Ferrari verkoopt in Amerika maar acht procent van alle auto’s aan vrouwen, in China is dat cijfer bijna drie keer zo groot! Volgens Belinda Parmar, CEO of Lady Geek, zijn fabrikanten van supercars net puberende jongens op een schoolfeest; zij hebben geen idee hoe ze vrouwen aan moeten spreken. Maar dat ze dat snel moeten leren is wel duidelijk!
Nu het aantal financieel onafhankelijke vrouwen over bijna heel de wereld aan het stijgen is dreigen supercar makers een potentieel grote markt te verliezen aan concurrentie die zich wel aanpast. Porsche’s verkoopaantallen onder vrouwen zijn volgens een onderzoek van IHS Automotive inmiddels naar bijna een kwart gestegen. Porsche heeft tennisster Maria Sharapova als ambassadeur en verkoopt bovendien ook veel SUV’s, een categorie die populair is onder vrouwen. Aston Martin heeft dit ook door en is nu ook een SUV op de markt aan het brengen.
Maar er is nog een lange weg te gaan. De supercar industrie blijft gedomineerd worden door genderstereotypes, met schaars geklede vrouwen die een autostand decoreren. Ook doen de meeste automerken geen tot weinig moeite om vrouwen aan te spreken. Kijk maar naar het aantal autoadvertenties in mannelijke bladen als Esquire en Playboy in vergelijking met vrouwelijke bladen als Marie-Claire en Elle.
Volgens een onderzoek van TrueCar.com kiezen vrouwen vaker voor kleine, goedkopere en zuinigere auto’s. Dit kan misschien een generaliserende waarheid zijn, maar er zijn echt vrouwen die, net als mannen, snelle auto’s willen die voorzien zijn van allerlei technische snufjes.
Dit lijkt vooral het geval te zijn in China. “Vrouwen in China zijn trots op wat ze bereikt hebben en willen dit ook graag laten zien”, zegt Wolfgang Duerheimer, CEO van Bentley. Het potentiële vrouwelijke klantenbestand voor supercars wordt steeds groter. Een recordaantal van 197 vrouwen staan in de Forbes lijst van miljardairs dit jaar. Vorig jaar was dat nog een aantal van 172.
“Het is een wonder dat wij nog steeds interessante auto’s vinden terwijl bijna alles, van planning, design, marketing en klantenservice gedaan wordt door mannen”, zegt Jane Nakagawa, strategy consultant bij Portia Consulting.
Ook de manier waarop vrouwen behandeld worden bij autodealers is om te huilen. Jessica Harris (directeur bij een verzekeringsmaatschapij) kwam bij Maserati voor een auto maar verliet geïrriteerd de zaak omdat haar man de hele tijd werd aangesproken.
Een feest der herkenning? Laat het femmefrontaal weten en laat hier of op Facebook een reactie achter…
Tekst vertaald door Evelin Dorssers
Bron: Auto Economic Times India