Peugeot RCZ R: Snelle Fransman

Vorig jaar wilde FemmeFrontaal Odiel al een beschuitje eten met de ‘normale’ RCZ. Nu de Fransman gekieteld is door de Peugeot sportafdeling is het de beurt aan FemmeFrontaal Evelin om te kijken of deze Fransoos een blijvertje is.

FemmeFrontaal Awesomeness

6 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8

Vorig jaar wilde FemmeFrontaal Odiel al een beschuitje eten met de ‘normale’ RCZ. Nu de Fransman gekieteld is door de Peugeot sportafdeling is het de beurt aan FemmeFrontaal Evelin om te kijken of deze Fransoos, de Peugeot RCZ R, een blijvertje is.

Wat is er veranderd aan de looks? De Peugeot RCZ R heeft nog steeds zijn double bubble figuur met lekkere brede dijen, alleen zijn er nu zwarte dakbogen gemonteerd.  Zijn met titanium omringde Xenon koplampen kijken je helder aan. Hij heeft tweekleurige 19 inch aluminium sloffen gekregen voorzien van de letter R. Die R vindt ook zijn weg op de neus en op de rrrrrrrreet van de auto. De achterspoiler is niet meer instelbaar en de twee uitlaten pronken nu in ieder apart aan de linker en rechtkant van de bumper.

marjolein_reman_fotografie_peugeot_rczr_03

Gordelbutler
Eenmaal in de Peugeot RCZ R zien de fancy kuipstoelen, getooid in leer en alcantara, er retegoed uit. De zitpositie is prima instelbaar, dus al snel zit ik helemaal klaar om deze Fransoos de sporen te geven. Alleen, ik verrek bijna mijn schouder om de gordel te pakken, zo ver zit deze naar achteren. Ik mis een gordelbutler! En een startknop ook trouwens. En nu ik toch aan het zeuren ben: konden die hendels voor bijvoorbeeld cruise control en bediening voor de radio niet als knopjes op het stuur? Die zitten zo gezellig met elkaar verstopt achter het stuur dat je al snel probeert met de hendel van de cruise control van radiozender te veranderen.

marjolein_reman_fotografie_peugeot_rczr_05

InteRRRieur
Zo rondkijkend in de cockpit valt direct op dat Peugeot het zwarte en grijze stiksel in het interieur vervangen door vlammend rood garen. Het kenmerkende R- logo van de Peugeot RCZ R komt terug in de stoelen, de dorpels en in de vorm van een aluminium plakkaat op het middenconsole. Het interieur is mooi afgewerkt en de versnellingspook ligt lekker in de hand. Er is genoeg hoofdruimte, maar neem als passagiers voor de achterbank vooral lenige volwassenen mee want die moeten in standje yoga plaatsnemen. Peugeot heeft rekening gehouden met kleine kids door het plaatsen van een verankering voor een kinderzitje. Trouwens, wat is de ruimte in de kofferbak groot. Voor de kofferbaktest hebben er drie FemmeFrontaal dames in gelegen!

marjolein_reman_fotografie_peugeot_rczr_11

Lekker Snel
Welke innerlijke veranderingen heeft de Peugeot RCZ R ondergaan? Het gedrag van de fransman is serieus veranderd.  Het vermogen is van 200 pk gestegen naar 270 pk, een toename van bijna 40 procent! En dat de sportafdeling van Peugeot veel liefde aan de Fransoos heeft gegeven is te merken, want om die 270 pk uit een 1,6 litertje te peuteren en ook nog eens goed op de weg te krijgen is knap werk. De liefde komt op nog meer plaatsen naar voren. Zo zijn de motor (gaat nu nog sneller, van 0 naar 100 in 5,9 seconden), de wielophanging  (staat nu lager en iets stugger op zijn pootjes) en de remmen (staat nu nog sneller stil) aangepast. De motor is zelfs voor een deel handgemaakt. En omdat het een voorwielaangedreven auto is, is er een Torsen-differentieel gemonteerd (dit zorgt voor betere verdeling van de kracht over de wielen en dus betere stabiliteit en wegligging in de bochten). Het is daarmee niet alleen de meest liefdevolle auto van Peugeot maar ook de snelste productieauto ooit. En moet zelfs beteugeld worden op 250 km per uur.

Lees ook:  Smart #3: Een ritje is genoeg om je hart te stelen

marjolein_reman_fotografie_peugeot_rczr_04

Handjes aan het stuur
Eenmaal op de weg is goed te merken dat de Peugeot RCZ R vele uren op het circuit heeft doorgebracht. Door het aangepaste onderstel bijt hij zich vast in de weg en zelfs op nat wegdek gedraagt hij zich niet als een wild kwispelende hond. Dat maakt dat ik bochten steeds sneller durf te nemen. Geef flink gas en het rode gebied in de toerenteller is vlot bereikt. Snelle sprintjes zijn dan ook onweerstaanbaar. Maar let op! Ik moest beide handen aan het stuur houden als ik het gaspedaal vol vloerde. Het stuur (en de auto) wil dan even onrustig worden en naar links en rechts trekken. Flippers aan het stuur waren misschien wel op zijn plaats geweest Peugeot. De RCZ R is iets verlaagd maar niet zo heftig dat je hobbeltjes op slaksnelheid moet nemen. Wat mij betreft precies goed afgeveerd.  Mijn opgestoken haar blijft dus prima in model zitten. Het spierbalkwekende en spoorzoekende stuurgedrag is door de brede banden ook gebleven, maar dat hoort bij een auto met brede sloffen.

marjolein_reman_fotografie_peugeot_rczr_07

Waar voor je geld
Ik ben dol op dingen die er duur uitzien maar eigenlijk prima te betalen zijn. Bij de Peugeot RCZ R gaat die vergelijking ook wel op. Door het aparte design ziet de auto er duur uit terwijl je er helemaal niet zo diep voor in je portemonnee hoeft te duiken. De auto werd door omstanders op gemiddeld 70.000 euro geschat. Winkelwaarde testauto: 51.666 euro. Het is een Fransoos met fatsoen. Hij ziet er heerlijk uit en heeft de juiste rijeigenschappen zonder te stug afgeveerd te zijn. Bovendien kan je in de achterbak ontzettend veel meenemen. Om Femmefrontaal Odiel te citeren: “Ik duik met plezier het nachtleven met hem in”.

Signature Song
“I’m on tonight
You know my hips don’t lie
And I’m starting to feel it’s right
All the attraction, the tension
Don’t you see baby, this is perfection”
Shakira – Hips Don’t Lie

Lees ook:  Toyota C-HR: Nog steeds gemaakt om op te vallen

Nice to know
De Peugeot RCZ R heeft veel speeltjes standaard: Climate Control, Navigatie, Xenon koplampen met sproeiers, parkeersensoren achter en automatische regenwappers. Het kleurenpallet geeft keuze uit Erythrée rood, Perla Nera zwart, Sidobre grijs en Opale wit. Daarnaast heeft de RCZ R maar een CO2 uitstoot van 145 gr p/km, dat is maar 10 gram meer dan de RCZ en daar wordt moedertje natuur vrolijk van.  Met een opgegeven verbruik van 6,3 l bij 100 km/u houd de Fransoos het drinkgedrag beperkt maar wij zaten daar ruim over heen. Met 47.800 euro is de RCZ R wel dik 10.000 euro duurder dan de RCZ (€37.400), maar dat is hij zeker waard! De full option versie die FemmeFrontaal reed met bijvoorbeeld JBL geluidsinstallatie, piepende parkeermannetjes voor en een dak met carbon kost € 51.666.

Meer fabulous foto’s van de RCZ R door Marjolein Reman ga snel naar Facebook FemmeFrontaal!

 

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Column Evelin: Het karakter van een auto
Een poosje geleden werd mij gevraagd waarom ik zo hartstochtelijk van auto’s...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *