Resultaten onderzoek naar gendergelijkheid in de auto-industrie: het wil maar niet vlotten met vrouwen in (top)posities

gendergelijkheid

Slechts 15 procent van de medewerkers in de automotive sector is vrouw. Nieuwkomer op de mobiliteitsmarkt, Lynk & Co, liet wereldwijd onderzoek uitvoeren naar gendergelijkheid in de autobranche. Daaruit blijkt dat de weg naar gendergelijkheid op de werkvloer allesbehalve recht is.

Ze vergeleken de genderverhoudingen van ’s werelds meest toonaangevende automotive bedrijven. Het onderzoek vestigt de aandacht op de ongelijkheid die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in deze branche.

Gendergelijkheid

Lynk & Co liet het onderzoek uitvoeren door Statista (een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in markt- en consumentendata). Het bureau verzamelde data uit jaarverslagen van 43 van de belangrijkste OEM’s en leveranciers uit de auto-industrie – van 2019 tot heden. Uit de cijfers blijkt dat de autobranche nog een lange, en kronkelige, weg te bewandelen heeft als het gaat om gendergelijkheid.

  • Gemiddeld gezien bestaat 15% van het personeelsbestand uit vrouwen (met cijfers variërend van 30% aan de bovenkant en 2% aan de tamelijk lage kant).

En wanneer het aankomt op het aandeel vrouwen in managementfuncties, gaat ons autohart hart nog harder huilen.

  • Slechts 11% vrouwen is vertegenwoordigt in managementteams en 18% zien we terug in directiefuncties.

Automotive

Het onderzoek toont aan dat de motor nog niet soepeltjes loopt als het gaat om gendergelijkheid bij automotive organisaties. Sterker nog, uit de schrikbarende getallen blijkt dat mensen nog steeds worden uitgesloten van een functie op basis van geslacht. En tegelijk weten we ook dat er automotive bedrijven zijn, zoals nieuwkomer Lynk & Co dat streeft naar een 50/50 verhouding op de werkvloer, die maximaal investeren in gendergelijkheid op de werkvloer. En dat gaat natuurlijk verder dan man vs. vrouw. Diversiteit is de sleutel. En ook gelijkwaardigheid. Alleen zo maakt iedereen kans op een baan in de automotive in plaats van ‘the usual suspect’. We weten immers dat een team met diverse achtergronden creatiever, innovatiever en resultaatgerichter is!

Lees ook:  Zes mythes over de (vrouwelijke) crashtestdummies

Source: Lynk & Co i.s.m.:

Comments

comments

More from Odiel Mennink
Mercedes-AMG GT S: Adrenalineshot
Een date met de bloedmooie Mercedes-AMG GT S heb ik in da...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *