Maria Teresa de Filippis, ’s werelds eerste vrouwelijke F1 coureur, overleden

Maria Teresa de Filippis (11 november 1926) is op 89-jarige leeftijd overleden. De Italiaanse werd bekend toen ze in de jaren ‘50 als eerste vrouwelijke F1 coureur op het circuit scheurde.

Maria begon op 22-jarige leeftijd met racen in een Fiat 500S nadat haar broers hadden gezegd dat ze niet snel kon rijden. Ze liet de mannen echter een poepie ruiken toen ze in 1954 tweede werd in het Italiaanse kampioenschap. Deze fantastische prestatie beleef niet onopgemerkt door Maserati en in 1958 werd ze in een Maserati 250F de eerste vrouwelijke coureur die deelnam aan een Formule 1 race.

maria teresa de filippis

De racelady kwalificeerde zichzelf in totaal voor drie F1 races. De Belgische GP was haar eerste race en leverde een tiende plaats op. Het werd haar beste resultaat. Tijdens de Portugese en Italiaanse F1 race moest ze door motorproblemen helaas opgegeven.  Het was duidelijk merkbaar dat ze als vrouw nog niet geaccepteerd werd. Tijdens de Franse GP mocht Maria Teresa de Filippis bijvoorbeeld niet in actie komen omdat een official haar vertelde dat de enige helm die een vrouw moest dragen de drooghelm bij de kapper was….!

n-MARIA-DE-FILIPPIS-MORTE-large570

In die tijd was het echt gevaarlijk om een F1 race te rijden. De racewagens waren toen lang niet zo geavanceerd als nu en de veiligheid was ver te zoeken. Er vielen dan ook regelmatig doden. In 1959 reed ze voor het Behra-Porsche team, maar toen coureur Jean Behra tijdens een race om het leven kwam besloot ze te stoppen met racen. Het was de bedoeling dat zij die race in actie zou komen en er waren toen al vier van haar racende vrienden om het leven gekomen.  Pas 15 jaar later kwam er met de verschijning van Lella Lombardi weer een nieuwe dame in de F1.

Lees ook:  Maak kennis met de snelste (en duurste) elektrische cabriolet: de Maserati GranCabrio Folgore

In onderstaand filmpje kijkt Maria Teresa de Filippis terug op haar racecarrière.

Comments

comments

More from Evelin Dorssers
DS5 BlueHDI: Geen eenheidsworst
De DS5 is geen Citroën, of toch een beetje wel want hij...
Read More
Leave a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *