Iedereen kent wel iemand met een Volkswagen Polo. Of je hebt er stiekem zelf eentje gehad. Kan niet missen! Eén van Nederlands best verkochte auto is dit jaar veertig jaar geworden. Happy birthday Polo ofwel, Herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag Polo!
Zo oud alweer? Ja, na zijn geboorte in 1975 ontwikkelde hij zich al snel tot een publiekslieveling. Inmiddels is de Polo aan zijn vijfde generatie toe. Misschien wel de opmerkelijkste Polo ooit: de vierkleurige Harlekin (Harlekijn), geleverd in Duitsland in 1995. De Harlekin was er in vier verschillende versies, met verschillende toepassingen van het rood, geel, groen en paars. In mei 1975 ontvingen de eerste klanten hun Polo. Voor Volkswagen AG was de komst van de Polo zeer gewenst door teruglopende Kever-verkopen. Na het debuut van de Passat (‘73) en Golf (‘74) was met de Polo (‘75) het hart van de nieuwe modelfamilie compleet.
Polo I (1975): de minimalist
De allereerste Polo had een 0,9-liter motor met maar liefst(!) 40 pk. Ook de uitrusting van basisversie Polo toentertijd was, vergeleken met nu, spartaans. Met opties als hoofdsteunen, tapijt, ventilatie/verwarming met twee standen en halogeen koplampen. Een deurslot rechts ontbrak; het rechterportier diende je van binnenuit af te sluiten.
Polo II (1981): coupé-look-a-like
De tweede Polo had dankzij zijn aparte vorm een enorme kofferbak met maximaal 975 liter inhoud. De Formel E en studiemodel Eco Polo haalden zeer lage verbruikscijfers, de laatste zelfs 1 op 50. De Polo Coupé deed in 1982 zijn intrede. De sportieve G40 met spiraallader en 113 pk is tegenwoordig een echt collectorsitem.
Polo III (1994): veiligheid eerst
De derde Polo was er ook als vijfdeurs, als stationwagen (vanaf ‘97) en als GTI (‘98). De toepassing van airbags, ABS-remmen en gordelspanners zorgde voor een sprong voorwaarts qua veiligheid.
Polo IV (2001): blij gezicht
Kenmerkend voor de vierde Polo waren zijn ronde koplampen. Zelfs FemmeFrontaal Odiel heeft er eentje gehad, op een blauwe maandag. Opvallende uitvoeringen waren: de trage BlueMotion, de supersnelle GTI (180 pk in Cup-versie) en de typische Fun (later Cross).
Polo V (2009): de wereldkampioen
De huidige Polo debuteerde eind 2009 en werd direct Auto van het Jaar. De Polo won in 2013 en 2014 bovendien het WK rally. In Nederland werd de Polo meteen een gigantisch succes dankzij de BlueMotion, ook wel bekend als ‘slow-motion’: de eerste ‘spaardiesel’ met lage bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting. Als zoete broodjes gaan ze nog steeds over de Volkswagen-toonbank. Tip: bekijk het aanbod van verschillende generaties Volkswagens op Marktplaats.
FemmeFrontaal is nieuwsgierig. Welke herinneringen bewaar jij aan de Volkswagen Polo?