Een Opel Astra, wedden dat jij er ook eentje hebt gehad of op z’n minst iemand kent die in een oude Astra rondreed? Jarenlang stond de Opel Astra, in navolging van de Kadett, in de top 10 van best verkochte auto’s in Nederland. Tot een aantal jaren geleden. De woorden ‘bijtelling’ en ‘CO2’ werden niet begrepen bij Opel met als gevolg dat Volkswagen er niet alleen met hun slogan ‘Das Auto’ vandoor ging, maar ook met alle bijtellingsknallers. Dat karma een bitch is, weten we inmiddels. Tijd voor Opel om terug te slaan met een nieuwe Opel Astra!
Flirt factor
De Alfa Romeo Guilietta en Mazda CX-3 ontvingen al een vette plus voor hun design en dat verdiend de nieuwe Opel Astra ook. Zijn gestroomlijnde daklijn en scherpe randen geven hem een atletische look. En ook zijn nieuwe derriere is lekker om naar te kijken, ook al zit daar naar een snufje CX-3, een eetlepel Guilietta en een vingertopje BMW 1-serie in. Ook zijn nieuwe gefacelifte smoel is vrolijk en degelijk.
Comfort
Opel OnStar
Over het interieur van de nieuwe Astra is goed nagedacht bij Opel, simpel en clean. Het dashboard is niet alleen mooi ontworpen met fancy klokjes en her en der chromen details met vloeiende lijnen, het is ook nog eens ergonomisch. Maar goed, ik zit dan ook doorgaans met mijn neus op het stuur (knipoog). Bovendien zit hij, als je ervoor wilt betalen, bomvol gadgets. Zoals een intuïtief touchscreen met navigatie, media én…. de allerbelangrijkste feature: ‘Opel OnStar’. Met een druk op de knop boven me word ik verbonden met een persoonlijke assistent. “Goedemiddag, u spreekt met Mohammed van Opel OnStar, waarmee kan ik u van dienst zijn?”, galmt er vriendelijk door de boxen van de nieuwe Opel Astra. Een medewerker van Opel, werkzaam op een callcenter, die ik mag vragen naar de temperatuur van het weer, zijn nieuwe schoenen, de bandenspanning en andere praktische zaken. Ik vraag hem een route uit te stippelen naar het oude centrum van Bratislava. En terwijl ik met mijn autobuddy verder klets, zie ik dat mijn navigatie op afstand door Mohammed wordt ingesteld: “Heeft u verder nog vragen, mevrouw Mennink?” Ik antwoord blij: “Nee, jij wel?” Hij: “Nou, ik ben wel benieuwd hoe Bratislava is!”. Ik beloof hem op de hoogte te houden van mijn avontuur in big city Bratislava. Wat kost een jaartje af en toe praten met Mohammed, of een andere Opel medewerker? €150. Goedkoper dan een kroegentocht of de butler van Batmen.
Zoeklicht
Wat ik eerder al op de Mercedes-Benz S-Klasse had gespot, is voor een fractie van een meerprijs nu ook verkrijgbaar op een Opel Astra: intelligente koplampen, zogenaamde LED-matrixlampen. We proberen het ’s avonds uit op landweggetjes. Als een soort van CSI zoeklicht passen de LED-lichten automatisch het grootlicht aan zonder tegenliggers te verblinden en projecteert de Astra het licht op verkeersborden voor me. Erg fijn, zo’n lichtbundel waar je niet op hoeft te letten.
Praktisch gemak
En kijk, warempel, een écht iPhone vakje! Niet eentje waar de smartphone uit kan glijden, maar een smal gleufje waar hij precies in past. Ideaal!
Happy ending
Heb ik al geschreven over de massagestoelen voor? Nee? Nou, bij deze. De nieuwe Opel Astra heeft ook, als je dat wenst, door rugartsen goedgekeurde massagestoelen.
Kortom, het kan niet op aan gave features in deze Duitse goodie bag op wielen. Maar alles heeft natuurlijk een prijs…
Drive
Ik had de eer om de meest parmantige Opel Astra te testen, de 1.6 turbo benzinemotor met 200 pk. Een Astra die pas in januari 2016 in Nederland op de markt komt. Maar gelijk ook de leukste pretbak, met voldoende vermogen en acceleratie om zonder een centje pijn de steilste bergen van Slowakije te trotseren. De besturing is licht, schakelen gaat soepel en hij voelt lenig en wendbaar aan op bergweggetjes. Een bochtje stevig hoeken lijkt geen probleem. Een heel comfortabele rit is het echter niet, de Astra is namelijk lekker sportief geveerd en de demping is stevig. Geen probleem voor asfalt zo strak als een appelhuidje, zoals in Nederland, maar op het slordige aangelegde ‘patchwork-wegdek’ van Slowakije een beproeving. De benzinemotoren, de 1.6, 1.4 en 1.0 benzineversies, zijn verder prima gebalanceerd én stil genoeg.
High Heels proof
Kan het allemaal? En toffe opties én een vlotte motor én een staand gaspedaal? Helaas, het gaspedaal hangt, maar is stroef genoeg en prima voor hoge hakken met gemiddelde hoogte.
Value for money
Krijg je met de nieuwe Opel Astra waar voor je geld? Daar kan ik volmondig ‘Ja’ op antwoorden. Voor zowel particuliere autokopers als zakelijke rijders is de nieuwe Opel Astra interessant. Privé slaat de Astra geen gat in je portemonnee en zakelijk kan hij zich maandelijks weer meten met zijn hot hatch concurrenten van Peugeot, Ford, Volkswagen. Met de 1.0 turbo (drie cilinder) met 105 pk en de 1.6 CDTi met 136 pk valt de nieuwe Opel Astra in 2015 nog in de 20% bijtellingscategorie. In 2016 zal dat 21% zijn.
Privé schaf je de 1.0 turbo met 105 pk al aan voor € 19.995,-. Relaxed dieselen in een Astra doe je vanaf € 24.295,-. Vanaf half oktober kun je al een proefritje maken bij de dealer.
Pssssst… Of vind je deze stiekem toch stijlvoller?