Maak me gek! Een Jaguar bezitten wordt steeds aantrekkelijker. FemmeFrontaal test de jongste, kleinste en meest betaalbare jongeman van het iconische Britse merk, de nieuwe Jaguar XE S.
Value for money
Ik begin maar direct met het onderdeel ‘value for money’. Het instapmodel van een normale Jaguar XE 2.0 diesel, met een christelijke 163 pk, is bijna €40K (20% bijtelling in de lease). Best betaalbaar voor een Jag, toch? In het kader van ‘beter verwaarloosd dan verwend’ test ik echter de ultieme goodie bag: de Jaguar XE S. De ‘S’ staat voor Sport en is bijna twee keer zo duur: €95K mét alles erop en eraan.
En al helemaal niet te temmen met 340 pk, achterwielaandrijving en een gewillig kontje. Ja, ‘fast love’ mag wat kosten tegenwoordig. De Jaguar XE komt bovenaan het alfabet van Jaguar, want in de categorie sedans (auto’s met een kontje) we hebben al de Jaguar XF en Jaguar XJ.
Flirt factor
De reguliere Jaguar XE is misschien wel de belangrijkste Jaguar ooit op de markt gebracht. De Britten tegen de Duitsers. Hij moet namelijk concurreren tegen de BMW 4 serie, Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A5. Mijn eerste indruk van de Jaguar XE S? Slank, gespierd en verleidelijk. Als ik de Jaguar XE S eventjes bij de supermarkt parkeer, komen er gelijk liefhebbers op me aflopen: “Mooi hoor, is dit nou…?” en “Mag ik een selfie nemen met deze Jaguar?”. De kleur van mijn Jag is ‘Italian Racing Red’, is dat te heftig voor je, dan is er ook een appetijtelijk ‘Racing Green’ kleur om uit te kiezen.
Drive
‘Jaguar, in welk handschoenenkastje hebben jullie een ontheffing voor te snel rijden verstopt?’ Eenmaal op de A2 is mijn Jaguar XE S namelijk niet meer te temmen. Wat wil je ook met een dikke supercharged V6, 3.0l motor- dezelfde motor als de Jaguar F-TYPE S – onder de motorkap, onweerstaanbare 19 inch wielen en een speciaal sportonderstel.
Damn. Zelfs in de meest normale rij-modus is het een speelbeest dat een robbertje met me wil vechten. In de sport-modus gaat het speelbeest helemaal los, en ik ook. Last minute vlucht ik de snelweg af op zoek naar B-weggetjes, naar bochten die ik kan opvreten. Sjonge, ik had me net verheugd op een weekendje relaxed cruisen… Ja, in de eco-modus lukt het me enigszins, maar niet van harte. Ik voel me continu uitgedaagd door de Jag. Dan maar doen waar de Jaguar XE S het meeste zin in heeft.
Als een scheermes zo scherp stuurt hij. Alsof mijn leven ervan af hangt snijdt hij met een gewillig kontje door de bocht – pas op zwenkt uit (knipoog). Ter vergelijking: een snelle BMW houdt zijn bips in het gareel en een comfortabele Mercedes daagt je niet uit.
Comfort
Binnenin de Jaguar XE is het goed vertoeven. Op een paar schoonheidsfoutjes na- zoals de afwerking van naden – is de cabine stijlvol ingericht en bieden de sportieve zetels mij prima ondersteuning. Het dashboard is logisch ingedeeld, ergonomisch en de bekleding voelt aaibaar en kwalitatief aan. Ik zie klassieke klokjes voor me met onder meer de snelheid en het toerental. Er zit een 8 inch media- en navigatiescherm dat, intuïtief genoeg is. De laser head-up display, dat werkt als een mini bioscoopje, maakt de classy look van het dashboard af. Jaguar heeft voor de Jaguar XE heeft ook een eigen app ontwikkeld waarmee ik de auto alvast kan voorverwarmen (lekker) of kan checken of ik nog voldoende benzine heb voor mijn ritje naar huis (handig). Hoe veilig is hij? De Jaguar XE biedt een scala aan veiligheidsvoorzieningen, zoals elektrische tractie, stabiliteitscontrole, zes airbags en ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoeltjes.
High Heels proof
‘Ze is he-le-maal verzot op de Jaguar XE’, denk je misschien. Totdat blijkt dat Jaguar in de Jaguar XE S een hangend gaspedaal heeft geplaatst. Dat betekent dat het gaspedaal aan de bovenkant is vastgemaakt en aan de onderkant zwevend is. Ik kan mijn hak daardoor niet ontspannen laten rusten op het automatje. Daarnaast is gas doseren met een hangend gaspedaal – ook met sneakers aan – een tikkeltje lastiger. Met de sportieve prestaties van de Jaguar XE S mag je minimaal verwachten dat hij staande sportpedalen heeft die op de bodem zijn gemonteerd, zoals in de Jaguar F-TYPE.
Lees ook de rij-impressie met de Jaguar F-TYPE R!