Maserati GranCabrio Sport: Dropdead gorgeous

Is het ‘t oogstrelende lijnenspel, waarbij elk lijntje prefect in elkaar overvloeit? Of zijn het de indrukwekkende uitlaten, die zorgen voor hysterisch gebrul? Of zijn het de helderblauwe remklauwen in de zwarte velgen, die haar zo onweerstaanbaar maken? Ik kan werkelijk geen foutje in het design van de Maserati GranCabrio Sport ontdekken.

FemmeFrontaal Awesomeness

9 Comfort
10 Drive
8 High Heels proof
10 Flirt factor
7 Value for money
8.8

Eerlijk is eerlijk, ik heb al tig rondjes om haar heen gelopen maar nog steeds kan ik mijn ogen niet van haar afhouden. De Maserati GranCabrio Sport waar ik nu naar kijk is zo’n sexy auto. Ik kan maar niet besluiten wat ik het mooiste aan haar vind.

Is het ‘t oogstrelende lijnenspel, waarbij elk lijntje prefect in elkaar overvloeit? Of zijn het de indrukwekkende uitlaten, die zorgen voor hysterisch gebrul? Of zijn het de helderblauwe remklauwen in de zwarte velgen, die haar zo onweerstaanbaar maken? Ik kan werkelijk geen foutje in het design ontdekken.

Ruimte
Dit is de eerste officiële vierzitter cabrio die Maserati uitbrengt.  En hoewel  de beenruimte achterin bij de meeste cabrio’s van ‘been-bloedvat-afsluitende-kwaliteit’ is, hebben mijn benen hier meer ruimte. Dat komt vooral door de lengte van de Maserati GranCabrio Sport. Ze is namelijk bijna vijf meter lang, en dat is best een eind. Om een vergelijking te maken: een Mercedes E-klasse is zelfs 20 cm korter. Het gekke is dat ze er helemaal niet zo kolossaal en zwaar uitziet, ze oogt heel rank. Maar let op met inparkeren, want een inschattingsfoutje is zo gemaakt en schade aan een Maserati staat niet op mijn verlanglijstje.

Maserati Gran Cabrio_interieur

Achterin is dus voldoende beenruimte. De stoelen staan alleen vrij rechtop, dit beperkt meteen de hoofdruimte voor lange personen op de achterbank als de kap dicht zit. Met de kap open is dit natuurlijk geen probleem. Alleen, eenmaal vol gas op de snelweg vliegt op de achterbank door de hoeveelheid wind mijn lipstick bijna van mijn lippen af. Terwijl voorin mijn haar zelfs redelijk in model blijft zitten. Maar ach, een cabrio is er niet voor de snelheid toch? Daar cruise je mee over de boulevard. Langs de terrasjes. Of over de PC Hooft. Met in de achterbak ruimte voor niet meer dan drie schoenendozen en een klein boodschappentasje. Dat is dus even behelpen. Logisch ook, want het canvas van het cabriodak moet natuurlijk ergens in opgeborgen worden.

Lees ook:  Fiat 600e: comeback kid

Maserati Gran Cabrio_dashboard

Perfecte outfit
Als ik me in de bestuurdersstoel laat zakken valt op dat de mooi gevormde grijze lederen stoelen, met blauwe stiksels, blauwe remklauwen en het blauwe canvas dak als een perfect matchend outfit passen bij de grijze kleur van de Maserati. Maserati biedt trouwens vele kleurencombi’s aan, dus mix en match naar keuze bij een nieuw exemplaar. Het leer is heerlijk zacht en ruikt lekker, zit comfortabel ook. Ik mis alleen wat leder op het dasboard. Dat is dus van plastic. Het stuur is aan de onderkant afgevlakt en de flippers aan het stuur zijn formaat Dombo-oren. Dat heeft dan weer als voordeel dat je ook kunt schakelen als het stuur niet recht staat.

Oudere dame met kennis
Het eerste model Maserati Gran Cabrio Sport rolde in 2010 van de band en dat maakt haar anno 2014 dus al vier jaar oud. Dat is wel te merken aan het interieur en de gadgets in de auto. Echte gadgets zijn er namelijk niet. Zo is er geen achteruitrijcamera (gemis), is het navigatiesysteem verouderd en zijn de knopjes op het dasboard ook aan een update toe. Ook een USB-aansluiting kan ik nergens ontdekken. Het lijkt wel een oudere dame die een onwijs goede facelift heeft gehad. Van buiten ziet ze er echt stunning uit, maar van binnen is het een vrouw op leeftijd.

Maserati Gran Cabrio_logo

Echter wel een dame met kennis, want de motor weet van wanten! Het is een  4,7 liter V8 motor met 460 pk. Het effect: een sprint van 1 naar 100 km/u  legt ze in vijf seconden af. Dankzij een geavanceerd systeem ,wat Skyhook heet, wordt de demping van de auto automatisch aangepast wat het rijcomfort vergroot en ervoor zorgt dat ze als een volleerde ballerina over het asfalt zweeft.  Ze stuurt licht. Maar met een gewicht van bijna 2000 kg is ze wel wat aan de zware kant. Dit merk je vooral bij snel en hard insturen van bochten op binnenweggetjes. Maar, het is dan ook een cabriolet en die zal eerder als cruiser worden gebruikt dan als scheurbak. De Maserati GranCabrio Sport is alleen leverbaar met een automaat en optioneel zelf schakelen (dus flipperen).  Zelf schakelen blijft (behalve in de file) een aanrader en al helemaal in de Sport modus. Druk vooral die knop in! Dit zorgt ervoor dat ze van ballerina  in een tangodanseres transformeert.  Ze wordt vuriger, reageert sneller op het gas, haar bewegingen worden directer en de passie vindt hartstochtelijk haar weg via de uitlaat.

Lees ook:  Aston Martin DB12: ‘s Werelds eerste Super Tourer

Maserati Gran Cabrio_wielen

‘Oor’gasme
En hartstochtelijk is ze. Wat een tovenaars zijn ze daar bij Maserati. Het geluid is werkelijk fan-tas-tisch! In de zeikende regen zou ik zelfs nog met de kap open rijden. Elke keer als ik gas geef zie ik mensen de nekspieren verrekken om de Maserati GranCabrio Sport te bekijken. Een voetganger dacht zelfs dat er een motor voorbij kwam… Die glimlach op mijn gezicht krijgt zelfs Bob de Bouwer er met een bijtel niet meer af! En Odiel, zij grijnst nog steeds. Dat is dan ook meteen het sterkste wapen van deze brullende vierzitscabrio, de FUN-factor. Want voor € 221.836  kun je ook een huis kopen. En met een door ons genoteerd verbruik van 12,5 liter per 100 km lust ze een aardige slok benzine.

Maar wat is ze mooi én sexy. En heb ik al verteld over het geweldig verslavende motorgeluid! Alles is haar vergeven. Deze Italiaanse dame is een en al emotie. En rijden in haar geeft zo’n bijzonder gelukkig gevoel dat ze dat geld op de een of andere manier dubbel en dwars waard is. Voor de liefhebber dan….

Maserati Gran Cabrio_

Signature Song
“You the it girl,
hey hey, my inspiration
My compass spinnin’,
baby, it’s the right destination”
It girl – Pharrell Williams

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Rijklaarmaakkosten worden eindelijk inzichtelijk!
Vorig jaar schreven wij er nog een artikel over: Rijklaarmaakkosten, zin of...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *