BMW M235i: Met de M van Meesterlijk!

In de huidige modellenreeks van BMW komen er naast de bestaande M modellen - dat zijn de sportiefste modellen van BMW - ook ‘M-versies’ op de markt. Deze sportversies moeten ‘de leegte’ vullen tussen de standaardmodellen en de hardcore M-modellen. FemmeFrontaal test de meesterlijke, schrijft u mee, BMW M235i.

FemmeFrontaal Awesomeness

8 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
8 Flirt factor
7 Value for money
8.2

In de huidige modellenreeks van BMW komen er naast de bestaande M modellen  – dat zijn de sportiefste modellen van BMW – ook ‘M-versies’ op de markt. Deze sportversies moeten  ‘de leegte’ vullen tussen de standaardmodellen en de hardcore M-modellen. Het lijkt een beetje op  wat Audi al doet met haar S en RS modellen.  En voor Audi werkt het, dus waarom niet voor BMW. FemmeFrontaal test de meesterlijke, schrijft u mee, BMW M235i!

Met de komst van het nieuwe M-modellengamma geeft BMW de coupés alleen nog maar even cijfers. Denk aan M4, M6 enz. De modellen met oneven cijfers, zoals de M3 en M5,  komen er alleen in een vijfdeurs variant. De productie van de niet zo mooie, maar oh zo vermakelijke, 1 serie coupé is al even gestaakt dus het werd tijd voor een opvolger in de vorm van de 2 serie coupé.  En omdat het nog even wachten is op de M2 komt BMW nu met de M235i.

BMW M253i_compleet

Rondingen en lijnen
De BMW M235i heeft duidelijke BMW 4 serie trekjes en dat staat haar goed. Het maakt haar een stuk  volwassener dan de 1 serie coupé die meer leek op een opgeschoten puber aan de anabolen. De BMW M235i heeft een prachtig figuurtje met rondingen en lijnen op de juiste plaats. De motorkap heeft een mooie wulpse ronding en de lijn aan de zijkant, waarmee de A-stijl met het achterlicht verbonden wordt, is perfect. De bumper zorgt voor een agressievere uitstraling; met haar valt niet te sollen. Ik begrijp alleen de grijze spiegelkappen niet. Die matchen bij geen enkel deel van de auto en doen denken aan de S en RS modellen van Audi, die hebben dit namelijk al jaren op die modellen…

BMW M235i_achterkant

M-sausje
Wat interieur betreft is het wat van BMW verwacht mag worden: clean en zonder al te veel fratsen. Met een 8,8 inch navigatie en mediascherm op het dashboard en iDrive, wat eenvoudig te bedienen is. Het driespaaksstuur, het leer en  de ‘aluminium’ accenten geven de cockpit een strakke uitstraling. Omdat ze het M-sausje heeft gekregen zie ik het M-logo ook in het interieur terugkomen. De leren stoelen in de BMW M235i zitten comfortabel en bieden genoeg steun. Ruimte voorin is prima. En hoewel het achterin geen zee van ruimte is, is het voor een coupé voldoende. Datzelfde geldt trouwens ook voor de achterbak, met 390 liter kan je er voldoende in kwijt.

Lees ook:  Toyota Yaris Cross (2024): subtiele veranderingen, groots effect

BMW M235i_interieur_

Jagen als een kat
Onder de motorkap vind ik een 3 liter motor zes in lijn (= zes cilinders) met 327 trappelende paardjes die worden geholpen door een twinscroll turbo, dat is er dus één (de uitlaatgassen per cilinder jagen de turbo aan via twee kanalen in plaats van een groot kanaal).  Ik reed het exemplaar met achttrapsautomaat (en flippers aan het stuur), wat de BMW M235i van 0 naar 100 in 4,8 seconden laat galopperen. Roeren in een zesversnellingsbak kan trouwens ook; BMW ruilt de automaatbak gratis voor je om. Al adviseer ik je om dat niet te doen, want de automaat schakelt sneller. Deze M-variant krijgt allerlei M-speeltjes mee: zoals grote remmen en een sportiever onderstel.  Ze jaagt op bochten zoals een kat op een insect jaagt. Wenbaar en scherp, alhoewel ik nog steeds moet wennen aan de wat kunstmatige besturing, deze wordt namelijk elektronisch geassisteerd.
Zet haar in de Sport + stand met ESP uit en ze zwaait zwierig in de bochten met haar kont, maar tegelijkertijd is ze toch voorspelbaar en makkelijk te corrigeren. Het onderstel voelt niet overdreven stug en het geluid is nog redelijk beschaafd te noemen.

BMW M235i_heel

Vegetariër bij de Mc Donalds
Het ‘gekke’ aan deze Beemer is dat haar gedrag ook 180 graden gedraaid kan worden door haar in de ECO-promodus te zetten. Hiermee ondergaat ze een gedaanteverwisseling en verandert ze van benzineslurper in benzinebespaarder. En hoewel een Eco-stand op een M-versie mij overkomt als een vegetariër die bij de McDonalds eet, het werkt wel.
Als ik de rem gebruik of loslaat wordt er energie opgeslagen in de accu, daardoor hoeven onderdelen van de motor minder hard te werken en  dit resulteert dus in een  lager benzineverbruik zonder vermogen in te leveren. De BMW M235i is een auto die ik flink kan laten blazen, maar waar ik ook rustig als een spinnende kat mee op de weg kan rijden zonder het gevoel veel vermogen te verliezen.

Lees ook:  PEUGEOT E-3008 (2024): met deze EV tik je straks de 700 km range wél aan

Teleurstelling
Maar dan de prijs… Duw de dealer € 59.381 in zijn hand en de standaardvariant BMW M235i (met automaat) is de jouwe. Voeg daar wat extra opties aan toe in de vorm van een High Executive pakket (met bijvoorbeeld instelbare verwarmde stoelen van leer, airco, cruiscontrole en navigatie) en een Comfort pakket (met bijvoorbeeld keyless entry en start,  sfeerverlichting, netten om spullen in op te bergen en een Harman Kardon geluidssysteem), dan loopt de prijs a snel op tot € 72.030. Dat is een aardige smak geld voor een 2 serie met een sportsausje….  Misschien toch nog maar wachten op de ‘echte’ M2?

Signature Song
“Cause all of me
Loves all of you
Love your curves and all your edges
All your perfect imperfections”
John Legend – All of me

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
Countach vs Huracan: Verleden vs Heden
Onlangs had ik het voorrecht om in twee beesten van Lamborghini’s te...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *