Ben je na de sensationele overwinning van Max Verstappen op 15 mei jl. ook ten prooi gevallen aan het Formule 1-virus? Maar weet je niet zo goed waar je op moet letten? Hoeveel teams zijn er bijvoorbeeld? Wie wint er altijd? No worries, speciaal voor jou presenteert FemmeFrontaal: Formule 1 voor dummies!
Deel 3 van de vierluik ‘Formule 1 voor Dummies’: de teams en coureurs
De F1-teams
In 2016 bestaat het Formule 1-circus uit 11 teams. Elk team bestaat uit 2 coureurs. Er staan dus elke wedstrijd 22 auto’s op de starting grid. Hierbij een kort overzicht van de teams en hun coureurs (we beginnen met het team van Max, ook al staat hij nog niet bovenaan):
1. Red Bull Racing | Motor: Tag Heuer | Coureurs:Max Verstappen (NL) en Daniel Ricciardo (AUS)
2. Mercedes | Motor: Mercedes | Coureurs: Lewis Hamilton (ENG) en Nico Rosberg (DUI)
3. Scuderia Ferrari | Motor: Ferrari | Coureurs: Sebastian Vettel (DUI) en Kimi Raikkonen (FIN)
4. Williams Martini Racing | Motor: Mercedes | Coureurs: Valtteri Bottas (FIN) en Felipe Massa (BRA)
5. McLaren Honda | Motor: Honda | Coureurs: Fernando Alonso (SPA) en Jenson Button (ENG)
6. Scuderia Toro Rosso | Motor: Ferrari (2015 model) | Coureurs: Carlos Sainz (SPA) en Daniil Kvyat (RUS)
7. Sauber F1 Team | Motor: Ferrari | Coureurs: Marcus Ericsson (ZWE) en Felipe Nasr (BRA)
8. Sahara Force India | Motor: Mercedes | Coureurs: Sergio Perez (MEX) en Nico Hulkenberg (DUI)
9. Renault F1 Team | Motor: Renault | Coureurs: Kevin Magnussen (DNK) en Jolyon Palmer (ENG)
10. Manor Racing | Motor: Mercedes | Coureurs: Rio Haryanto (IDN) en Pascal Wehrlein (DUI)
11. Haas F1 Team | Motor: Mercedes | Coureurs: Romain Grosjean (FRA) en Esteban Gutierrez (MEX)
Op welke teams (en coureurs) moet je nu letten tijdens een Formule 1-weekend?
Als eerste: Mercedes. Op dit moment is hun motor verreweg de snelste van het veld en dat maakt dat ze by far de snelste raceauto hebben. Het is eigenlijk niet eens de vraag welk team de race (of het kampioenschap) gaat winnen. Na een paar rondjes liggen de Mercedessen standaard al seconden voor op de rest van het veld. Het gaat in het kampioenschap dan ook vermoedelijk tussen Rosberg en Hamilton.
Daarnaast blijft Scuderia Ferrari natuurlijk altijd gevaarlijk. Op dit moment komen zij nog steeds snelheid te kort in vergelijking met het team van Mercedes. Iets waar het team onder hoogspanning aan werkt om dat verschil zo snel mogelijk kleiner te maken. Maar het blijft een topteam met twee ex-wereldkampioenen aan het stuur. Als de Mercedessen allebei op de baan blijven zal Max voornamelijk met Ferrari de strijd aan moeten om die laatste podiumplek te bemachtigen.
Welke teams en coureurs staan aan kop?
De eerste vier van de vijf races zijn gewonnen door Rosberg, mede door materiaalpech van Hamilton. De vijfde race won hij niet omdat Hamilton en hij elkaar, tijdens de sensationele GP van Spanje, van de baan afreden in de eerste ronde. De Duitser Rosberg leidt dan ook op dit moment het klassement. Maar Hamilton kennende – tevens huidig wereldkampioen – zal hij zich daar niet bij neerleggen en vechten voor de overwinning tijdens de komende races.
Hoe zit het met het team van Max Verstappen, Red Bull Racing?
Ik denk dat zij op dit moment zeker het beste chassis hebben en dat de raceauto daarom op Monaco de beste auto zal zijn. Motortechnisch is het nog even afwachten. Dit seizoen rijdt Red Bull met een Tag Heuer-motor (eigenlijk gewoon een Renault, maar dat mogen we niet zeggen) die minder vermogen levert dan een Mercedes of Ferrari motor. Renault heeft echter een update klaarliggen die ze 25 pk extra oplevert. Waarmee ze zich volgens Renault kunnen meten aan Ferrari.
De update zal in Monaco al in één auto worden toegepast, namelijk die van Ricciardo. Max Verstappen krijgt vanaf de opvolgende race, de GP van Canada, ook de nieuwe versie tot zijn beschikking.
We hebben natuurlijk in de afgelopen races al gezien waar Red Bull momenteel toe in staat is, met de winst van Max en de vierde plek(ken) van Ricciardo. Het kan dus een heel mooi seizoen worden voor Red Bull en Nederland!
Dan is er natuurlijk nog Scuderia Toro Rosso, hoe zit dat?
Dat is het team waar Max Verstappen tot drie weken geleden nog voor reed. Zij rijden dit jaar met een Ferrari motor nadat Renault vorig jaar te kennen had gegeven het team niet meer te willen voorzien van een motor. Dit opleidingsteam van Red Bull heeft toen op het laatste moment een deal kunnen sluiten met Ferrari, maar die deal houdt wel in dat zij met de 2015 versie van de motor rijden. Die van het vorige seizoen dus, zonder upgrades. Net als Red Bull is ook het chassis van de Toro Rosso raceauto uitstekend en hebben we in het vorige seizoen gezien dat ook Sainz een talentvolle coureur is die voor verrassingen kan gaan zorgen. Het is nog even afwachten of ook Kvyat zijn draai in de auto en het team snel gaat vinden. Kijkend naar de 10e plek tijdens zijn eerste race in Spanje lijkt het voor hem ook wel goed te komen.
Hoe zit het met Williams?
Op de snelle circuits zal Max ook in gevecht moeten met Williams. Hun chassis is weliswaar lang niet de beste van het veld, maar de Mercedes motor zorgt ervoor dat zij op deze circuits sneller zijn dan bijvoorbeeld Red Bull.
En de andere teams?
Over de andere teams is uiteraard ook het een en ander te vermelden. Zo is het Haas Formule 1-team de grote nieuwkomer met (gekochte) Ferrari onderdelen. Verder, kan Grosjean zijn knappe finishes van de eerste twee races nog evenaren dit seizoen? Hoe gaat Sauber om met hun financiële problemen? Heeft Honda zijn motorproblemen onder controle? En zullen de rookies van Manor dit jaar in de punten komen?
Maar dat later! Maar het laatste deel van de vierluik ‘Formule 1 voor Dummies’ waarin alle racetermen aan bod komen!
Lees ook deel 1 & 2 van de vierluik:
Deel 1; het raceweekend
Deel 2: het bandenreglement, mogelijke straffen en de vlaggen