Abarth 695 Maserati Edizione: Kick ass

Fiat weet wel wat lekker is. Naast vaste partner Abarth is het merk ook niet vies van een ménage à trois. Dit keer is Fiat niet alleen met Abarth maar óók met Maserati het bed in gedoken. Ik kijk nu naar de liefdesbaby die hieruit voort is gekomen: De Abarth 695 Maserati Edizone.

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
9 Drive
8 High Heels proof
10 Flirt factor
6 Value for money
8

Fiat weet wel wat lekker is. Naast vaste partner Abarth is het merk ook niet vies van een ménage à trois. Dit keer is Fiat niet alleen met Abarth maar óók met Maserati het bed in gedoken. Ik kijk nu naar de liefdesbaby die hieruit voort is gekomen: De Abarth 695 Maserati Edizione.

En wat een beauty is het geworden. Met de vormen van Fiat, het innerlijk van Abarth en de schoonheid van Maserati zijn de drie merken perfect in elkaar gesmolten. Het beste uit drie werelden: een klein formaat auto die er elegant en chique uitziet maar ondertussen wel heel hard gaat.

Chique de Friemel
Aan de basis staat de Fiat 500C (inderdaad de semi-cabrio variant). Maar de kwaliteit van Maserati sijpelt er overal in door. Ze draagt een mantelpak in de sprankelende kleur Bordeaux Pontevecchio, wat rechtstreeks uit de Maserati schappen komt. En ook haar 17 inch schoeisel kan de goedkeuring van haar grote broer Maserati dragen. Om haar outfit compleet te maken heeft ze sieraden in de vorm van logo’s op de zijkant en achterkant van haar lijf gedrapeerd. Het grijze cabriodakje beschermd haar tegen de regen en als ze het ergens niet mee eens is trakteert ze je op een enorme ‘Maseratibrul’ uit haar twee uitlaatpijpjes.

Abarth695_dakje

Inclusief Glimlach-garantie
Dan de motor van de Abarth 695 Maserati Edizione, een 1,4 liter turbo met 180 pk die van 0 naar 100 sprint in 7,4 seconden. De cijfers 695 verwijzen  naar het aantal cilinders van de Abarthjes van vroeger. Ze laat zich zowel automatisch als handmatig, met flippers aan het stuur, besturen. In de automatische stand kabbelt ze rustig voort alsof ze op kantoor aan het werk is. Maar zet haar in de sportstand en ´flipper-zelf-modus’ en ze verandert van brave kantoorjuffer in een vrouwelijke bokser met de felheid van een schorpioen. Dit is de setting die je nodig hebt. Je schiet de weg over als een pijl uit een boog, (of tenminste zo voelt het) en ook de turbometer op het dashboard doet vrolijk mee. Geef flink gas en het metertje schiet naar rechts. Tussen de schakelmomenten door hoor je de uitlaat roffelen. Zelfs als het slecht weer is, wil je met het dak open rijden om de brulletjes zo goed mogelijk te horen. En mocht er zich een noodsituatie voordoen, dan zorgen haar door Brembo geleverde remmen ervoor dat ze snel stilstaat.  Ik blijf maar glimlachen..

Lees ook:  Lotus Eletre S: vorstelijk vertoeven

Abarth695_dashboard

Maar let op,  ze verwacht wel manieren van je en dat betekent dat je haar niet zomaar elke bocht in kunt gooien die je tegen komt, want onderstuur ligt op de loer. En dan straatje keren.. het lijkt wel of ze haar draaicirkel rechtsreeks van haar grote broer heeft afgekeken. Die is veel te groot voor dat formaat autootje!

Kleintje met GT Allure
Er worden wereldwijd maar 499 exemplaren van deze pocket rocket gemaakt (een afgerond getal vinden ze bij Maserati niet ‘chique’). Ik rijd nummer 367 aan het plaatje in het interieur te zien. En nu ik toch het interieur aan het bekijken ben valt mij op dat de stoelen worden omhelst door hetzelfde beige leer wat ook in bijvoorbeeld de Maserati Ghibli zit. Om nou te zeggen dat ook ik omhelst word door de stoelen is wat te veel van het goede, maar het zit prima. Het dashboard en een deel van  de deurpanelen missen wel een lapje leer, want dat is van plastic. Maar het met leer beklede stuur met stiksels in de Italiaanse vlag maakt veel goed en ligt lekker in de hand. Via het stuur is de boordcomputer te bedienen en de ‘aluminium’ flippers zijn ook voor kleine handen (zoals de mijne) goed te bedienen. Het middenconsole is van ‘carbon’ en  de vloermatten hebben een likje leer meegekregen.  De weg vind je via een zelf te monteren navigatiesysteem van TomTom, niet vergeten dus om die in je tas mee te nemen als je de auto verlaat.

Lees ook:  XPENG P7 Performance: De proef op de som

Abarth695_kontje

Het is onmogelijk om te vergeten dat je in een Abarth 695 Maserati Edizione zit want de logo’s en tekst staren je aan op het stuur, deurdorpels, rempedaal, middenconsole en stoelen. Zelfs op de tankdop heeft de Abarth-schorpioen zijn weg gevonden. Met het instrumentarium heeft klokkenmaker Jaeger zich bemoeid en JBL zorgt voor de muziek in de oortjes. Als je niet te lang bent kan je ook achterin prima zitten. En de achterbak is, ondanks het cabriodakje, groot genoeg voor zeker twee lederen reiskoffers van Tramontano. Die je er als cadeautje ook bij geleverd krijgt.

Abarth695_voor

Maserati prijskaartje
Bij het horen van de prijs wordt een traantje weggepinkt. Ook hier zien we Maserati invloeden terug. Want voor €46.650,  kan je ook een aardige middenklasser kopen. Toch is er zeker wel een doelgroep voor deze Abarth 695 Maserati Edizione gezien ze bijna uitverkocht is. In Nederland is ze trouwens een zeldzaamheid want er scheuren er maar vijf rond. Dit is een auto voor een dame die overdag in haar mantelpak naar het werk gaat en in de avond helemaal los gaat op de neus van haar tegenstander in de boksring. Elegantie met bokshandschoenen aan.

Bekijk de volledige fotoshow van de Abarth 695 Maerati Edizone terug op Facebook!

Signature song
“Looks like a girl, but she’s a flame
So bright, she can burn your eyes
Better look the other way
You can try but you’ll never forget her name”
Alica Keys, girl on fire

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Meneertje Winter Tips
Het is half zeven ’s ochtends als de wekker gaat. Ik kruip...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *