MINI JCW: Rockstar

FemmeFrontaal Awesomeness

7 Comfort
9 Drive
9 High Heels proof
9 Flirt factor
8 Value for money
8.4

Al in 1961 bleek de combinatie van MINI en racen een gouden greep. En nog steeds staat de allerleukste MINI, de iconische John Cooper Works (JCW) , symbool voor snelheid én cuteness. FemmeFrontaal testte de krachtigste productieversie van MINI op een mini circuit op het Spaanse Mallorca!

Onder de warme en felle Spaanse zon stonden de MINI’s te stralen: vijf handgeschakelde JCW’s klaar voor een robbertje vechten op een piepklein Mickey Mouse-circuit. Een circuit met alleen maar bochten, geen recht stuk te spotten om even flink op het gaspedaal te trappen. Onder begeleiding van de 76(!)-jarige Rauno August Aaltonen, winnaar van de rally van Monte Carlo in 1967, betreed ik met mijn gympies het hete asfalt en nestel me in de fancy sportstoelen van de JCW. Wat een eer zeg, de nestor van het racen geeft mij les, wauw! “Blazen zul je met 231 pk onder de motorkap”, zegt hij in zijn beste Fins tegen me. Met piepende banden, flink roeren in de versnellingsbak en remmen als een idioot houd ik Rauno, aardig bij (kuch). Bocht in, bocht uit merk ik hoe stabiel de snelste productieversie van MINI is. Elke keer als ik denk, ‘nu vlieg ik toch echt de bocht uit’, houdt de MINI JCW zich kranig en evenwichtig op het hete asfalt met piepende banden en verslavende tussenplofjes uit de uitlaat als traktatie.

Rauna Altonen in pacecar MINI JCW
Rauna Altonen in pacecar MINI JCW

MINI JCW achter race

MINI Line up
MINI breidde onlangs haar line up verder uit: na de nieuwe MINI’s (One, Cooper en Cooper S) driedeurs- en vijfdeurs was het tijd voor een verse en snelle MINI JCW. Het rappe rakkertje heeft een 4-cilinder turbo motor met maar liefst 231 pk onder de motorkap. Too hot to handle baby! Hij raast me van 0 naar 100 km/u in een luttele tijd van 6,1 seconden. Hoe niet-lady-like dat ook klinkt, dit geeft écht een adrenaline kick. Maar omdat Mallorca nog meer te bieden heeft dan een gaaf circuit met uitzicht op zee, denk aan bergweggetjes en magnifieke uitzichten, maak ik ook een oldschool roadtrip met de nieuwe MINI JCW. Op de openbare weg test ik de automaatversie mét flippers aan het stuur om zelf de schakelmomenten te bepalen.

Lees ook:  Mazda MX-30 e-skyactiv R-EV: Mazda’s antwoord op range anxiety

MINI JCW beach

Om mijn bijrijders niet misselijk te maken zet ik de MINI JCW in de meest brave rij-modi: ‘mid’ en ‘green’. Waarom? Gewoon omdat het kan. Lekker laag in de toeren met een verbruik van 5,7 l op 100 km, alsof je in een MINI Cooper rijdt, relaxed aankomen op je eindbestemming. Nou ja, ontspannen…? Het aangepaste JCW-onderstel van de MINI JCW is natuurlijk een stukje harder dan ik gewend ben en geeft weinig mee bij slecht wegdek of drempeltje. Maar dat ‘heurt’ natuurlijk bij de ultieme sportauto.

WOW-effect
Dit karakterbakkie van MINI heeft niet perse lawaai uit de uitlaat nodig om op te vallen. Het WOW-effect zie ik ook direct in zijn nieuwe outfit in de kleur ‘Rebel Green’, hét nieuwe ‘Racing Green’, maar dan een stukje intenser van kleur. Zijn sporty outfit wordt verder afgemaakt met een opvallend felrood dakje, rode remklauwen, rode spiegels en zwart/rode striping op de motorkap. Zijn neus, dat is een waar spektakel geworden! Ik tel maar liefst zeven grills (openingen voor luchtinlaat – nep en niet nep). Voor kekke mistlampen voor was daarom geen ruimte meer. Het rode dakje loopt verder door in een dikke achterspoiler voor wat neerwaartse druk richting moeder Aarde.

MINI JCW beachboy

Binnenin de MINI JCW is het een hele vette hangplek geworden. Vertrouwd zoals de nieuwe MINI Cooper met centraal in het midden de grote ronde ‘cirkel-van-rij-emotie’. Rood is mijn favoriete kleur, wat betekent ‘gas d’r op, lady!’ In het vrolijke dasboard, op het herkenbare stuurtje en op het staande gaspedaal (high heels proof!) zie ik een stoer en edgy John Cooper Works-sausje. Wat ik bijzonder vind is dat je bij de MINI JCW de keuze hebt uit een handige head up display – waarop de snelheid en route in de vooruit is geprojecteerd – of – heel cool voor de racenerds onder ons – drie metertjes met daarop te zien welke rondetijd je hebt gereden en wat de oliedruk en turbodruk is.

Lees ook:  ZEEKR X: Gaat deze je over de streep trekken om elektrisch te rijden?

MINI JCW interieur

Rockstar
De snoezige looks van de vertrouwde MINI Cooper hebben plaatsgemaakt voor een kick ass-versie van de MINI, de John Cooper Works. Wakker, dressed-up-for-the occasion’ én retesnel! Deze rockstar MINI is vanaf nu al te bewonderen bij de dealer en staat voor een decadent prijsje te koop vanaf €39.995.

MINI JCW model Tamara Villliani
MINI JCW model Tamara Villliani

Signature Song
“A little less conversation, a little more action
All this aggravation ain’t satisfactioning me
A little more bite and a little less bark
A little less fight and a little more spark
Close your mouth and open up your heart and baby satisfy me
Satisfy me baby”
Junkie XL – A little less conversation

Nice to know:
In 2000 werd het Britse concern John Cooper Works opgericht door Micheal Cooper, dé zoon van de autofabrikant en tuner van de originele MINI, John Cooper. Voor nieuwe MINI’s maakt het bedrijf onderdelen voor tuning en accessoires om de MINI te pimpen. De MINI John Cooper Works is de meest krachtige productieversie van de MINI. Voor op het circuit, dus niet te koop voor de consument, bestaat er nog een heftiger variant van de MINI, dat is de MINI Grand Prix (GP).
Bestel je een driedeurs MINI JCW, dan wordt hij gebouwd in de fabriek in het Britse Oxford. Ook de vijfdeurs versie van de MINI wordt daar in elkaar gezet. In Nederland, in Born, worden de alleen de driedeurs  One, Cooper en Cooper S geproduceerd.

Vier generaties MINI JCW
Vier generaties MINI JCW

Lees ook FemmeFrontaal rij-impressies:
MINI Cooper S vijfdeurs
MINI Cooper driedeurs
MINI Cooper S Roadster

Comments

comments

More from Odiel Mennink
De nieuwe Skoda Kodiaq komt eraan, en wij reden alvast in een gecamoufleerde versie
In oktober wordt hij officieel getoond aan de wereld en in het...
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *