De auto van autojournalist Jolie Jacobs

Het was haar droom. Auto’s testen. En haar droom is uitgekomen. Ze is freelance redacteur van autoglossy Carros én heeft haar een eigen autorubriek in Intermediair en Gooisch…als lifestyle. Jolie Jacobs. Journaliste en helemaal maf van Italiaanse auto’s. Zelf rijdt ze in een Lancia Ypsilon: “Als ik in mijn Ypje stap voel ik me op en top vrouw!”

Beroep: journalist met een voorliefde voor auto’s en radio maken
Leeftijd: thirtysomething
Levensmotto: ‘Geef nooit op’
Rijdt een: Lancia Ypsilon uit 2004 (95 pk)

Het was haar droom. Auto’s testen. En haar droom is uitgekomen. Ze is freelance redacteur van autoglossy Carros én heeft haar een eigen autorubriek in  Intermediair en Gooisch…als lifestyle. Jolie Jacobs. Journaliste en helemaal maf van Italiaanse auto’s. Zelf rijdt ze in een Lancia Ypsilon: “Als ik in mijn Ypje stap voel ik me op en top vrouw!”

Klein. “Ik heb mijn Ypje gekocht toen ik in een piepklein en smal straatje in Utrecht ging wonen. Ik heb er mijn Alfa Romeo 156 sportwagon voor ingeruild. Ik was echt verliefd op die grote Italiaan. Maar hij was totaal niet praktisch. Te lang en te breed.  Ik heb het lang vertikt om in een klein autootje te rijden.  Maar goed,  zie hier: zeg nooit nooit.”

Eigenzinnig. “You hate it or you love it. De Lancia Ypsilon. Ze heeft geen wulps kontje, waar  de meeste mensen  voor vallen. Toch is mijn Ypje mooi en eigenzinnig. Het Italiaanse lijnenspel van Lancia is gewoon anders, daar houd ik van. Ik vind het interieur heel ladylike door het duotone leer in de kleuren wit en zand en er zit een vet geluidssysteem in van Bose. Verder heeft mijn versie alle opties die ik maar kan wensen.”Jolie Jacobs_website

Vrouwenauto. “De Lancia Ypsilon vind ik zeker geen vrouwenautootje, anders had ik mijn Lancia niet gekocht. In Nederland is ze minder geliefd dan bijvoorbeeld de Fiat 500 of MINI. Als heel Nederland in een bepaalde auto rijdt, hoef ik die auto  niet meer. Ik wil iets hebben wat meer ‘eigen’ is. Ik ben veel in Rome en daar rijden zowel mannen als vrouwen in dit autootje en wordt dus niet persé gezien als een vrouwenautootje. In Nederland is dat sneller het geval bij een kleinere auto. Met alle krappe weggetjes en parkeerplekken in de eeuwige stad is het ook veel te onhandig om in bijvoorbeeld een grote Maserati rond te rijden.”

Lees ook:  Audi A1 citycarver: een A1 met een stadse twist

Italie. “Voor mijn studie heb ik in Rome en Perugia gewoond. En nog steeds kom ik er regelmatig. Daar voel ik me echt thuis. Als ik toentertijd bij mij, in Rome, in de straat keek, waren van de 54 auto’s zeker 39 beschadigd. Deuken, schrammen, deuren die niet meer open of dicht konden of auto’s die met duck tape aan elkaar hingen. In Italiaanse steden is een auto een gebruiksvoorwerp. In Nederland zien we een auto toch meer als statussymbool.”

Victor Muller. “In 2010 produceerde ik voor Radio 1 ZomerNachten met Victor Muller,  CEO van Spyker en Saab. Hij was de gastheer van het radioprogramma en ik bereidde hem daarop voor. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk en zo gaf hij me het laatste zetje om me te gaan specialiseren.”

Lef. “Maar hoe kom ik ertussen?  Het draait in mijn verhalen niet om techniek. Door het radioprogramma ben ik er achter gekomen dat dat ook helemaal niet hoeft. Het was uiteindelijk een persoonlijk verhaal.  Na een poosje heb ik de stoute schoenen aangetrokken en Carlo Brantsen, hoofdredacteur van de autoglossy Carros, gebeld met de vraag: ‘Mag ik voor Carros een artikel schrijven’? Ik durfde eerst helemaal niet te bellen. Gelukkig zei Carlo ‘Ja’! Ik sprong een gat in de lucht. Zo blij was ik.”
Jolie Jacobs_femmefrontaal_proost
Rollende start. “Inmiddels schrijf ik als freelance journaliste voor ‘Carros’, heb ik een eigen autorubriek in ‘Gooisch… als lifestyle’ en ‘Intermediair’. Ook schrijf ik over Italiaanse auto’s voor de ‘Smaak van Italië’.”

Autoheld. “Als het om auto’s gaat is mijn broer, Perry, niet alleen mijn inspiratiebron, maar ook mijn wandelende encyclopedie.  Hij heeft me vanaf mijn jeugd lichtelijk geïndoctrineerd met zijn kennis en liefde voor auto’s. Als ik iets niet weet, raadpleeg ik hem. Hij heeft altijd bijzondere weetjes over merken, aandrijftechnieken of pk’s. Hij belt me ook vaak op met ideeën voor artikelen. En we gaan altijd samen met zijn zoontjes naar auto-events.”

Lees ook:  Volvo S60: Zakenauto pur sang

Automannen. “Mannen reageren vaak verrast op mijn werk als autojournalist. In eerste instantie vinden ze het stoer en zijn ze onder de indruk. Daarna gaat er bij enkelen een knop om en denken ze: ‘shit, die zit in mijn territorium te snuffelen. Soms word ik dan getest op mijn autokennis. Ik moet daar altijd om lachen. Leven en laten leven denk ik dan.”

Stijliconen. “Maserati, Alfa Romeo en Jaguar vind ik fantastisch. Maserati is exotisch en ongrijpbaar, lees onbetaalbaar, maar met de meest sexy sound van alle auto’s. Alfa Romeo is wat meer zoals ik zelf ben én voor mij tenminste nog betaalbaar. En Jaguar is de uitzondering op de regel. Wat een mooi merk is dat, en het geluid van de F-Type…Wauw! Waanzinnige auto’s maken die Britten.”

Guilty pleasure car. “Ik zou weleens in een  Ford Mustang uit 1968 willen rijden. Voor één keertje in zo’n echte “pornobak” rondblazen lijkt me heerlijk!”

Testauto. “Onlangs heb ik voor Intermediair de BMW 3-serie en de New Beetle ‘Beetles Edition’ cabriolet getest. Nieuwe auto’s testen is leuk, maar interessanter vind ik de verhalen van de eigenaren achter de auto.  Als er geen menselijk verhaal in zit, heeft het vaak geen ziel.  Ik ben altijd op zoek naar mooie achtergrondverhalen. Ik zoek overigens nog een mooi verhaal van een eigenaar van een oude Maserati of  Porsche. Tips van FemmeFrontaal lezeressen zijn altijd welkom!”

Fotografie: Marjolein Reman | marjoleinreman.nl
Jolie schrijft als journaliste naast autoverhalen ook human interest artikelen. Nieuwsgierig naar de artikelen van Jolie Jacobs. Op haar website heeft ze er een paar gebundeld.

Comments

comments

More from Odiel Mennink

BMW Z4 roadster: Beauty and Brains

Wist je dat de winter de beste tijd om een cabriolet te...
Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *