Een date met de bloedmooie Mercedes-AMG GT S heb ik in da pocket. Nu is het zaak dat mijn rijbewijs daar ook veilig blijft zitten, want bloedsnel is hij ook. Kan hij mijn grote liefde, de verleidelijke Jaguar F-TYPE R, van zijn troon afstoten?
Flirt factor
Het design van de Mercedes-AMG GT S is sensueel, eenvoudig, opvallend en rank. Met een neus die rekt tot aan planeet Mars, een prachtige daklijn en een atletische bips.
Met slechts één kopstootje tegen de deurpost aan, duik ik de AMG GT S in. Ik kan het asfalt bijna likken, zo laag zit ik. Het interieur is stijlvol, klassiek en sportief vormgegeven, met klokjes waar ik uren naar kan kijken. De afwerking en gebruik van materialen is simpelweg top notch. En vanuit de cockpit heb ik het meest sublieme uitzicht ever, en kijk ik uit over een supervette motorkap, let’s kick some gass!
Gisteren tijdens de fotoshoot nog snel ff een iPhone filmpje van de #AMG GT-S voor jullie gemaakt! #FemmeFrontaal
Posted by FemmeFrontaal on zaterdag 19 september 2015
Drive
De AMG GTS, Mercedes’ antwoord op de Porsche 911 of de Jaguar F-TYPE? Het maakt mij niet uit. De neus, die eeuwig lijkt te rekken is werkelijk eye candy. Wat eronder schuilt ook, er zit een 4,0 liter V8 twin-turbo met iets meer dan 500 pk in. Daar kan ik me wel uren, dagen, zo niet maanden en misschien wel jaren mee vermaken. Voor de snelheidsfreaks onder ons, lekker hoog in de toeren, doet de Mercedes-AMG GT S een sprintje van 0-100 km/u in een luttele 3,8 seconden. Zijn topsnelheid is – woehee houd je vast – 310 km/u.
Als een populaire dj schuif ik de rij-modi tijdens het rijden van ‘comfort’, ‘sport’ naar ‘sport plus’. Het AMG-beest gaat dan werkelijk los. De vering wordt nog stugger dan in de sportstand, de besturing nog zwaarder en hij flippert (= schakelen) als een malle hoog op in de toeren. Ik flipper snel door naar de 4.000 toeren, trap een millimeter dieper op het gaspedaal en word getrakteerd op een dancefeest uit de uitlaat. Meer, meer, meer! Gut, ik lijk wel een vent (knipoog).
Tijdens mijn ‘racetrip’ met de Mercedes-AMG GT S valt de fantastische aandrijflijn (motor en transmissie) op. De V8 brult zelfverzekerd alle medeweggebruikers van de weg en de automatische versnellingsbak (flipperen is niet altijd nodig) is top. Daarnaast kleeft de achterwielaandrijver als een malle aan het wegdek en heb ik zelden zo mooi en sportief gestuurd in een sportcoupé. De schokdemping kan ik zelf elektronisch aanpassen in diverse standen. In standje ‘comfort’ is de Mercedes-AMG GT S goedgekeurd als mijn ‘daily drive’. In vergelijking met de F-TYPE R vind ik de Mercedes-AMG GT S volwassener, iets minder wild. Maar dat betekent niet minder bruut.
Comfort
De Mercedes-AMG GT S is zelfs een stuk praktischer dan de 911 of een F-TYPE. Keren op de weg met een 911 of F-TYPE is alsof ik een vuilniszak over je hoofd trek, ik zie werkelijk niets. Daarbij is de draaicirkel van de 911 en F-TYPE enorm. De AMG GT S oogt niet alleen kleiner, voelt lichter aan, is overzichtelijker met parkeren en heeft een veel kleinere draaicirkel. Verrassend of niet? Ook het openen van de klep van de kofferbak van de Mercedes-AMG GT S is oogstrelend om te zien, een enorme scheur opent zich. Maar ook in deze sportcoupé geldt, travel light. De kofferbak is iets groter dan een sokkenla en biedt net voldoende ruimte voor twee kleine platte koffertjes. Voorin de auto, als rijder en bijrijder, is het ook passen en meten. Mijn handtas, tsja, die moet mijn bijrijder even op schoot vasthouden.
High Heels proof
Ik kan gerust met mijn hoge hakken achter het stuur kruipen van de Mercedes-AMG GT S. Hij heeft namelijk een sportief vormgegeven staand én stroef gaspedaal, dat is een gaspedaal dat aan de vloer is gemonteerd. Mijn rechtervoet ligt dan plat op het gaspedaal en dat is de meest comfortabele houding om het gas te doseren.
Value for money
AMG is de tuner van Mercedes-Benz, en te vergelijken met de ‘M’ modellen van BMW. De nieuwe Mercedes-AMG GT S is met recht dé nieuwe droomauto voor meisjes en jongens. Maar wat betaal je bij Mercedes voor dit stukje amusement op wielen?
– Voor het instappertje, Mercedes-AMG GT (468 pk), betaal je al snel €145.000
– Voor het echte werk, Mercedes-AMG GT S (510 pk), betaal je zeker €165.000
Ik reed in de Mercedes-AMG GT S ter waarde van zeker €198.000 euro. Met opties als een speciaal carbondakje (dat maakt hem vederlicht) en geknuffeld leder. For the record: een Jaguar F-TYPE is er vanaf € 154.000 en een Porsche 911 Turbo vanaf €190.000. Euhhh… hoeveel nieuwe Mazda MX-5’jes kunnen we hier eigenlijk voor kopen?
Superduper fabulous fotografie door: Lars Oosterveen!