Het is vechten geblazen in de ‘Crossover markt’. De markt voor compacte auto’s hoog op de wielen met ruimte voor drie schattige kinderen, drie boodschappentassen en een stelletje ski’s op het dak. Ook Peugeot gaf haar kleinste Family Guy, de Peugeot 2008, een welverdiende upgrade.
FemmeFrontaal toog naar Valencia om de nieuwe Peugeot 2008 te testen!
Flirtfactor
In 2013 werd de Peugeot 2008 geïntroduceerd, sindsdien zijn er in Europa 515.000 van geproduceerd. Veel mensen vinden hem dus leuk! De tweede generatie belooft nog zuiniger (want kinderen, vakantie en school kosten al meer dan genoeg), praktischer en veelzijdiger. Daarnaast hebben de Fransen hem een stukje stoerder laten lijken: robuust door zijn zwarte opvallende wielkasten gelardeerd met een opvallende smoel. Vooral de grille van de exclusievere GT-line van de Peugeot 2008 smoelt goed, met veel chroom én een hongerige leeuw in het bekkie. De GT-line vind ik van alle Peugeot 2008-versies de meest aantrekkelijke. De wielen zijn dik en zwart alsmede de butenspiegelkappen. Het woord Peugeot krijgt overal een rode kleur en ik vind op elk verborgen hoekje van de auto zit wel een embleem met de tekst: GT-line. De sportdiffuser aan de achterkant maakt de flirtfactor af. Naast de GT-line biedt Peugeot de volgende maken: Acces (basis), Active (normaal) en Allure (luxe).
Comfort
Thumbs up voor de eenvoud in het dashboard. Wat ik zie is een fraai design met een fancy touchscreen zo groot als een iPad Mini met daarin alle toeters en bellen die je normaal gesproken zou verwachten als draai-of drukknop. Met uitzondering van de eerste hulp knoppen, die blijven oldschool als knop zichtbaar zoals de: ‘ik-heb-pech-knop’, ‘mijn-achterruiten-zijn-beslagen-knop’, ‘dit-liedje-moet-keihard-knallen-knop’ en de ‘carjacking-knop’. De rest van de functies in de auto is digitaal.
Ik stoei echter met de hoogte van het kleine stuurwiel van de Peugeot 2008. Als ik het stuur vastzet zoals het hoort zie ik de navigatie en snelheid niet voor me in het dashboard. Met het stuurwiel een tikkie naar onderen geplaatst lukt het gelukkig wel. Het is even passen en meten dus als mini-mens. Maar aan luxe en connectiviteit heb ik verder niets te klagen.
De stoelen zijn dik, zitten lekker en geven een goede lende ondersteuning. Met het grote glazen panoramadak (optie) in de Peugeot 2008 verwelkom ik de Spaanse zon uitbundig. Helaas kan het dakje niet open om de zon écht te voelen…
Drive
Een driecilinder benzineauto is helemaal da bomb in autoland. Ook bij Peugeot. Merk je als leek enig verschil in vergelijking met een viercilinder auto? Nagenoeg niet. Peugeot stopt in de 2008 benzineauto’s een 1.2l PureTech motor, met verschillende pk-keuzes: van 82 tot 130 pk. Met een 6 versnellingsbak voor de 130 pk-versie. 82 pk vind ik persoonlijk net voldoende pk’s om een beetje vooruit te komen. Wil je rapper bij de verkeerslichten vertrekken en iets minder motorlawaai op de snelweg, dan zou ik kiezen voor een Peugeot 2008 met 110 of 130 pk.
En dan nog moet je de 2008 even kietelen, tot 4000 toeren, voordat hij echt vaart maakt. De auto is namelijk gebouwd op zuinigheid wat betekent dat hij een lage koppel heeft. Dat zich uit in lange slagen als je van de ene naar de andere versnelling opschakelt. De iets zwaardere dieselversie (1.6l BlueHDI) vind ik het allerlekkerst rijden.
De Peugeot 2008 stuurt zoals een Peugeot betaamt: licht en snel. En ook in de 2008 zit dat piepkleine stuurtje in, zoals in de 208 en 308. De 2008 is daarnaast stevig en stabiel geveerd. Een kind kan de was doen wat betreft rijden in een Peugeot 2008. Qua motorisering en rijeigenschappen rij je namelijk binnen één minuut na kennismaking zo weg in een 2008.
High Heels proof
De Peugeot 2008 heeft een hangend en stroef gaspedaal. Prima voor hakken met normale hoogte, maar ga je voor stiletto’s achter het stuur, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je met je hakken achter het matje haakt. Better safe than sorry, neem standaard sneakers mee. De pedalen van de GT-line het aantrekkelijkst; chromen pedalen met stroeve noppen.
Value for money
Ook al is de Peugeot 2008 niet de meest sportieve auto. Met alle slimme en veilige gadgets aan boord – denk aan de Active City Break, de geweldig praktische (bagage)ruimte én kwalitatieve goede rijeigenschappen is de 2008 écht een familieman op het asfalt. Voor oud of jong.
De vanafprijs van een nieuwe Peugeot 2008 is €18.200.
De vanafprijs van de nieuwe Peugeot 2008 GT-line (tevens testauto) is €25.290.
Autobuddy selfie: Sander van Colourful Rebel