Een simpele facelift van het oude model – wat al ruim 25 jaar meeging – was geen optie meer. Het ontwerpen van een jaloersmakende roadster wel. FemmeFrontaal testte de fun- én flirtfactor van de nieuwe Mazda MX-5 in zonnig Barcelona!
Flirt factor
Het design van de nieuwe Mazda MX-5 is met recht hot, classy en laid back te noemen. In 1991, 2002 en 2006 is de oude Mazda MX-5 zelfs uitgeroepen tot ‘Playboy Car Of The Year‘. Kan de nieuwe Mazda MX-5 deze felbegeerde titel prolongeren in 2015? De ‘Sexy Boy Next Door’ doet goed zijn best: zijn lijnen zijn scherp, gespierd en strak. Een flirt op wielen! Ik zet alvast mijn zonnebril – die fashionably matcht met de lakkleur van de Mazda MX-5 – op. Let’s kick some (g)ass!
Comfort
De zitpositie in de nieuwe MX-5 is nog lager dan zijn voorgangers, ook zit ik een stukje verder naar achteren. Als het malle zoek ik met mijn hand onder de stoel naar het pookje waarmee ik de stoel omhoog kan pompen. Niet gevonden, want die is er simpelweg niet. Oké, dan niet, ik nestel me in de sportief comfortabele zitkuil. Het stuurwiel is wel in hoogte verstelbaar en voor me ik zie twee ‘ouderwetse’ analoge klokjes voor de snelheid en de toerenteller, zoals het ‘heurt’. De benzine- en temperatuurmeter zijn wel digitaal. Maar eerlijk is vals: de nieuwe Mazda MX-5 is niet bedoeld voor lange en/of corpulente dames en heren. Tot een lengte van 1m90 en een kilootje of 100 is het prima vertoeven in de roadster daarna wordt het, vooral voor de bijrijder, een ongewilde yogasessie. De beenruimte aan de bijrijderskant is tamelijk beperkt door een flinke bobbel onder de vloermat. Als bijrijder heb ik dan ook regelmatig met mijn benen in mijn eigen handtas gehangen… ‘Travel light’ is dus het credo voor de nieuwe Mazda MX-5. Dat geldt ook voor de kofferbak ruimte, die biedt ruimte voor twee kleine koffertjes. Natuurlijk zijn er her en der nog wel een paar praktische vakjes en luikjes voor je pumps of je portemonnee, maar that’s it.
Tijd om de nieuwe Mazda MX-5 de sporen te geven. Met het dakje open graag. Maar waar vind ik het knopje om het dakje automatisch te openen? Serieus, het kostte me twee minuten zoeken, totdat de gedachte “Het zal toch niet…?” in me op kwam. Het stoffen kapje gaat inderdaad handmatig open, zoals het heurt in een échte roadster.
Drive
De kakelverse Mazda MX-5 is voorzien van een Mazda SKYACTIV-G benzinemotor en is, zoals zijn oudere broertjes, achterwiel aangedreven met de motor in het midden, direct onder de kont. De nieuwe Mazda MX5 wordt geleverd met een SKYACTIV-G 1.5 motor (zoals ook in de Mazda 3) en een sportieve versie met een SKYACTIV-G 2.0 motor, met 160 pk. Rijden met de snelste versie van de Mazda MX-5 is puur rijplezier. Het speelbeest is ontzettend verslavend. Met zijn hoge koppel bij lage toeren vreet deze MX-5 het asfalt en de bochten op. En hoe meer bochten, hoe meer adrenaline. Als het zwaard van Zorro stuurt hij messcherp in en plakt hij – door het uitgebalanceerde onderstel – als kauwgom aan het asfalt. De zesbak, met korte schakelmomenten, maakt het rij-plezier op de wonderschone bergweggetjes af. Ik krijg pardoes zin om de nieuwe Mazda MX-5 met 160 pk het circuit op te jagen…
Value for money
Hoewel de 160 pk versie van de nieuwe Mazda MX-5 de atleet is van de twee, doet de 130 pk versie er niet veel voor onder. Tuurlijk hij heeft iets minder pit, maar meer dan voldoende voor (zelfs in lage toeren) voor een sublieme ‘roadtrip experience’. En natuurlijk is hij een stuk goedkoper dan de dikste versie. Voor een standaard Mazda MX-5 mét 131 pk, 16 inch wielen en zwarte stoffenbekleding betaal je €28.990. Voor een nieuwe MX-5 met lederen bekleding en een hoop veiligheidsgadgets ben je al snel €31.490 tot €32.990 kwijt. De kick ass Mazda MX-5 met 160 pk is er vanaf €36.990. Dat laatste is best een flink bedrag dat nog kan oplopen door ongewilde aanmaningen van het CJIB.
High Heels proof
Uit Australisch onderzoek blijkt dat 40% van de vrouwen met hoge hakken rijdt. Het ene automerk speelt daar meer op in dan het andere. Wij vinden in ieder geval dat pedalen hoge hakken proof moeten zijn om een verkrampte voet te voorkomen of nog erger, met je hak haken achter een matje. Hoera voor Mazda, want zij gebruikt staande gaspedalen, ook in de nieuwe Mazda MX-5. Dat betekent dat het gaspedaal aan de bodem is vastgemaakt waardoor je niet met je rechterhak achter het matje blijft haken. Zelfs met blote voeten is een staand en stroef gaspedaal prima om mee te rijden.
FemmeFrontaal Awesomeness
Typeerde ik de eerste generatie Mazda MX-5 nog als schattig & sexy. De nieuwe Mazda MX-5 straalt seks & attitude uit. Eerlijk, ik trek hem aan als mijn favoriete jasje en wil hem ook niet meer uitdoen. Oei…dat gevoel kan nog wel eens een ernstige relatiecrisis opleveren met mijn MINI Cooper cabrio. Ik zie mezelf in de toekomst namelijk wel rijden in de ‘Playboy Car of the Year 2015’ (knipoog).
Meer rij-impressies van Mazda
– Mazda3
– Mazda6
– Mazda CX-5
– Mazda CX-3
Fotografie header: Angel Mulder – Ohjajoh.nl