shinen
Het interieur is mooi afgewerkt met duurzame materialen. En de keuze in kleur is wat betreft interieur ook reuze. Ik zie acht verschillende soorten stoffen, waarbij de knalrode en helderblauwe kleur voor lefgozertjes is. Ook kan ik hem très chic met wit lederen bekleding bestellen en heeft Lexus paneeltjes naar keuze. Maar de lakkleur vind ik in deze het belangrijkst. Lexus biedt elf kleuren aan. Het gros van de kleuren is christelijk Nederlands, echter de ‘ultrasonic blue’, ‘red’ (felrood) en ‘solar yellow’ zijn dé kleurtjes om te shinen met de Lexus CT200h.

LexusCT200h_femmefrontaal_kleuren

Met de Lexus CT200h wil Lexus vrouwen verleiden verder te kijken dan een Audi A3 of populaire Mercedes A-klasse. Stiekem steekt Lexus in dat segment dus een vingertje op in de klas: ‘je mag mij ook testen hoor!?’ En dat mag wel wat brutaler, vind ik. Want van alle verkochte CT’s (7029) is slechts 12% vrouwelijk eigenaar. En dat terwijl de CT wat betreft luxe én technisch vernuft niet onderdoet voor zijn concurrenten. Het verschil: de rijbeleving. Deze is absoluut meer relaxed. Niet gejaagd maar toch vlot. Voor (zaken)vrouwen die veel rijden, ermee op vakantie willen met hun kids, van klasse én sportiviteit houden en niet persé hoeven te schakelen en te gassen, is de nieuwe CT200h de ideale auto. La Dolce Lexus!

LexusCT200h_femmefrontaal_poolboy

Signature song
“Diamond life, lover boy
He move in space with minimum waste and maximum joy
City lights and business nights
When you require streetcar desire for higher heights”
Sade – Smooth Operator

Nice to know:
Van de Lexus CT200h mag je ruim 136 pk verwachten en een fabrieksverbruik van 3,6 op 100 km. Een significante verbetering ten opzichte van het vorige model en misschien wel de zuinigste in zijn klasse. De nieuwe Lexus is al vanaf 1 maart bij de dealer te bewonderen. Prijzen variëren van 26.690 euro voor de standaarduitvoering tot 35.990 voor de e line uitvoering. Standaard krijg je in de CT200h cruise control, climate control, regensensor, radio met luidsprekers all over en kleine 15 inch wielen. Voor alle extraatjes betaal je meer. Ik reed met de Luxe uitvoering, alhoewel ik liever de F-Sport had getest. Wellicht voor een ander keertje.  P.S. Wederom 14% bijtelling voor deze nieuwe CT200h (= minder hoge lasten per maand voor je leasebak).

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Honda HR-V: Speelruimte
Compleet onherkenbaar is de nieuwe Honda HR-V vergeleken met zijn voorganger. Alleen...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *