Een kleine facelift en enkele cosmetische correcties waren nodig om van de BMW 1 Serie weer een jonge God te maken. En daar staat hij dan, flink uitgedost, in de kleur van de Nederlandse leeuw, op me te wachten voor een roadtrip door Portugese bergdorpjes.
Ik test twee versies van de nieuwe BMW 1 Serie: de 120d xDrive – met vierwielaandrijving – en de M135i – het snelste snoepje. Voor de zakelijke markt in Nederland gelijk de twee minst interessantste versies van de BMW 1 serie, want of te duur voor in de bijtelling en of te duur in de aanschaf. Helaas pindakaas, de populaire BMW 116i (benzine) en BMW 118d (diesel) zijn simpelweg niet voorhanden om te testen. Dus hup test ik gewoon de Bimmers die ze in het buitenland wel met veel enthousiasme aanschaffen, de allerlekkerste en meest kostbare versies (knipoog).
In de kliniek
Chirurg BMW heeft flink zijn best gedaan op zowel de neus als de bips van de nieuwe BMW 1 Serie. Belangrijkste onderdelen van de neuscorrectie zijn de nieuwe imposante grill voorzien van bredere spijlen in de BMW-nieren én verse LED-koplampen wat hem direct een vet stoere blik oplevert. De bilcorrectie is ook zeker geslaagd. Want waar ik voorheen dacht als ik achter een BMW 1 serie reed: ‘Is het een VW Polo?’ is dat beeld nu verdwenen! Ook hier heeft Chirurg BMW zo lang aan de billen van de 1 Serie geboetseerd dat de Polo-billen hebben plaatsgemaakt voor een BMW-bad-ass met achterlampen die mooi doorlopen in de achterklep van de BMW 1 serie.
Tinderen
Bij het instappen proef ik direct de kwaliteit en Duitse degelijkheid van de nieuwe Einzer. De sportzetel van de nieuwe BMW 1 35i zit me als gegoten, en lekker strak om het lijf. Voor de wat forser gebouwde vrouw of man allicht iets te krap. Maar voor mij voelt het alsof ik mijn favoriete lederen jackie aantrek. Verder oogt het dashboard herkenbaar; classy met een ‘less-is-more-attitude’. Gelardeerd met details in hoogglans en kleine technische updates.
2015 gadget-proof dus, met standaard automatische airco, regensensor, BMW radioprofessional met DAB (dé toekomst voor radio luisteren) en iDrive bedieningssysteem. Navigatie is niet standaard op de 1 Serie, maar optioneel. Ook een praktische optie is de Parking Assistant nieuwe stijl. Deze kan de Einzer namelijk in zijn geheel ook automatisch haaks op de weg inparkeren. Handig! Daarnaast is het bekende BMW ‘Connected Drive’ een mooie optie. De Einzer ‘praat’ je dan bij over het laatste nieuws, de weerberichten en je updates op Twitter en Facebook. Maar, dé ultieme optie is toch wel de BMW ‘Personal Assist’. Met één druk op de knop bel je vanuit de auto naar een aardig BMW-mannetje in München en vertel je hem of haar wat je wilt weten of geregeld hebben. Je schoonmaakster vervangen doet hij niet, maar een restaurant reserveren en dit vervolgens in je navigatie instellen doet hij wel. Ook kan hij alle technische gegevens van de auto uitlezen als je hiervoor te lui bent of als je niet precies weet hoe je dat moet doen. En als blijkt dat je niet uitgekletst raakt met deze leuke BMW man of vrouw, kun je allicht vragen om een date…
Speelbeest
Ik richt me weer op mijn afspraakje. Het dikke stuurwieltje in de BMW M135i aai ik lief en ik bereid me alvast voor op het messcherpe bochtenwerk, het subiet remmen voor de bocht en het rap roeren in de versnellingsbak. Hij herbergt namelijk 326 pk (zes cilinders mensen!) onder de motorkap. Let’s kick some M-Gass! Uit de uitlaten hoor ik een kunstmatig maar verslavende brul en hij lanceert me veilig van de ene bocht naar de andere bocht. Wat een heerlijk en compact speelbeest is dit! Ook al kan ik hem in de comfort+ stand zetten, ik doe het niet. Deze rijbeleving is te gaaf!
Vierwiel-aandrijving-pret
Van een handgeschakelde puppy op wielen schuif ik in de zetels van de degelijke en veilige, want vierwielaandrijving, BMW 120d xDrive. De adrenaline verdwijnt als sneeuw voor de zon en ik voel me relaxed worden. Het onderstel van de 120d staat op standje comfort, alsmede ook het stuurgedrag (met iets meer speling) en mijn rechterhand kan ik nu rustig aan het stuur blijven houden want de xDrive waarmee ik rijd is een automaat versie, geen handgeschakelde bMW. Een ideale cruiser. Niet alleen voor ellenlange ritten op de Deutche autobahn maar ook voor in de bergen. Want met vierwielaandrijving aan boord hangen je medepassagiers geen moment aan de paniekhendel wanneer je een bocht trotseert of een berg beklimt. De rijstabiliteit van deze slimme vierwielaandrijving is echt magnifiek doordat de BMW 120d xDrive na een krappe bocht automatisch snel op acceleert en zich gelijk daarna alvast opmaakt voor de volgende haarspeldbocht.
Eindoordeel
De Lexus CT200h en Audi A3 hadden al een bezoekje gebracht aan de plastisch chirurg en plaatselijke gadgetfreak. Nu mag de BMW 1 Serie zich ook weer kwalificeren als jonge God op wielen in het hitsige C-segment. De nieuwe BMW 1-serie is niet het goedkoopste in de rij van hatchbacks. Maar het luxe gevoel aan boord van de 1 Serie maakt het aanschaffen van de nieuwe Einzer meer dan waard. En anders overtuigd koekiemonster je wel…
Signature song
“N-now th-that that don’t kill me
Can only make me stronger
I need you to hurry up now
Cause I can’t wait much longer”
Kanye West – Strongera
Nice to know: Zoals een echte BMW betaamt is ook de 1 Serie ‘High Heels proof’ met zijn staande gaspedaal en stroeve pedalen. BMW heeft de 1 Serie een aantal lakkleuren meegegeven waarbij je met Midnight blue en Valencia Orange (testauto) toch echt de show steelt. Een standaard (en uitgeklede versie) van de BMW 116i is er vanaf €24.900. Een standaard dieselversie, de BMW 116d is er vanaf €27.772. De BMW 120d xDrive testauto is er vanaf €42.269 De BMW 135i, tevens testauto, is er vanaf €55.711.