De Lexus NX 300h F-Sport, één van de meest opvallende SUV’s van het jaar. Het design van de auto doet mij denken aan (h)eerlijke chocolade van Tony Chocolony: met schuine, puntige en rechthoekige blokjes! Sta dan ook te trappelen om de NX300h voor FemmeFrontaal te proeven en te beleven!
De neus van de Lexus NX300h F-Sport wordt gevormd door een immense grill en een set loensende LED koplampen die respect afdwingen bij je mede weggebruikers. Ik test de meest gelikte versie, de F-Sport ter waarde van 69.435,- euro, met onder meer extra dikke wielen (18 inch), sportstoelen, F-Sport badges en een zwart hemeldakje. De hoofdletter ‘F’ staat voor Fuji Speedway, het beroemde Japanse circuit aan de voet van Mount Fuji. De kleine letter ‘h’ staat voor hybride. Dat is een combinatie van een 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor. Het instapmodel (de standaard versie) is alleen met voorwielaandrijving. Alle andere versies hebben vierwielaandrijving.
Naast de F- Sport (witte chocolade) is de Lexus NX 300h in verschillende smaken te verkrijgen, van: ‘standaard’ (melkchocolade) tot ‘business line’ (pure chocolade) tot aan de ‘president line’ (pure chocolade mét hazelnoot).
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur is het een oase van rust in de Lexus NX 300h F-Sport . “Wat is het stil om je heen, waar ben je?” vraagt mijn vriend me nieuwsgierig via telefoon als ik handsfree bel. “In de Lexus!” roep ik enthousiast terug. “Hoor je dat echt niet dan? Ik rijd namelijk best snel”. Nee dus, alsof je een speld kan horen laten vallen, zo stil is de Lexus NX 300h van binnen. De ene keer volledig aangedreven door een elektromotor en de andere keer aangespoord door zowel de elektro- als de benzinemotor. Om te horen dat ik écht rijdt schuif ik de Japanse sound symposer open voor wat vrooommm-geluid in de NX. Tot ongeveer 65 km/u rijd ik met een volgeladen accu volledig elektrisch, zonder brandstofverbruik. De NX300h kan wel sneller hoor, zeker de F-Sport. Omdat te doen stel ik de modus in op Sport+ en maak me klaar voor mijn favoriete hobby, flipperen! De G-krachtsensor en toerental springen in het oog in het dasboard, leuk! En ja hoor, met gemak trekt hij met zijn bijna 200 pk binnen 9 seconden een sprint naar 100 km/u. Okay, een spannende bochtenverslinder is het niet, verre van, geen enkele SUV is dat, daarvoor is hij simpelweg te zwaar en staat hij te hoog op zijn wielen. Wel kan ik in de F-Sport versie de rijeigenschappen aanpassen naar gelang het wegdek.
Hij zit strak in zijn vel met een zwarte lederen dashboard en lederen stuurwiel met dubbele stiksels aan de buitenkant. Kwalitatief erg mooi afgewerkt, ook de zetels; city chic in bordeauxrood. De fraai afgewerkte cockpit is verder verpakt met een duizelingwekkende reeks van technische snufjes en gadgets. Waar is Salamander Klöpping als je hem nodig hebt? In de voorruit weerspiegelt, via het head-up display, de snelheid die ik rijd. Een aangename optie waar ik al snel aan gehecht raak. Daarnaast hoef ik mezelf nauwelijks meer te bewegen in de automatisch verstelbare stoelen en subtiele stoelverwarming. Als ik maar niet in slaap val! Maar dan heb ik weer het allerlei veiligheidssystemen (advanced pre-crash safety) die me waarschuwen wanneer ik vermoeid raak of onbedoeld de rijbaan verlaat. Verder beschikt hij, als je dat wil, over adaptive cruise control (automatisch afremmen bij naderende file), bird eye parking camera (om hem schadevrij te parkeren), dodehoekassistent (om de fietser naast me in de gaten te houden) én een licht gevoelige touchpad voor de infotainment- en navigatiescherm. Maar het allerleukste snufje in de Lexus NX 300h is toch wel het zwarte kleine teppanyaki plaatje waarop ik mijn IPhone draadloos kan opladen! Hiervoor moet ik echter wel mijn oude iPhone 4S eerst in een zwart hoesje plaatsen, het eruit halen van mijn smartphone uit het hoesje kost me helaas mijn mooi gestylde nagels….snif.
Op de achterbank kan ik me ook prima laten chauffeuren en de bagageruimte is groot genoeg voor de bagage van vier volwassenen. Ik moet alleen even geduld hebben bij het openen van de kofferbak. Laten we zeggen dat de Lexus NX300h er zijn tijd voor neemt, ik klokte 10 seconden voordat de klep helemaal openstond.
En zoals in de meeste ‘Lexussen’ is ook de Lexus NX 300h F-Sport goed voor de huid. Huh? De NX 300h is standaard uitgerust met nano technologie. Het systeem werkt in combinatie met de airconditioning en brengt ionen in de lucht welke vervolgens de lucht zuiveren, absorberen geurtjes en de lucht iets vochtig houden. Dit voorkomt uitdroging van huid en haar en dat scheelt weer dure crèmes en conditioner en een bezoekje aan de huidspecialist.
Een gezellig kliekje auto’s, gedomineerd door de BMW X3, Audi Q3 en Range Rover Evoque, heeft theevisite gekregen uit Japan! En zoals je kunt verwachten van een hybride doet de Lexus NX300h net ietjes langer over een reepje chocolade bij de thee. Hij verbruikt namelijk 1 liter op 19 km (zuinig!). En ook is de prijs voor een premium SUV van Lexus net iets aantrekkelijker. Dus ben je Europese SUV’s een beetje zat, houdt je van een stoer design, veel ruimte, luxe rijden en heb je money to spend? Maak dan eens proefrit in deze machine. Want dat is toch echt de enige manier om zelf te ervaren wat een Lexus NX300h anders maakt dan andere SUV’s.
Signature song
“I stay on that hussle,
I flex that little muscle
Hate to bust your bubble
I’m on that other level”
Will.I.am feat. Justin Bieber, That Power
Nice to know
Totaalprijs van deze testauto, de Lexus NX 300h F-Sport is 69.435,- euro (extra opties: metallic lak en head-up display, automatic high beam en lane keep assist, t.w.v. 2.150,- euro). De vanaf prijs voor een standaard Lexus NX300h ligt rond de 46.000 euro, in de lease betaal je dan ongeveer 729 euro per maand. De lakkleuren zijn ingetogen, maar met Sonic white, morello red en ultrasonic blue val je nog steeds lekker op!
Photocredit: Lars Oosterveen!