Q&A: dieselgate van Volkswagen

Volkswagen heeft voor miljarden aan boetes aan zijn kont hangen, de topman van het Duitse automerk Martin Winterkorn is opgestapt, en de consument voelt zich in het ootje genomen. Want hé, dieselauto’s van Volkswagen blijken toch niet zo schoon en milieuvriendelijk als gedacht. Een Q&A over dieselgate van Volkswagen:

1. Waar wordt Volkswagen van beschuldigd?
De software in de ‘schone diesels’ van Volkswagen was zo afgesteld dat de auto slechts een heel klein beetje emissies (= NOx en fijnstof) uitstootte als hij aan testapparatuur werd gekoppeld. Echter bij normaal gebruik van de Volkswagen in het verkeer bleek het tegenovergestelde en was de vuile uitstoot tot zeker 40 keer hoger dan zogenaamde ‘schone test’. En als de ‘Amerikaanse Environmental Protection Agency’ (een agentschap voor volksgezondheid en milieu) dat concludeert, dan ben je de klos. Amerikanen noemen dat fraude en dat moet bestraft worden. Weet wel: de uitstoot van CO2 en brandstofverbruik van de auto staan los van dit onderzoek.

2. Om welke modellen van Volkswagen gaat het?
We kunnen nu alleen uitgaan van de situatie in Amerika omdat we nog geen gegevens/onderzoeken hebben uit Europa. In de VS gaat het om de VW Jetta, VW Beetle, VW Golf en Audi A3 van modeljaren 2009-2015 en de VW Passat vanaf modeljaren 2014 en 2015.

3.Kunnen we na ‘dieselgate’ automerken nog wel vertrouwen?
Kun je een farmaceut, de voedselindustrie, de banken business of de wielrensport vertrouwen? Nee. Het lijkt een fenomeen van onze maatschappij. De ratrace om de consument, het geld, en dat is eng. Biologisch groente bij de AH blijkt toch niet zo natuurlijk en Dove gebruikt palmolie in haar crèmes. Ook fout. Terug naar de auto’s: in Europa wordt er tot op heden nog weinig controle op emissies uitgevoerd of men ‘gelooft’ de lab uitslagen van autofabrikanten, beter bekend als de ‘wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eend’ onderzoeken. Dit in tegenstelling tot Amerika, waar de testen van de autofabrikanten professioneel onder de loep worden genomen en waar ze een stuk praktijkgerichter te werk gaan (lekker de weg op). Daarnaast is het in Amerika strafbaar om te sjoemelen met de software in de auto.

Lees ook:  WWCOTY’s president Marta Garcia: ‘Autorijden opent de deur naar vrijheid’

4. Moet je met je Volkswagen terug naar de dealer?
Nee joh! Zakelijke rijders, bijtelling (7%, /14%) wordt berekend over de maximale CO2 uitstoot van een auto. Daar gaat dit onderzoek nu niet over. Daarnaast is over de gevolgen op de Europese markt van Volkswagen nog niets bekend. Het is goed mogelijk dat de software alleen voor de Amerikaanse markt ‘positief’ is gemanipuleerd. Dus ‘fingers crossed’ dat we straks niet te maken krijgen met een vrije val in afschrijfkosten van een Volkswagen.

5. Overleeft Volkswagen dit dieselgate schandaal?
Afgezien van de financiële schade, is er een belangrijkere vraag: ‘Kan Volkswagen het vertrouwen van consumenten terug te winnen’? Zo’n degelijk en betrouwbaar merk… Ze worden stiekem al de ‘Lance Armstrong’ van de automarkt genoemd. Lijkt ons sterk dat Duitsland de belangrijkste industrie van het land in de steek laat, er is namelijk veel werkgelegenheid mee gemoeid. Maar feit is wel dat dit nog niet het einde is van de Volkswagensoap. Ook andere automerken zullen straks met de ‘koplampen’ bloot gaan…

FemmeFrontaal (Odiel) op radio 2 bij Wout2Day op 22 september over #Dieselgate: geluidsfragment.

Comments

comments

Written By
More from femmefrontaal
Rijden in bergen grootste onzekerheid bij Nederlanders
Inpakstress valt in het niet bij paniek over rijden in het buitenland....
Read More
Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *